Skifte farver fra db?
Fra : Morten Vilhelmsen

Dato : 12-07-05 00:02

God dag jeg er lidt ny til alt det store scripting...

Jeg prøver at få lavet så når jeg henter fra min database så hver
gang den ID er ulige er bgcolor=#?????

og hver gang den er lige er bgcolor=#!!!!!

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak..

Mvh Morten Vilhelmsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tomasz Otap

Dato : 12-07-05 08:55

Morten Vilhelmsen proclaimed as follows:
> Jeg prøver at få lavet så når jeg henter fra min database så hver
> gang den ID er ulige er bgcolor=#?????
> og hver gang den er lige er bgcolor=#!!!!!

Du kan evt. bruge modulus-funktionen til at checke for lige/ulige numre
og sætte din farve-variabel derefter:

<%
if myID Mod 2 = 0 then
' lige tal
bgcolor = "#!!!!!!"
else
' ulige tal
bgcolor = "#??????"
end if

' udskriv farve
response.write bgcolor
%>

Aequitas sequitur funera

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-07-05 09:44

Morten Vilhelmsen skrev:

> Jeg prøver at få lavet så når jeg henter fra min database så hver
> gang den ID er ulige er bgcolor=#?????

Modulus 2 er praktisk til at lave en skelnen mellem lige og ulige tal:

If (tal mod 2) = 1 Then
' Ulige
Else
' Lige
End If

Du kan godt sammenligne med dit id-felt, hvis du virkelig vil have
baggrundsfarven til at skifte i forhold til om værdien er lige eller
ulige. Men hvis det du gerne vil opnå er at have skiftevis lys og mørk
baggrund (eller bare skiftevis farve1 og farve2), bør du tjekke mod en
tæller i stedet for at tjekke mod id-værdien. Det kunne jo tænkes at der
var slettet en post, eller at posterne blev vist i en anden rækkefølge
end id-numrenes.

I pseudokode:

' Initialisering
Dim klasse
Dim counter
counter = 0

' Start løkken
Do While Not rs.EOF

' Tæl counteren op
counter = counter + 1

' Vælg en baggrundsfarve
If (counter mod 2) = 1 Then
   klasse = "lys"
Else
   klasse = "moerk"
End If

%>

<% Loop %>

(i eksemplet mangler der start- og slutkode for table - det skal lægges
til før og efter).

--
Jens Gyldenkærne Clausen