Matematik: Fremskrivningsfaktor
Fra : Casper

Dato : 11-07-05 21:14

Jeg vil gerne finde en salgspris ud fra en kendt kostpris og ønsket
dækningsgrad.

Hvis min kostpris er 80 kr. og min ønsket DG er 20% ville jeg umiddelbart
gange 80 med 1,20 og få 96 kr. som salgspris. Det giver mig et
dækningsbidrag på 16 kr.
Formlen på DG er: dækningsbidrag/salgspris*100. Bruger jeg denne formel og
antager at jeg fastsatte mit DB på forhånd til at være 16 kr. så bliver DG
imidlertid
16,66 % - og altså ikke de 20 % som jeg ønskede. Salgsprisen er altså ikke
rigtig - eller hvad?????

Der må være en formel hvorpå man kan fremskrive en kostpris med en faktor
således at man finder den salgspris der giver det ønskede DG!

Vh.

Casper

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-07-05 22:54

"Casper" <grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:42d2d2f4$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Der må være en formel hvorpå man kan fremskrive en kostpris med en faktor
> således at man finder den salgspris der giver det ønskede DG!

Din faktor er (i ren brøk) 1/(1-DG)

Mvh
Martin

Fra : Casper