Gem dags dato ved ny post
Fra : Dyl

Dato : 11-07-05 21:09

Hej - 2 spørgsmål.

1.
Hvordan skal jeg opbygge min Access (2003) db og ASP-side, så den automatisk
gemmer dags dato sammen med med en ny post der tilføjes?

2.
Hvordan begrænser jeg visningen til f.eks. kun at vise de sidste 3 tilføjede
poster?

PS: Jeg er helt grøn på området...

På forhånd tak.

/Bjarne (Dyl)

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 11-07-05 21:30

Dyl wrote:
> 1.
> Hvordan skal jeg opbygge min Access (2003) db og ASP-side, så den automatisk
> gemmer dags dato sammen med med en ny post der tilføjes?

Er længe siden jeg har brugt Access, men jeg vil mene at dette ville
virke. Du skal blot sætte værdien af feltet til:

now()

> 2.
> Hvordan begrænser jeg visningen til f.eks. kun at vise de sidste 3 tilføjede
> poster?

SELECT *
FROM [tabelnavn]
WHERE [betingelse]
LIMIT 3
ORDER BY [felterne de skal ordnes efter]

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-05 22:19

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> SELECT *
> FROM [tabelnavn]
> WHERE [betingelse]
> LIMIT 3
> ORDER BY [felterne de skal ordnes efter]

Nej - ikke i Access. "Limit n" anvendes i MySQL (og sikkert en del
flere), mens "TOP n" anvendes i Access og MSSQL. Se syntaksen i Dj
Uncas' svar.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dj Uncas

Dato : 11-07-05 21:36

"Dyl" <zsdf@de.de> skrev i en meddelelse
> Hej - 2 spørgsmål.
>
> 1.
> Hvordan skal jeg opbygge min Access (2003) db og ASP-side, så den
> automatisk gemmer dags dato sammen med med en ny post der tilføjes?

INSERT INTO tabel (felt1, felt2) VALUES ("MitNavn", Now())

Now() er Access egen metode til at finde dags dato, og du undgår diverse
problemer med forskellige datoformater ved at bruge den.

I tabellen skal du lave et felt af typen "Dato og klokkeslæt" (i mit
eksempel hedder dette felt "felt2").

> 2.
> Hvordan begrænser jeg visningen til f.eks. kun at vise de sidste 3
> tilføjede poster?

SELECT TOP 3 * FROM tabel ORDER BY felt2 DESC

Så bliver der sorteret faldende efter felt2 (som er datoen) og de første tre
poster bliver udvalgt.

> PS: Jeg er helt grøn på området...

Sådan starter vi jo alle..

Fra : Dyl

Dato : 11-07-05 21:53

<>
> Sådan starter vi jo alle..
</>

.... Og bliver der åbenbart lidt endnu... Skal 'Now()' stå som standardværdi
i Access-tabellen?

Og hvor skal jeg indsætte Jeres koder - i recordset'et?

Tak for Jeres tålmodighed og *hurtige* hjælp!

Fra : Dyl

Dato : 11-07-05 22:03

<snip>
> Tak for Jeres tålmodighed og *hurtige* hjælp!
</snip>

Fandt ud af hvor det skulle placeres - tak!

/Bjarne (Dyl)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-05 22:16

Dj Uncas skrev:

> INSERT INTO tabel (felt1, felt2) VALUES ("MitNavn", Now())

En endnu simplere metode er at sætte standardværdien for feltet til
Now() (det gøres direkte i Access). Herefter kan man bare skrive:

INSERT INTO tabel (navn) VALUES ('Fætter Højben')

- og lade Access selv om at indsætte en værdi.

Hvis man får brug for at tildele en anden værdi end
standardværdien, kan det gøres på samme måde som før - hvis
datofeltet er medtaget i feltlisten, er det den værdi der angives i
INSERT-sætningen der anvendes - uanset om der er defineret en anden
standard.

> Now() er Access egen metode til at finde dags dato, og du
> undgår diverse problemer med forskellige datoformater ved at
> bruge den.

Jep - og det er en rigtig god ide at bruge Access' egne funktioner
til datohåndtering (udover Now er Dateserial også rar at kende).
Bruger man andre databaser end Access, vil datofunktionerne ofte
hedde noget andet - men det er stadig en god ide at bruge dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen