Skudsekunder
Fra : Per Rønne

Dato : 11-07-05 16:59

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/grid/forside/artikel:aid=600220

læse at dette år bliver er skudår, med et skudsekund så det sidste minut
i året får 61 sekunder. Det der overrasker mig er at det »oplyses« at
grunden til skudsekunderne er ændringer i Jordens rotationshastighed.

Jeg troede at det var for at få året over tid til at stemme med Jordens
omløb om Solen. Kan journalisten tage fejl?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-05 17:22

Scripsit spam@husumtoften.invalid (Per Rønne)

> læse at dette år bliver er skudår, med et skudsekund så det sidste minut
> i året får 61 sekunder.

Et skudår er et år hvor februar måned har 29 dage. Skudårene er i den
gregorianske kalender fastlagt på forhånd. Det er alle år hvis årstal
er et multiplum af 4 men ikke af 100, samt alle år hvis årstal er et
multiplum af 400.

Et år hvor der indsættes et skudsekund er ikke nødvendigvis et skudår.

> [...]
> Jeg troede at det var for at få året over tid til at stemme med Jordens
> omløb om Solen. Kan journalisten tage fejl?

Journalisten kan sagtens tage fejl, men i dette tilfælde gør han ikke.

Skudsekunder indskydes i UTC for at sørge for at midnat UTC falder
højst 0,9 sekunder før eller efter midnat ved Greenwich-middelsoltid.
De regulerer først og fremmest forholdet mellem SI-sekundet og Jordens
egenrotation. Der er små variationer i Jordens rotation som ikke kan
forudsiges (fx på grund af tidevandskræfter eller vekselvirkningen
mellem Jordens og Solens magnetfelt), så skudsekunder besluttes
løbende et halvt års tid i forvejen på grundlag af astronomiske
observationer.

Skudår sørger for at jævndøgn og solhverv falder på cirka samme datoer
år efter år ved at kompensere for at Jordens rotation ikke går et helt
antal gange op i dens baneperiode. Den regelmæssige forekomst af
skudår svarer til at et gregoriansk år i gennemsnit er 365,2425
borgerlige døgn eksakt. I det omfang dette ikke passer med det
virkelige forhold mellem jordens rotation og dens banebevægelse vil
årstiderne med årtusinderne begynde at glide, idet der p.t. ikke er
nogen anerkendt mekanisme til at tilpasse skudårsrytmen efter
astronomiske observationer.

--
Henning Makholm "Wir kommen nun ans Ziel unserer Ausführungen."

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-07-05 18:22