Hvordan skal man vælge?
Fra : Maria Ugelvig Hansen

Dato : 11-07-05 15:24

Hej i gruppen.

Jeg står overfor at skulle vælge en killing ud af et kuld.
Hvad skal jeg gå efter? Den mest kælne kat, den nysgerrige?
Kriterierne er selvfølgelig, at have en kat der på sigt gider at
kæles med, og ikke bare være sin helt egen.

Hvad har I af erfaringer? Håber på nogle brugbare svar :)

Mvh Maria Ugelvig

Fra : Denise

Dato : 12-07-05 08:19

"Maria Ugelvig Hansen" <Marya_ugelvig*nejtak*@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kæles med, og ikke bare være sin helt egen.
>
> Hvad har I af erfaringer? Håber på nogle brugbare svar :)

Hej
Vil lige svare, da jeg kan se der ikke er nogle der har svaret. Gud ved om
alle de kloge er på ferie
De gange jeg har valgt er kravet først det skal være hankatte og at der SKAL
være 2 stk, for de skal da have en legekammerat og vokse op med. Det er
vigtigere at de har hinanden end det bliver en altfor afhængig "klæbekat",
og når de har hinanden hjælper det lidt på samvittigheden når man er på
arbejde en hel dag og væk fra dem. De bliver også "rigtige" katte når de har
en artsfælle at vokse op med, så de kan udvikle deres leg, jagt m.m.
naturligt.
Derudover skal de være gamle nok, mindst 12 uger, så man slipper for senere
urenlighed, uldsutteri m.m.
Hvis man skal være helt sikker på temperamentet snakker vi jo racekat,
f.eks. valgte vi Somali fordi vi vidste det var verdens mest kælne race og
det holdt stik, dem har vi 2 stk. af. Vi valgte Briter fordi vi vidste det
var store, tunge krammekatte, med nerver af stål. Her har vi så kun 1
tilbage på 16 år nu.
Så at få en kat, der på sigt gider kæles med, tja det afhænger af racen, og
snakker vi hus/gårdkatte kommer det an på hvordan den udvikler sig, men
meget afhænger selvfølgelig af miljø, hvordan den "opdrages" i rolige
omgivelser med masser af kæl og at den lærer at stole på sine mennesker, og
ikke vokser på med børn der ikke har lært at omgås dyr og hele tiden hiver
den i halen m.m.
Om man skal vælge den mest nysgerrige, den mest kælne, aner jeg ikke. Jeg
ved der indenfor hundeverdenen er visse retningslinier, men ved katte har
jeg sådan set aldrig haft mulighed for at vælge, de første var vildkatte og
der var kun 2 stk hanner, de andre gange var der altså kun 2 hanner og ikke
noget valg, så her er jeg ikke til meget hjælp, mon ikke man finder ud af
det når man står overfor en kuld, hvilken man taber sit hjerte til ?
Det kan være andre nu kommer på banen her og kan komme med brugbare ting

--
Hilsen Denise
Frivillige donationer til vildkattesiden, se

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-07-05 12:35

In article <42d36ef6$0$98636$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> Det kan være andre nu kommer på banen her og kan komme med brugbare ting

Ved ikke om det er brugbart
Men jeg er lige stødt på en hjemme side, der laves af en dyrlæge, der
også er adfærdsterapeut. Jeg synes der er mage gode ting på den side,
bl.a. også om at vælge sin kat / hund:
http://home19.inet.tele.dk/husfred/valg.htm

Held og lykke med valget

--