regEx med pseudo kode
Fra : Steen Nielsen

Dato : 11-07-05 12:47

Jeg er igang med en ASP hjemmeside, hvor der skal være mulighed
for
brugere og administratorer at bruge HTML tags..
Men for at begrænse brugen af HTML til kun at indeholde de tegn
jeg
ønsker, så har jeg valgt at jeg vil bruge noget pseudo kode som
de
benytter på andre sider..

dvs. at for at man kan få et HTML tag som f.eks.:

<i>italic text</i>
<b>bold text</b>
<em>emphasis text</em>

skal man skrive et af følgende:

italic text
bold text
[em]emphasis text[/em]

Jeg har allerede lavet en regEx string som kan benyttes til
dette..

\[(i|b|u|em|sup|sub)](.*?)\[/\1]

Men problemet kommer når jeg skal tillade at der kan være mere
end en
formatering af gangen!..
f.eks.

Italic and [b]bold, but [sub]submerged[/sub]text[/b]

her vil den ikke rette det korrekt..
Jeg har så fundet følgende på regular-expressions.info.

<([A-Z][A-Z0-9]*)[^>]*>(.*?)</\1>

Dette virker på flere HTML tags af gangen, men det er almindelige
htmltags, hvor der bliver brugt < >, og jeg vil ha' det til at
virke med
[ ] i stedet for.
jeg har forsøgt at omskrive det til at læse [ ] i stedet, som kan
ses
nedenfor:

\[(i|b|u|em|sup|sub)[^]]*](.*?)\[/\1]

jeg har samtidig begrænset det til nogle få pseudo tags..
Men det virker bare stadig ik' med mere end et pseudo tag af
gangen.

Er der en derude som lige kan banke mig i hovedet og sætte det på
plads,
så det virker?!..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-05 13:58

Steen Nielsen skrev:

> Jeg er igang med en ASP hjemmeside, hvor der skal være mulighed
> for brugere og administratorer at bruge HTML tags..

[snip]

Se svar i serversidegruppen
(<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside>):

Gruppen her (asp-gruppen) er sådan set mere velegnet til spørgsmålet,
men du har stillet det før i den anden gruppe.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Nielsen

Dato : 11-07-05 14:34

> Gruppen her (asp-gruppen) er sådan set mere velegnet til spørgsmålet,
> men du har stillet det før i den anden gruppe.

Det er korrekt, jeg har stillet spørgsmålet før, og endda kommet til at
poste det igen i den samme gruppe, hvor jeg skulle ha' skrevet det i
denne gruppe.

Men grunden til at jeg gik videre til asp gruppen var at der endnu ik'
var kommet svar på mit spørgsmål, og jeg så håbede, at det var fordi
nogle af nørderne ik' kiggede i den anden gruppe, siden jeg ik' har fået
svar der endnu.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-05 14:45

Steen Nielsen skrev:

> Men grunden til at jeg gik videre til asp gruppen var at der endnu ik'
> var kommet svar på mit spørgsmål,

En enkelt dag er ikke lang tid i usenetsammenhæng - specielt ikke i
sommerperioden.

Jeg tror bestemt at du har ret i at der er større chance for et svar i
asp-gruppen, men det er bare dobbelt uheldigt at du så i to omgange har
sendt indlægget til dk.edb.internet.webdesign.serverside.

--
Jens Gyldenkærne Clausen