Regnorm
Fra : william

Dato : 11-07-05 12:37

Hej,
- hvor får man fat i regnorm i en så tør periode som nu?
Vi bor et sted med meget sandet jord, så det er faktisk umuligt at grave orm
her.
Jeg læste for mange år siden om en "ormegård" - altså en anordning man kunne
lave i haven for altid at kunne hente orm - nogen der kender noget til
dette?
Og hvad med at "Lyse orm" - nogen der har prøvet dette?

pft

Fra : Lars HT

Dato : 11-07-05 12:45

"william" <william@nowhere.moc> wrote in message
> [...]
> dette?
> Og hvad med at "Lyse orm" - nogen der har prøvet dette?

Lav en kompostbunke til have og grønt køkkenaffald!

Tre fluer med et smæk! Orm, gødning til haven, mindre affald!

Lars

Fra : Jan Jensen

Dato : 13-07-05 08:08

det er ret enkelt, du sørger for at vande din græsplæne godt inden mørket
falder på, du tager så en god lommelygte med ud på græsset og gerne bare
tæer.
efter lidt tilvænning lære du dig selv at se ormenen i græsset, og kan
forsigtigt list dig derhen, dette kræver også lidt øvelse.
nu kommer det svære du skal tage fat i ormen i den ende hvor halen går ned i
jorden, når du har fat i ormen skal du ganske let stramme ormen op, du vil
så mærke den laver modstand, men hvis du holde den lidt i spænd vil den
slippe ret hurtigt, vupti den første orm er i spanden.
HUSK det er den første der er svær, du vil ret hurtigt få føling med det, og
opdage dette er den enmmeste måde at få de gode fede orm på.
det er ikke så svært som det måske lyder.

Fra : Torben

Dato : 13-07-05 08:36

"Jan Jensen" <spb@nork.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og opdage dette er den enmmeste måde at få de gode fede orm på.
> det er ikke så svært som det måske lyder.

Man må ikke vande sin græsplæne - men man må vel gerne vande sine orme

/Torben

Fra : william

Dato : 14-07-05 08:37

Tak for et godt svar - det skal prøves i aften.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 16:02

"william" <william@nowhere.moc> skrev i en meddelelse
> Tak for et godt svar - det skal prøves i aften.

Lad os lige høre om resultatet.

Fra : william

Dato : 19-07-05 11:33

Har prøvet et par aftener uden held, men igår (efter en voldsom regnbyge,
var der gevinst.
Men man skal s..... være hurtig, de er nede i jorden på ingen tid.

Jeg har tænkt mig at lave en "kasse" af trådgitter (fintmasket) og grave den
delvis ned, og herefter opbevare ormene her.