Er det en switch der skal til?
Fra : JJ

Dato : 10-07-05 22:27

Hej, jeg er totalt netværks newbie.

Jeg er interesseret i at køre en gammel skrammel-computer som server.

Jeg har en adsl forbindelse, og skrammelcomputeren skal stå tændt
24-7.(uden skærm). Jeg skal kunne slukke min "rigtige" computer uden
at skrammel-computeren mister sin internetforbindelse.

Det vil sige. Der er sølle 2 computere. En god og en dårlig. Den
dårlige skal stå tændt altid, den gode kun være tændt nogle gange.

hvad er den billigste og stadig gode løsning? Jeg har kigget lidt på
det men er ikke så meget inde i det. Der er jo både "hub"/switch og
router og andet.

Er det ikke bare en switch ting som skal til. Der skal adsl kablet i
så via switch kan de 2 computere få internet? Switch´er ser ret
billige ud. Kan fås for halvanden hundrede. det vil være ret perfekt.

Er det muligt at definere hvor meget båndbredde hver computer skal
have til rådighed?

Jeg håber på hjælp fra jer hajer :)

Fra : Anders Lund

Dato : 11-07-05 06:08

JJ wrote:
> Jeg har en adsl forbindelse, og skrammelcomputeren skal stå tændt
> 24-7.(uden skærm). Jeg skal kunne slukke min "rigtige" computer uden
> at skrammel-computeren mister sin internetforbindelse.

Hvilken type ADSL forbindelse har du? Er det med en router?
En hurtig test af hvilken type forbindelse du har, kan gøres ved at gå i
start menuen -> kør og skrive cmd og så OK. Her skriver du så ipconfig
og kigger på der hvor der står IP adresse. Hvis den hedder 192.168.x.x
eller 10.x.x.x har du ret sikkert en router.

> hvad er den billigste og stadig gode løsning? Jeg har kigget lidt på
> det men er ikke så meget inde i det. Der er jo både "hub"/switch og
> router og andet.

Hvis det er en router, kan du nøjes med en switch til et par hundrede
kroner. Ellers skal du have fat i en router. Hvilken type router du skal
have kommer så igen an på hvilken type ADSL forbindelse du har. Men du
kan nok få en router med indbygget switch.

> Er det muligt at definere hvor meget båndbredde hver computer skal
> have til rådighed?

Ikke umidlbart på en nem og hurtig måde. Men så igen, så har jeg ikke
undersøgt dette felt særligmeget.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JJ

Dato : 11-07-05 15:12

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis det er en router, kan du nøjes med en switch til et par hundrede
> kroner. Ellers skal du have fat i en router.

Det kommer and på om der er 1 eller 2 IP adresser til rådigher fra
udbuderen. (standart ADSL fra TCD er med 2 dynamiske IP adr)

JJ

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-07-05 16:01

JJ wrote:
> Det kommer and på om der er 1 eller 2 IP adresser til rådigher fra
> udbuderen. (standart ADSL fra TCD er med 2 dynamiske IP adr)
> JJ

Jo - det virker også OK med 2 dynamiske IP'er og en hub eller switch - og
det er ligegyldigt om det er en hub eller switch i denne forbindelse.

Men der blev spurgt efter GODE løsninger - og så er svaret en router pga
bedre sikkerhed

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : JJ

Dato : 13-07-05 13:35

On Mon, 11 Jul 2005 16:11:31 +0200, "JJ" <jj@get.kd> wrote:

>"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

>Det kommer and på om der er 1 eller 2 IP adresser til rådigher fra
>udbuderen. (standart ADSL fra TCD er med 2 dynamiske IP adr)

Jeg har IP 10.0...

Så en switch skulle kunne gøre arbejdet kan jeg forstå.

Vil det give IP 10.0.0.2 (0.1 er routeren) og 0.3 til de 2 computere
automatisk?

Så dog gerne at jeg kunne configurere bredbåndsmægden til de 2
computere.
Kan man det?

JJ (den oprindelgie JJ, ikke ham der svarer andetsteds :D)