Strømbesparende semigaming system
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-07-05 08:48

Jeg skal til at beslutte mig for upgrade af min maskine. Én ting som er
besluttet er at det skal være AMD, men jeg vakler stadig mellem om det skal
være S754 eller S939.

Mit mønster er at 20-30% af maskinens tid vil blive brugt på at spille
nogle af de nyste spil. Resten af tiden foregår bare med ganske alm andet
hvor der ikke er nogen særlig workload for maskinen.

Jeg overvejede derfor lidt at lave et S754 system men Turion processor, men
har da osse overvejet at satse lidt billigere på et s939 system med venice
CPU og så nyde af at få Dual-Channel oveni.

Hvad siger I andre? Hvad er bedst ydelse pr watt mæssigt osv.
Fordele/ulemper imellem de 2 systemer.

Og hvis vi bare skal kigge lidt ud i fremtiden og gisne, vil vi se Dual-
Core Turion til s754?

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-07-05 14:25

Bjarke Andersen wrote:
> Jeg skal til at beslutte mig for upgrade af min maskine. Én ting som er
> besluttet er at det skal være AMD, men jeg vakler stadig mellem om det skal
> være S754 eller S939.

s939 - den er fremtiden
> Jeg overvejede derfor lidt at lave et S754 system men Turion processor, men
> har da osse overvejet at satse lidt billigere på et s939 system med venice
> CPU og så nyde af at få Dual-Channel oveni.

Tag S939, winchester og venice CPUerne bruger også meget lidt strøm, 3
watt idle og 32watt load for en 3500+

> Og hvis vi bare skal kigge lidt ud i fremtiden og gisne, vil vi se Dual-
> Core Turion til s754?

Næppe - Athlon 64 har indbygget RAM controller, og dvs. at dual core har
2 RAM controllere, hvilket kræver 2 RAM kanaler, noget som kun findes på
S939

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 15:11

Esben von Buchwald wrote:

> Næppe - Athlon 64 har indbygget RAM controller, og dvs. at dual core har
> 2 RAM controllere, hvilket kræver 2 RAM kanaler, noget som kun findes på
> S939

Hej Esben.. hvor har du fundet de oplysninger? vil gerne læse lidt op på
hvordan AMd har tænkt sig at køre RAM'en på en dual core, det lyder lidt
tosset hvis de 2 memory controllere ligger og udsteder kommandoer til
den samme stang ram på samme tid....

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 09-07-05 15:19

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> lyder lidt tosset hvis de 2 memory controllere ligger og udsteder
> kommandoer til den samme stang ram på samme tid....

Du kan læse lidt om det her. De 2 kerner deles om den samme kontroller, men
læs selv:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzY2

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 15:27

Hans wrote:

> Du kan læse lidt om det her. De 2 kerner deles om den samme kontroller, men
> læs selv:

nej, så er jeg med igen, undrede mig bare over det hvis den rent faktisk
havde to... det ville godt nok gøre bundkortene noget dyre.

> http://www.hardocp.com/article.html?art=NzY2
Jeg vil give det et kig, takker.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 09-07-05 15:39

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> nej, så er jeg med igen, undrede mig bare over det hvis den rent
> faktisk havde to... det ville godt nok gøre bundkortene noget dyre.

Jow tak - Fire ramsokler til at køre dual-dual channel - Jeg får helt sved
på panden.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-07-05 00:52

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> crashed Echelon writing

> Tag S939, winchester og venice CPUerne bruger også meget lidt strøm, 3
> watt idle og 32watt load for en 3500+

Kan godt være jeg læser tingene forkert men iflg
http://users.erols.com/chare/elec.htm#amd står 67-89watt, sikkert nok som
maximum. Eller er thermal watts noget andet end strøm watt?

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 10-07-05 06:13

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> http://users.erols.com/chare/elec.htm#amd står 67-89watt, sikkert nok
> som maximum. Eller er thermal watts noget andet end strøm watt?

Det er det termiske design, ikke CPU'ens forbrug. Jeg har en 3200+ og en
3800+ og de har et forbrug på 31 og 33 Watt ved 100% CPU load. Det er der
ikke ret mange hurtige mobile CPU'er som kan hamle op med.

Hans