/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Betydning af propellerens diameter og stig~
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 23:49

Er der nogen som kender til indvirkningen fra propellerens diameter og
stigning? (i det her tilfælde påhængsmotor)

F.eks. hvis man har 2 propeller: A: 10 1/4 x 10 og B: 11 x 9, kan man så gå
ud fra at den mindre diameter på A kompensere for den mindre stigning på B?

Eller har diameteren og/ell. stigningen andre indvirkninger der gør at man
ikke umiddelbart kan kompensere på angivne måde - f.eks stabilitet,
nedsugning af luft m.m.

Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen dokumentation der ge eller
afkræfter det.

--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



 
 
Hanne og Hans (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 12-07-05 10:19

Diameteren er relateret til HK. Stigningen til bådens vandlinie hastighed.
Hans
"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
news:7d2db$42cf02de$55da9535$28030@nf4.news-service.com...
> Er der nogen som kender til indvirkningen fra propellerens diameter og
> stigning? (i det her tilfælde påhængsmotor)
>
> F.eks. hvis man har 2 propeller: A: 10 1/4 x 10 og B: 11 x 9, kan man så
> gå ud fra at den mindre diameter på A kompensere for den mindre stigning
> på B?
>
> Eller har diameteren og/ell. stigningen andre indvirkninger der gør at
man
> ikke umiddelbart kan kompensere på angivne måde - f.eks stabilitet,
> nedsugning af luft m.m.
>
> Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen dokumentation der ge eller
> afkræfter det.
>
> --
>
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>
>


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 271 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Ukendt (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-07-05 10:32

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev

> Diameteren er relateret til HK. Stigningen til bådens vandlinie hastighed.

Interessant, kan du uddybe det nærmere? evt. med link.


--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



Hanne og Hans (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 13-07-05 10:37

Propellerfabrikanter såsom Korsør bruger computerprogrammer. Vi andre
dødelige må nøjes med et større regnestykke. Man skal passe på at
stigningen
er korrekt ellers får man kavitation og det er noget grimt noget.
"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
news:7d2db$42cf02de$55da9535$28030@nf4.news-service.com...
> Er der nogen som kender til indvirkningen fra propellerens diameter og
> stigning? (i det her tilfælde påhængsmotor)
>
> F.eks. hvis man har 2 propeller: A: 10 1/4 x 10 og B: 11 x 9, kan man så
> gå ud fra at den mindre diameter på A kompensere for den mindre stigning
> på B?
>
> Eller har diameteren og/ell. stigningen andre indvirkninger der gør at
man
> ikke umiddelbart kan kompensere på angivne måde - f.eks stabilitet,
> nedsugning af luft m.m.
>
> Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen dokumentation der ge eller
> afkræfter det.
>
> --
>
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>
>


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 271 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Bjarke Christensen (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 27-07-05 22:39

Kan du forklare det med stigningen lidt nærmere ?


"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> wrote in message
news:42d4e0c0$0$42260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Propellerfabrikanter såsom Korsør bruger computerprogrammer. Vi andre
> dødelige må nøjes med et større regnestykke. Man skal passe på at
> stigningen er korrekt ellers får man kavitation og det er noget grimt
> noget.

snip



Ukendt (30-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-05 22:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Kan du forklare det med stigningen lidt nærmere ?

Hvis stigningen er for høj vil propelleren lave et for stort tryk på
vandmolekylerne og der vil opstå fordampning/opkogning af vandet omkring
bladene og hvorved der dannes luft/gasbobler. Og så mister motoren grebet i
vandet - i stil med at der suges luft ned som ved f.eks. skarpe sving osv.

(teknisk set sker det på bagsiden af bladene hvor trykket bliver utrolig
lavt, derved sænker du kogepunktet, og bliver det lavere end
vandtemperaturen opstår fordampningen/opkogningen)


--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste