Geometri
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-07-05 22:13

Det er næsten pinligt det her

Hvordan er det nu man finder skæringspunktet mellem 2 linjer, hvis man
har et retning og et punkt på linjen?

Jeg kunne sikkert have rystet det ud af ærmet for 15-20 år siden, men
jeg har ikke brugt den slags siden gymnasiet, og jeg kan simpelthen
ikke længere huske matematikken.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-07-05 22:43

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse news:m3vf3lvw5n.fsf@obelix.wegge.dk...
> [...]
>
> Jeg kunne sikkert have rystet det ud af ærmet for 15-20 år siden, men
> jeg har ikke brugt den slags siden gymnasiet, og jeg kan simpelthen

Jamen, du sætter da bare parameterfremstillingerne lig hinanden.
Så løser du de 2 ligninger med 2 ubekendte.

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-07-05 22:48

"Martin" == Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Jamen, du sætter da bare parameterfremstillingerne lig hinanden.
> Så løser du de 2 ligninger med 2 ubekendte.

Det rigtige spørgsmål er nok hvordan jeg kommer fra (X,Y,vinkel) til
en parameterfremstilling.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-05 23:02

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Det rigtige spørgsmål er nok hvordan jeg kommer fra (X,Y,vinkel) til
> en parameterfremstilling.

Så må jeg jo gribe 37 år tilbage til min gymnasielærdom:

Tangens til vinklen er hældningskoefficienten.
(y-y0) = tg(v)*(x-x0)

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-07-05 23:15

"Bertel" == Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Så må jeg jo gribe 37 år tilbage til min gymnasielærdom:

> Tangens til vinklen er hældningskoefficienten.
> (y-y0) = tg(v)*(x-x0)

y = tg(v)*x + tg(v)*x0 - y0 // x = tg(v)*y + tg(v)*y0 - x0

=>

tg(v)*x + tg(v)*x0 - y0 = tg(v')*x + tg(v')*x0' - y0'

=>

tg(v)*x - tg(v')*x = tg(v')*x0' - tg(v)*x0 - y0' - y0

=>

x = (tg(v')*x0' - tg(v)*x0 - y0' - y0) / (tg(v) - tg(v'))

Og derfra frem til y?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-05 00:48

> y = tg(v)*x + tg(v)*x0 - y0 // x = tg(v)*y + tg(v)*y0 - x0

Princippet i dine beregninger er rigtigt, men fortegnene er
forkerte.

(y-y0) = tg(v)*(x-x0)
=>
y = tg(v)*x - tg(v)*x0 + y0

Anden ligning bliver
y = tg(v')*x - tg(v')*x0' + y0'

tg(v)*x - tg(v)*x0 + y0 = tg(v')*x - tg(v')*x0' + y0'
=>
tg(v)*x - tg(v')*x = tg(v)*x0 - tg(v')*x0' - y0 + y0'
=>
x = [tg(v)*x0 - tg(v')*x0' - y0 + y0'] / [tg(v) - tg(v')]

> Og derfra frem til y?

Ja.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-07-05 09:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så må jeg jo gribe 37 år tilbage til min gymnasielærdom:
>
> Tangens til vinklen er hældningskoefficienten.
> (y-y0) = tg(v)*(x-x0)

Yep - og vinklen er den spidse vinkel mellem linjen
og x-aksen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-07-05 11:18

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:42cf882f$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Yep - og vinklen er den spidse vinkel mellem linjen
> og x-aksen.

Næh. Det er vinklen mellem den positive x-akse og
linien, hvor omløbsretningen er i retning mod den
positive y-akse.

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-07-05 11:27

Martin Larsen wrote:

> Næh. Det er vinklen mellem den positive x-akse og
> linien, hvor omløbsretningen er i retning mod den
> positive y-akse.

Ja - hvis man regner vinkler med fortegn.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-07-05 11:34

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:42cfa68a$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ja - hvis man regner vinkler med fortegn.

Nej - det er faktisk din anvisning der mangler fortegn

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-07-05 23:05

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse news:m3r7e9vujj.fsf@obelix.wegge.dk...

> Det rigtige spørgsmål er nok hvordan jeg kommer fra (X,Y,vinkel) til
> en parameterfremstilling.

Så vil jeg hellere sige(X,Y=x1,y1):
(y-y1)=tan(v)(x-x1)

Mvh