Q: Hjælp... ATX stikket på mit nye board h~
Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 13:12

Har lige fået et Asus A8N-SLI bundkort, og boardet har dels den der 4 pins
ATX 12v power plug som P4 CPU´en introducerede, men hoved ledningen har 24
stik, hvorimod der kun er 20 ben på ledningen fra min PSU - Hvad er nu
det... Skal jeg til at ha nye PSU allerede ??? Bliver ikke klogere at at
læse i manualen, så... Anyone ???

---
MBJ

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-07-05 13:17

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> crashed Echelon
writing news:42cd1b6a$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> [...]
> PSU - Hvad er nu det... Skal jeg til at ha nye PSU allerede ??? Bliver
> ikke klogere at at læse i manualen, så... Anyone ???

Du kan da godt købe en ny PSU men alt hvad du behøver er sådan en fætter:
http://www.casetech.co.uk/images/product/t_17421.gif 20->24 PIN converter.

Prøv at høre om din lokale hardware pusher ikke har såan nogle til salg.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-07-05 13:18

Bjarke Andersen skrev

> [...]
> writing news:42cd1b6a$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Du kan da godt købe en ny PSU men alt hvad du behøver er sådan en

Kan ikke helt afgøre ud fra formuleringen om der også er det 4bens 12V stik
i strømforsyningen, i så fald er det ikke nødvendigt med sådan en adapter.
Så skal de 20 bare sættes i den ene ende af de 24 (er lavet så man ikke kan
vælge den forkerte ende), og så proppe den 4 pins i andetsteds på boardet.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-07-05 13:32

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> crashed Echelon writing

> Kan ikke helt afgøre ud fra formuleringen om der også er det 4bens 12V
> stik i strømforsyningen, i så fald er det ikke nødvendigt med sådan en
> adapter.

Men du skal vel ikke tage din nuværende PSU og sætte ATX power stikket ned
i bundkortet og ved siden af det udfylde de manglende huller med P4
stikket?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 13:40

Det er heller ikke muligt, for det var det første jeg prøvede... Der er stik
andet steds på boardet, hvor man skal sætte 4 pins stikket.. Så jeg er bange
for at jeg ikke kommer uden om at få fat i denne adapter - Men jeg håbede at
nogen havde prøvet at køre med 20 pins stikket... Det kan nemlig godt sættes
i, men så mangler der jo noget strøm til boadet... Spørgsmålet er om det
betyder noget ???

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-07-05 15:24

Bjarke Andersen skrev

> [...]
>
> Men du skal vel ikke tage din nuværende PSU og sætte ATX power
> stikket ned i bundkortet og ved siden af det udfylde de manglende

Nej, læg vægt på ordet "andetsted" i mit indlæg :) Det er som Morten har
erfaret slet ikke muligt at lave den fejl at forsøgt at stoppe 4 pins ATX
stikket i de resterende 24-20 huller.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 13:30

Ja, det fandt jeg også ud af at man kunne, men er det strengt nødvendigt...
Er det kun når der skal trækkes store strømstyrker via. f.eks SLI grafik med
mere, eller er boardet konstrueret således at det kun kan boote med den
rigtige PSU tilslutning ???

Fra : Hans

Dato : 07-07-05 13:37

Morten Bo Jensen wrote:
> [...]
> f.eks SLI grafik med mere, eller er boardet konstrueret således at
> det kun kan boote med den rigtige PSU tilslutning ???

Der er nogle bundkort som bliver ustabile hvis ikke alle tilslutninger
bliver brugt, så det sikreste er at købe en 20-24 pins adapter.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 15:12

Du mener altså at den godt kan boote ???

Fra : Hans

Dato : 07-07-05 15:32

Morten Bo Jensen wrote:
> Du mener altså at den godt kan boote ???

Jeg har et af de bundkort som ikke kan køre stabilt uden en ATX 2.0 PSU, og
det kostede mig det første at finde ud af det. Jeg ville ikke tage chancen.

En adapter koster 49 kr. og så har du gjort hvad du kunne:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800437

Det vil nok boote uden, men hvad du så kommer til at opleve er en anden
snak.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 20:03

Fandt en adapter i min lokale fotohandler i allerød til 49kr