Kunsten at lægge et javascript ud på et st~
Fra : Preben Larsen

Dato : 07-07-05 10:30

Hej!

Jeg vil gerne lægge et javascript ud på et stylesheet i stedet
for at lægge det i head-sektionen.

Jeg kan ikke umidelbart få det til at køre. For at I kan se det
hele under et og hvordan det virker, har jeg lagt scriptet i head
sammen med de link, som jeg har bøvlet rundt med.
I html-delen ligger linkene i footer nederst på siden.
Når scriptet fjernes fra head og der oprettes et selvstændigt
styleeshet i rodmappen - så sker der som sagt ikke meget mere???
Styleswitcher.js virker ikke i IE - men fint i FF o.l. browsere.

www.arielleforlaget.dk

Mvh
Preben Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-07-05 12:34

Preben Larsen <prelar@stofanet.dk> writes:

> Jeg vil gerne lægge et javascript ud på et stylesheet i stedet
> for at lægge det i head-sektionen.

Det giver ikke mening. Stylesheets og scripts er to helt forskellige
ting. Man lægger ikke scripts i stylesheets.

Mener du at du vil have et javascript i en ekstern fil, *lige som*
et ekstern stylsheet? Det gør man som:

<script type="text/javascript" src="eksternFil.js"></script>

> Jeg kan ikke umidelbart få det til at køre. For at I kan se det
> hele under et og hvordan det virker, har jeg lagt scriptet i head
> sammen med de link, som jeg har bøvlet rundt med.

Hvor? Adressen "www.arielleforlaget.dk" virker ikke for mig (men det
er måske et serverproblem).

/L

Fra : Preben Larsen

Dato : 07-07-05 13:04

Hej Lasse!

> Mener du at du vil have et javascript i en ekstern fil, *lige som*
> et ekstern stylsheet? Det gør man som:
>
> <script type="text/javascript" src="eksternFil.js"></script>

Ja - du har forstået det helt rigtigt - på trods af min dårlige fremstilling af
problemet!

Prøv at se lidt nærmere på:

www.arielleforlaget.frac.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-07-05 13:53

> Ja - du har forstået det helt rigtigt - på trods af min dårlige
> fremstilling af problemet!

> www.arielleforlaget.frac.dk

Nogle kommentarer ...
Du har:

Det virker ikke sådan. For at siden skal fortolkets som
application/xhtml+xml, så skal det sendes som en response-herader af
serveren. Det er for sent at vælge hvilken måde man skal parse siden
på inde i siden selv. Heldigvis, fordi fx IE forstår slet ikke den
content-type.

Ok, jeg kan se at du har et antal <link>-elementer der refererer
til javascript. De skulle nok være
<script type="text/javascript" src="styleswitcher.js"></script>

Inde i styleswitcher.js står der:
--- quote ---
<!-- Minus AutoDato -->
<script type="text/javascript">
<!--//--><![CDATA[//><!--
--- end quote ---
Alle tre linjer skal væk. HTML-kommentarer skal ikke bruges i
script-elementer (grunden til at gør det forsvandt omkring 1997).
De har slet ikke noget at gøre i en ren javascript-fil. Hvis du
har en kommentar, så skriv den som en Javascript-kommentar:
/* Minus AutoDato */
Script-tagget er helt galt. Det er HTML, og hører kun hjemme i
en HTML-side. Den eksterne fil skal kun indeholde det der står
mellem <script ...> og </script>, altså kun javascript-indholdet,
og behøver ikke den voodoo man plejer at putte omkring netop
fordi det skal stå inde i en HTML-fil.

En CDATA-erklæring skrives for øvrigt <![CDATA[ ... ]]>. Der behøver
ikke være noget udråbstegn i slutningen.

Du har HTML/XML-kommentarer inden i din CDATA-sektion. I XHTML (og
generelt i XML) må parseren fjerne kommentarer *før* den gør noget som
helst andet. Derved kan den fjerne hele koden fra dit script-element
før det overhovedet bliver set parset som CDATA. I XHTML skal man
*aldrig* pakke scripts ind i <!-- -->.

For at undgå alt det fjolleri om CDATA og HTML-kommentarer kan det
netop betale sig at flytte scriptet ud i en ren javascript-fil. :)

/L

Fra : Preben Larsen

Dato : 07-07-05 16:16

> For at undgå alt det fjolleri om CDATA og HTML-kommentarer kan det
> netop betale sig at flytte scriptet ud i en ren javascript-fil. :)

Nu har jeg fjernet og ændret (tror jeg nok!) de de ting, som du forslog mig!
Jeg er ikke helt sikker på, at alting er blevet forstået korrekt af mig.

Prøv lige at se på: www.arielleforlaget.frac.dk/index.html

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-07-05 17:24

> Nu har jeg fjernet og ændret (tror jeg nok!) de de ting, som du forslog mig!
> Jeg er ikke helt sikker på, at alting er blevet forstået korrekt af mig.
>
> Prøv lige at se på: www.arielleforlaget.frac.dk/index.html

Det ser edre ud, eller i det mindste mindre :)
Du har stadig:
<link type="text/javascript" href="styleswitcher.js" title="Default" media="screen" />
(og fire linjer til), som skulle have været en linje:
<script type="text/javascript" src="styleswitched.js"></script>

Inde i "styleswitcher.js" er der stadig et "<script>" i starten og et
"</script>" i slutningen, som ikke skal være der. Husk, indholdet af
filen er javascript (derfor endelsen "js"), ikke HTML, så der skal ikke
være HTML-tags i den.

(De alternative stylesheets virker for øvrigt fint i browsere der
forstår den slags :)

/L

Fra : Preben Larsen

Dato : 07-07-05 19:06

Hej Lasse Reichstein Nielsen

Så er det på plads - mange tak for hjælpen!

Mvh
Preben Larsen