selectbox-menu
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-05 23:47

Hej NG

Jeg er faldet over et script, der via valget i en selectboks kan skifte
indholdet i en anden selectboks. Af uransaglige årsager vil et valg i anden
selectboks åbne en alert, som fortæller hvilket valg der er foretaget.

Jeg kunne godt tænke mig at få scriptet ændret, så man kan udpege en url i
anden selectboks og derved skifte til den adresse.

Hvordan gør jeg det? Siden kan ses her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/multilevelmenu.asp

Scriptet, der styrer boksene, kan ses her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/multilevelmenu.js

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tomasz Otap

Dato : 07-07-05 00:41

Erik Ginnerskov proclaimed as follows:
> Jeg kunne godt tænke mig at få scriptet ændret, så man kan udpege en url i
> anden selectboks og derved skifte til den adresse.

Hej Erik

Hvis du vil sende brugeren til en generel webadresse, skal du oprette en
array med en værdi (webadresse) for hver option. Dette kan f.eks. gøres
sådan her:

(i function selectAll)

--[snip]--
var subindexes = new Object();
var subvalues = new Object();

subindexes["0"] = new Array(
"dokumenttype",
"tegnsæt",
"elementer",
"struktur",
"design",
"css - inline, intern ell. ekstern",
"kommentarer"
);

subvalues["0"] = new Array(
"http://google.com",
"http://altavista.com",
"http://hjemmesideskolen.dk",
"http://html.dk",
"http://asp-faq.dk",
"http://jubii.dk",
"http://dr.dk"
);
--[snip]--

Hver værdi i array subvalues["0"] svarer nu til option navnet angivet i
array subindexes["0"]. Du indsætter efterfølgende værdier for
subvalues["1"], subvalues["2"] etc.

Du modificerer derefter de sidste linier i funktionen loadSubIndex til:

--[snip]--
//fill subindexlist with new entries:
for(var c=0;c<subindexes[i].length;c++) {
addOption(subindexes[i][c],subvalues[i][c],document.getElementById("subindex"));

}//for
--[snip]--

Nu bliver de nye options genereret med indholdet af array
subvalues[i][c] som værdier.

Til sidst modificerer du din onchange event i HTML koden for den
sekundære indeks:

--[snip]--
<select name="subindex" id="subindex" onchange="if(this.selectedIndex>0)
document.location.href=this.options[this.selectedIndex].value; }">
<option>Vælg først i primær indeks</option>
</select>
--[snip]--

Nu bliver browseren sendt direkte videre til værdien af option-feltet i
stedet for at vise alert-boksen. Voila.

Aequitas sequitur funera

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-05 21:25

Tomasz Otap wrote:

> Hej Erik
>
> Hvis du vil sende brugeren til en generel webadresse, skal du oprette
> en array med en værdi (webadresse) for hver option.
[snip kode]
> Nu bliver browseren sendt direkte videre til værdien af option-feltet
> i stedet for at vise alert-boksen. Voila.

Oki, det prøver jeg.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-05 22:30

Tomasz Otap wrote:
> [...]
>
> Nu bliver browseren sendt direkte videre til værdien af option-feltet
> i stedet for at vise alert-boksen. Voila.

Minsandten, det virker. Mange tak.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/