rengøringsforløb, hvordan gør jeg
Fra : Christian

Dato : 06-07-05 22:21

Hej

Jeg er angrebet af penselalger og har efterhånden givet op og jeg har
derfor besluttet(accepteret) at rense helt i bund, da det alligevel er
ved at være 2½ år siden jeg anrettede det.

Men jeg vil gerne undgå at denne frygtelige penselalge ikke kommer med
over, så jeg vil klorbade akvariet, stenene, gruset og rødderne. jeg
kunne evt. nøjes med bare at koge det meste og så kun bruge vand og sæbe
i akvariet. Men om jeg skal fjerne sæberester eller klorrester, kommer
vist ud på ét.

Jeg er ikke så sikker på fiskene er glade for en svømmetur i et klorbad,
til trods for jeg selv synes svømmehallen er ret dejlig, så dem skal jeg
ha' over i en anden beholder under denne udrensing.

Jeg har indset at der bliver ikke meget vand tilbage; så jeg står lidt
og vakler mellem disse to metoder, men jeg kan ikke li' nogen af dem, så
kom endelig med en tredje:

Én metode er at hele akvariet bliver gennemrenset og al vand, på nær det
fiskene svømmer rundt i, smides ud. Hvis i så fald går der nemt 3-4 uger
før akvariet er klar igen.. Kan fiskene overleve men en enkelt eller to
planter og ingen pumpe i en spand eller lign. beholder i al den tid?
(Jeg kunne måske låne en lille luft pumpe et sted)

En anden metode er at gemme en masse vand, bruge algedræber(Bvadr) og så
fortynde det op 50% ?? Det kan så genbruges i det nyrensede akvarie for
at fremskynde processen og derved have et akvarie klar i løbet af et par
dage. Måske kun halvfyldt men det gør såmend ik' noget.

Lige meget hvilken metode jeg vælger vil det vand fiskene svømmer rundt
i under forløbet, være fyldt med sporer fra penselalgen. Hvordan undgår
jeg at penselalgen kommer med over når mine fisk skal over i deres nye
rene hjem? Skyller fiskene unden hanen inden jeg sætter dem over(dårlig
joke) eller måske lade dem gå i karentæne med nyt vand fra det nyrensede
akvarie?

Det skal lige lige nævnes at det er en 250 liters selskabsakvarie med
gulvpumpe og div. planter, ikke nogen der vokser vildt hurtigt. Jeg har
både siam. alge spisere, algerejer og maller gående. derudover går der
to-tre andre fredelige stuerene arter.

Hilsen Christian.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-07-05 10:31

Christian wrote:
> sæbe i akvariet. Men om jeg skal fjerne sæberester eller klorrester,
> kommer vist ud på ét.

Jep - begge dele vil slå fiskene ihjel - men så er det da rent

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Pernille Impey

Dato : 10-07-05 23:36

Totalrensning er en ret skidt ide. I tilfældet med alger er det er lidt som
at drikke kloarkrens for at kurere en halsbetændelse....kuren er værre end
sygdommen.
En totalrensning vil smadre din bakterieflora og åbne op for ting som
nitritforgiftning, bakterieopblomstringer, sygdomme og nye algeangreb.

Alger skyldes at der er for meget lettilgængelig plantenæring i vandet som
planterne har svært ved at udnytte, ofte pga. mangel på mikronæringsstoffer
eller lys, men som algerne fint kan udnytte fordi deres krav til livet er
mindre.
En måde at få vendt det hele på kan være at omlægge akvariet sådan at du får
givet dine planter optimale vækstbetingelser. Det kan være de mangler feks.
jern eller andre mikronæringsstoffer eller måske burde de egentlig stå i en
anden type bundlag end det de står i nu. Lysforholdene kunne måske være
bedere?
Når planterne trives og går godt i vækst tager de næringen fra algerne og så
forsvinder algeproblemet af sig selv. -Specielt hvis du følger op ved at
fodre mindre og skifter vand lidt hyppigere og/eller skifter mere vand ad
gangen.
Planter som hornblad og valisneria er meget lette at få til at vokse som død
og djævel. Jeg har aldrig oplevet seriøse algeproblemer i akvarier med
(mange) af disse planter. De kræver ikke alverden i forhold til lys og
mikronæringsstoffer.

Sæbe og klor er ikke noget jeg nogensinde vil anbefale overhovedet at bruge
til akvariebrug. Specielt da ikke til ting som rødder da det kan trænge
langt ind i det og ikke lige komme ud igen med det samme. Det kan blive ved
med at sive ud igen over flere måneder og forårsage problemer.
Algesporer kommer alligevel ind med postevandet og alle mulige andre steder
fra, så det hjælper i det lange løb intet at rense alt for alger. De vil
komme igen så længe at der ikke er balance i akvariet.

Held med det
Pernille

Fra : Christian

Dato : 11-07-05 00:39

Jeg synes bare at have hørt at sump-akvarier bør få en total rensning en
gang hvert andet år eller lign. Der ligger jo alligevel en del slam
efterhånden rundt omkring, synes jeg??

/C

Fra : Pizzabager

Dato : 14-07-05 00:53

> Jeg synes bare at have hørt at sump-akvarier bør få en total rensning en
> gang hvert andet år eller lign. Der ligger jo alligevel en del slam
> efterhånden rundt omkring, synes jeg??

jeg lider også lidt af de pensel agler, og ca en gang hver 1-2 måned tager
jeg en toppen af stenlaget med en lille skovl, og koger dem og lader dem
ligge til de er tørre også ned igen.. det virker ganske fint.. det holder
da algerne næsten væk, og tager som regel kun omkring 30 min arbejde.. og
jeg gør det altid i forbindelse med vandskift, så noget af tiden skulle jeg
bruge alligevel :)

Kasper

Fra : André Høstrup

Dato : 16-07-05 00:06

Kunsten at holde et akvarie, er at finde den rette balance mellem akvarie
størrelse, fiskbestand og antal af planter samt lysmængde og det rigtige
filter.

Har selv et 144 liters som jeg stort set ikke skifter vand på, jeg
efterfylder bare pga. den naturlige fordampning af vandet og hvis jeg
endelig skifter det, så er vandet dejligt klart uden den gulige farve..

Der går lidt dværg cichlider samt lidt stimefisk i det, det er alt og det
køre optimal, det skal dog også siges der er en del planter i det.

Mht. slam i bunden af akvariet, så er det overfodring og det er også med til
at filteret oftere skal renses.

Optimalt skal et filter kun renses et par gange om året eller mindre, hvis
hele anlægget er sat op til optimale forhold.

--
Regards André Høstrup

Fra : Thor

Dato : 16-07-05 08:21

For 2 år siden fik jeg pludselig mange penselalger i min 500 liters
akvarium. De groede frem på alle sten og planter og jeg fandt tilsidst at
årsagen var en kombination af Ph-sænker og gamle lysstofrør. Min brug af
Ph-sænker udsprang sig af, at jeg i mangel af bedre viden lod mig overtale
af den lokale akvariepusher til at bruge det. Efter jeg stoppede med det,
skete der ingen ændring i mine fisks tilstand.

Da lysrørene blev udskiftet stoppede væksten, men de alger som havde siddet
længe på planter og den store lavasten forsvandt ikke gradvist. Jeg fik
tilsidst bugt med dem ved at rense lavastenen med en højtryksspuler og
udskifte alle planterne samt vandskift uden tilførsel af Ph-sænker, og jeg
har ikke haft penselalger siden. Nu er jeg meget nøje med at skifte
lysrørene én gang om året.

Jeg håber du kan bruge mine erfaringer til noget.

Hilsen Thor