Bad efter solarie - mister man farven?
Fra : Morten

Dato : 06-07-05 22:09

Hej

Jeg har hørt flere sige at hvis man tager et bad efter man har været i
solarie så mister man noget af farven ... er der nogen der kan be- eller
afkræfte dette? (det er jo ikke så sjovt at skulle gå en halv dag og lugte
af stegt bacon ...)

/Morten

Fra : Bo Warming

Dato : 07-07-05 06:28

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> Jeg har hørt flere sige at hvis man tager et bad efter man har været i
> solarie så mister man noget af farven ..

Melanin-pigmentet der skabes i dagene efter udsættelse for UV-stråling,
vaskes ikke væk.

Din vandrehistorie kan have oprindelse i at grå hud kan gnides af, når huden
er kvældet med vand, fx efter langt varmt bad. Det er dødt skidt der
fjernes, og solbrændtheden forsvinder på ingen måde derved.

Som barn blev jeg ofte meget solskoldet i maj-juni , men det bliver jeg
aldrig mere.Spejdere er til vandrehistorier og vi var enige om at
solbrændtheden skallede af ved den lette strålesyge, men tværtimod - tror
jeg.

Mit DNA-skabte gode anlæg for hurtig solbrændthed er vist blevet forbedret
af hyppig solbadning, så jeg bevarer meget melanin helt hen i marts - mere
end mine søskende, der så ud til at have samme genetik, men som ikke samme
grad kopierede vor fars tilbagetilnaturen og soldyrker-fanatisme.

Har nogen erfaringer med sådant, eller viden der modsiger mine gæt?

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 10:28

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in

> [...]
> huden er kvældet med vand, fx efter langt varmt bad. Det er dødt skidt
> der fjernes, og solbrændtheden forsvinder på ingen måde derved.

Og hvad i himlens navn basere du den påstand på ???
Jeg tror ikke du aner en brik om spejderarbejdet/bevægelsen !

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-05 10:36

Rasmus RS50 skrev:

> Jeg tror ikke du aner en brik om spejderarbejdet/bevægelsen !

Jeg tror ikke at du aner en brik om Bo Warming. Læs venligst her:

http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 10:44

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in

> Jeg tror ikke at du aner en brik om Bo Warming. Læs venligst her:
>
> http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

kender fint til bo warming.........Netop derfor skydeer jeg igen, når jeg
kan

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-05 18:07

"Rasmus RS50" <bumbum> wrote in message
> Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in

> kender fint til bo warming.........Netop derfor skydeer jeg igen, når jeg
> kan

Jeg beundrer det Hitlerjugendagtige spejdervæsen jeg var med i engang, men
der var meget vandrehistoriesnak over lejrbålet og i teltet før man faldt i
søvn.

Min ordknappe generalisering er selvfølgelig ikke altomfattende og især ikke
nutidens spejdere.

Bertel Lund Hansen har aldrig turde gå i debat om OSS fordrejningerne.
Plukcitering af telegramstil er misvisende - Hans Hyttel der er ansvarlig
for at hælde skattepenge i makværket tør slet ikke dialog med mig,
overhovedet.
Hvis han evnede demokratisk debat, ville fejl i hans smigrende hade-site
kunne undgås.
Stalin og imamer var/er også til envejskommunikation.
Dialog kendetegner Vesten og sund videnskab

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-09-05 10:59

Scripsit Rasmus RS50 <bumbum>

> kender fint til bo warming.........Netop derfor skydeer jeg igen, når jeg
> kan

Det udsagn giver ikke mening.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-05 07:20

Morten skrev:

> Jeg har hørt flere sige at hvis man tager et bad efter man har været i
> solarie så mister man noget af farven ...

Har du aldrig været ved stranden og tage solbad?

>er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Hvis man smører sig med skocreme, kan farven gå af i et bad. Når
man tager solbad, sker der en ændring i hudcellerne
(pigmentkornene skifter farve). Det vil sige at farven først
forsvinder når hudcellerne begynder at gå af. Det sker kun i et
bad med det samme hvis man er så solskoldet at huden skaller.

>(det er jo ikke så sjovt at skulle gå en halv dag og lugte
> af stegt bacon ...)

Jeg kan heller ikke se det sjove i at ligge og spilde en halv
time under en lampe, men sådan er der så meget.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Morten

Dato : 07-07-05 13:25

> Har du aldrig været ved stranden og tage solbad?

øhhm jo .. og ?...

> [...]
> forsvinder når hudcellerne begynder at gå af. Det sker kun i et
> bad med det samme hvis man er så solskoldet at huden skaller.

okay ... så hvis man ikke direkte er blevet skoldet i solariet så sker det
intet ved at gå i bad?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-05 14:04

Morten skrev:

> øhhm jo .. og ?...

Der forsvinder solbrændtheden jo ikke - tværtimod bliver man mere
solbrændt/-skoldet ved stranden. Det skyldes den ekstra
refleksion: lidt fra sandet og meget fra vandet.

> okay ... så hvis man ikke direkte er blevet skoldet i solariet
> så sker det intet ved at gå i bad?

Ikke med solbrændtheden.

Fra : Morten

Dato : 07-07-05 14:14

> Der forsvinder solbrændtheden jo ikke - tværtimod bliver man mere
> solbrændt/-skoldet ved stranden. Det skyldes den ekstra
> refleksion: lidt fra sandet og meget fra vandet.

Det er jo noget helt andet når du er i vandet mens du tager sol - her sker
badet efter endt solbadning ...

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 07-07-05 14:11

> [...]

> afkræfte dette? (det er jo ikke så sjovt at skulle gå en halv dag og lugte

Sol eller solarie gjør vel ingen forskjell, men jeg mener
å ha registrert at dengang man renset badebassenger med
alt for meget klor, så tok det hardt på brunfargen i huden.

Kan det være noe jeg har innbilt meg?

Bjarte