Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
omfinsiere?? er der noget at hente?
Fra : Tazman

Dato : 06-07-05 14:49

Hejsa

Vi har et hus som et vurderet til 1.1 mil. Priserne er steget og vi
har renoveret huset og ejendomsmægleren mener at det kan sælges for
1,4 mil. nu.

Vi har nogle gamle forbrugs lån fra tidligere forhold som vi meget
gerne vil ha ud af verden.

Situationen er som følger:

kreditforening: 920.000
    2.1470 %
      Rentetilpasning (pauselån)
    Ydelse: 6767,00 pr. kvartal
      Løbetid: 28 år 3 mdr

Ejerskiftelån:    232.000
      6,250 %
      Ydelse: 1500,00 Pr. md
      Udløb:1/8-2031

Privatlån 1:    70.000
      9,00 %
      Ydelse: 1200,00 Pr. md
      Udløb: 1/12-2011

Privatlån 2   35.500
      9,00 %
      Ydelse: 2200,00 Pr. md
      Udløb: 31/12-2006

Kassekredit   15000 fuldt overtrukket (det meste af tiden)
Budget      7.00 %

Kassekredit   5.000 fuldt overtrukket
Lønkonto   7.00 %

Gæld svigermor: 10.000
      Ingen rente

Efterregning varme: 7.000

Dvs der er en total gæld ud over kreditforening og ejerskiftelån på:
142.500

Hvad kan der være ide i at gøre? Målet er at evt få hævet
rådighedsbeløbet med 1000,- pr md

Hvis der mangler oplysninger så sig til...

Håber på hjælp da jeg ikke kan overskue det...

Mvh

Brian

Fra : Anita

Dato : 06-07-05 15:28

Tazman wrote:

Først: Jeg er bare alm. dødelig som du, så mine udtalelser her skal du ikke
tage for mere end de er. Tal med banken, det er de eneste som kan give en
præcis og korrekt vurdering af dine muligheder.

> kreditforening: 920.000
> 2.1470 %
> Rentetilpasning (pauselån)
> Ydelse: 6767,00 pr. kvartal
> Løbetid: 28 år 3 mdr

Hvis kreditforeningen giver ejendomsmægleren ret i vurderingen af huset
burde I kunne belåne 1.120.000 i kreditforeningen, dvs. 200.000 mere end
idag.

> Ejerskiftelån: 232.000
> 6,250 %
> Ydelse: 1500,00 Pr. md
> Udløb:1/8-2031

Det er en temmelig lang løbetid på så lille et lån, synes jeg. Jeg ville
sige maks 20 år. Men nu ved jeg ikke lige, hvad der ligger i betegnelsen
"ejerskiftelån".

> Privatlån 1: 70.000
> 9,00 %
> Ydelse: 1200,00 Pr. md
> Udløb: 1/12-2011

Meget høj rente.

> Privatlån 2 35.500
> 9,00 %
> Ydelse: 2200,00 Pr. md
> Udløb: 31/12-2006

Igen en alt for høj rente. Vi giver på kassekreditter ikke mere end 6%,
hvilket I heller ikke burde give på faste lån.

> Kassekredit 15000 fuldt overtrukket (det meste af tiden)
> Budget 7.00 %
>
> Kassekredit 5.000 fuldt overtrukket
> Lønkonto 7.00 %

Sådan én skulle I gerne kunne få betalt ud inden for et par mdr?

> Gæld svigermor: 10.000
> Ingen rente
>
> Efterregning varme: 7.000

Den skulle der også gerne være plads til i jeres budget. Det er jo ren
forbrug, og efter min mening ikke noget man bør låne sig til. (Med mindre
man for en kort stund sidder ekstra hårdt i det).

> Dvs der er en total gæld ud over kreditforening og ejerskiftelån på:
> 142.500

Dvs. at I kan få alle disse "småbeløb" væk. Jeres månedlige afdrag til
kreditforeningen vil godt nok blive en anelse højere, men ikke nær så højt
som det i afdrager nu.

> Hvad kan der være ide i at gøre? Målet er at evt få hævet
> rådighedsbeløbet med 1000,- pr md

Det lyder heller ikke urealistisk. I afdrager i dag 3400,- på 2 af lånene og
tilsyneladene ikke noget på kassekreditterne. Man siger at 100.000 ekstra i
kreditforeningen koster ca. 400-500 kr/mdr.. Hvis det holder (hvilket det
nok ikke helt gør) vil en belåning af 200.000 ekstra (uden skelen til, at
det også koster at omlægge lån) koste ca. 1000 kr om måneden. Dvs. 2400
bliver frigjort. (De ekstra 1400 kunne så skydes ind på ejerskiftelånet og
få det bragt ned langt hurtigere).

Men det ser for mig ud til at I ikke helt har styr på jeres forbrug. Det er
uheldigt at sidde med 2 kassekreditter som udnyttes max hver eneste måned.

For mig er en kassekredit en man bruger i en periode, hvor der pludselig
opstår store udforudsete udgifter, eller indtægterne mindskes for en stund.
Det er i hvert fald en ond cirkel, hvis man hver eneste måned har brug for
at trække i max. Det betyder at jeres økonomi er uden fleksibilitet, og I
derfor må ty til lån pga. en ekstraregning og private lån ved svigermor. Men
det kan jo være at en omlægning af lånene ville gøre det hele mere
overskueligt for jer, så I har bedre styr på hvor meget der er at gøre godt
med.

Men som sagt - bed jeres bankrådgiver om et møde og forhør jer om
mulighederne.

Venligst Anita

Fra : Michael

Dato : 06-07-05 23:07

"Tazman" <b_karlsen@slet.hotmail.com> wrote in message
> [...]
> rådighedsbeløbet med 1000,- pr md
>
> Hvis der mangler oplysninger så sig til...
>
> Håber på hjælp da jeg ikke kan overskue det...

Jeg vil foreslå jer, at optage et tillægslån (flexlån F1) på 142.500 kr med
en løbetid på f.eks. 8 år. Det koster 1850 kr. om måneden, dvs. en halvering
i forhold til jeres nuværende ydelse på forbrugslånene. I kan evt. køre
løbetiden længere ned end det, hvis I vil af med gælden hurtigere.

Iøvrigt er jeg meget enig med Anita i, at jeres økonomi er alt for hårdt
spændt for. Stop øjeblikkeligt med at optage forbrugslån og hold
kassekreditten i nul. Det er et stort faretegn, at I ikke kan klare end
ekstraregning på 7000 uden at skulle låne til den.

Fra : Tazman

Dato : 07-07-05 18:51

Mange tak for inputtet. vil gå i banken i næste uge og snakke med
hende.

Vores økonomi ER meget stram i øjeblikket. Rådighedsbeløb på 7000,- er
ikke meget for en familie med et barn. Vi havde dog udsigten til det
ene privatlån ville være betalt ud om 1½ år men har måtte indse at det
kan vi ikke vente på.

Men igen, mange tak for hjælpen

Brian