to webservere på een dsl?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 13:51

Hej

Jeg kører min apache under w2k på min adsl. Hvordan gør jeg, hvis jeg nu
ønsker at sætte en testserver op - også med apache på den samme forbindelse
og samme router?
(men naturligvis med nogle andre domæner)

Er det bare en maskine magen til og så samme opsætning i gratisdns med det
aktuelle domæne?

Det jeg ikke lige kan gennemskue er, hvordan jeg får routet til den rigtige
server, men det sker måske bare helt af sig selv?

Jeg skal jo på een eller anden måde have forwardet port 80 til begge
maskiner...

Claus

--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Hans

Dato : 06-07-05 13:53

Claus Tersgov wrote:

> Jeg skal jo på een eller anden måde have forwardet port 80 til begge
> maskiner...

Det kan ikke lade sig gøre på samme port. Du skal bruge en ip mere på din
forbindelse.

Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 06-07-05 13:56

Hans wrote:

> Det kan ikke lade sig gøre på samme port. Du skal bruge en ip mere på din
> forbindelse.

Eller sætte en form for proxy op på den ene server, som sortere
indkommende kald alt efter hvilket domæne som bliver forspurgt.

Dette har jeg dog ingen erfaring med og det kræver at proxy serveren er
tændt hele tiden. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-07-05 15:31

Således skrev Anders Lund den Wed, 06 Jul 2005 14:56:15 +0200:

> [...]
>indkommende kald alt efter hvilket domæne som bliver forspurgt.
>
>Dette har jeg dog ingen erfaring med og det kræver at proxy serveren er

Apache har vist et proxymodul.

Men det ved dem i <news:dk.edb.internet.software.apache> nok mere om.

Knud
--
A bird can fly, but a fly can't bird.
-- Tao of Pooh.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-07-05 19:26

Anders Lund wrote:

> Eller sætte en form for proxy op på den ene server, som sortere
> indkommende kald alt efter hvilket domæne som bliver forspurgt.

Det har den ulempe, at den anden server aldrig ser
den rigtige IP adresse på klienten, men derimod ser
proxyens IP adresse.

Der er vist en eller anden måde at sende klientens
IP adresse med. Men jeg vil da gå ud fra, at serveren
som default logger IP adressen på proxyen.

> Dette har jeg dog ingen erfaring med og det kræver at proxy serveren er
> tændt hele tiden. :)

Det ville jo være smart, hvis man kunne få routeren
til at køre en proxy server. Så er det godtnok kun
routeren, der kender klientens rigtige IP adresse.
Så det vil blive en udfordring, hvis man vil have
logget IP adresserne.

Et alternativ ville være at køre de to servere på
forskellige porte og så have en lille server på port
80, der redirecter til den rigtige portadresse.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-07-05 05:12

Kasper Dupont wrote:

> Det har den ulempe, at den anden server aldrig ser
> den rigtige IP adresse på klienten, men derimod ser
> proxyens IP adresse.

Good point.
Men sh*t, det sætter lige en kæp i hjulet på et projekt, jeg har på
brainstorming stadiet.

Men har du nogen ide om hvor /vigtigt/ det er, at kende den rigtige IP?
Jeg mener eksempelvis, at besøgende fra virksomheder alligevel går ud med IP
på firmaets FW.
Altså - kan man reelt bruge det til noget?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-07-05 05:32

Stig Johansen wrote:

> Kasper Dupont wrote:
[snip]

BTW Kasper, du havde et problem med PXE på en bestemt maskine for et stykke
tid siden.
Jeg er lidt nysgerrig om det var:
- En bestemt maskintype, man generelt bør undgå.
- En bestemt bios/firmware, man generelt bør undgå.
- Et bestemt netkort, man generelt bør undgå.
Eller var det bare en 'mandagsmodel'?

Stig Johansen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-07-05 19:03

Stig Johansen wrote:

> [...]
> - En bestemt maskintype, man generelt bør undgå.
> - En bestemt bios/firmware, man generelt bør undgå.
> - Et bestemt netkort, man generelt bør undgå.

Den står s.. stadig midt på gulvet, og jeg har ikke
rigtig haft tid til at se så meget på det.

Det er en Fujitsu Siemens Activy. Det er sådan en
slags multimedia maskine med onboard scart indgang
og udgang, samt et satelitmodtager PCI kort.

BIOS er baseret på en af de to mest udbredte
"standard" BIOSer, men jeg kan ikke lige huske
navnet. Dog ser den ud til at være modificeret en
del, den må jo ikke ligne en PC, når den booter

Maskinen blev solgt billigt fordi den præinstallerede
software ikke fungerede. (En Windos 9x med noget
ubrugeligt tysk interface smidt ovenpå). Jeg fik
ikke noget at vide om, at jeg også kunne forvente
netværksproblemer.

Efter jeg smed en disk med Fedora Core i maskinen
bootede den fint og kom på nettet uden problemer.
Dog fik jeg aldrig X op at køre selvom det på papiret
var samme grafikchip som den maskine harddisken kom
fra.

Jeg fandt aldrig ud af, om netværksproblemet skyldtes
BIOS eller hardware.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 06-07-05 15:13

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Jeg k?rer min apache under w2k p? min adsl. Hvordan g?r jeg, hvis jeg nu
> ?nsker at s?tte en testserver op - ogs? med apache p? den samme forbindelse
> og samme router?
> (men naturligvis med nogle andre dom?ner)

<VirtualHost *>
ServerName ddd.dk
DocumentRoot ....
</VirtualHost>

eventuelt

<VirtualHost *>
ServerName ddd.dk
ProxyPass http://server2/....
</VirtualHost>

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Søren G

Dato : 07-07-05 09:07

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

Kan du ikke bare bruge host header informationen ?
Altså få alle kald på port 80 sendt til en server og så styre hvilke website
du får vist ud fra host headeren ?

--
Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 10:42

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev

> Kan du ikke bare bruge host header informationen ?
> Altså få alle kald på port 80 sendt til en server og så styre hvilke
website
> du får vist ud fra host headeren ?

Måske, men jeg aner ikke hvad "host header" informationen er.

Fidusen var, at jeg kunne sætte en lille ekstraserver op, som jeg kunne
eksperimentere med, så jeg kunne blive klogere, og som kunne tale at gå i
ged ind i mellem.

Men jeg tænkte nok, at det ikke bare var ligetil...

Claus

Fra : Hans

Dato : 07-07-05 10:50

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Fidusen var, at jeg kunne sætte en lille ekstraserver op, som jeg
> kunne eksperimentere med, så jeg kunne blive klogere, og som kunne

Du kan sagtens have en webserver mere på dit lokalnetværk - No problemos.

Det bliver først lidt tricky hvis den skal være offentlig. Har du forøvrigt
ikke to forbindelser?

Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 11:33

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev

> Du kan sagtens have en webserver mere på dit lokalnetværk - No problemos.
> Det bliver først lidt tricky hvis den skal være offentlig. Har du
forøvrigt
> ikke to forbindelser?

Jo, men jeg vil helst teste "rigtigt", og ikke kun via lokalnettet. Iøvrigt
bliver den anden forbindelse opgraderet til 6/6Mbit, og skal køre fast
webserver, så det er min dsl jeg vil eksperimentere med, så jeg kan blive
lidt klogere på tingene, uden at der er risiko for at ødelægge noget.

Claus

Fra : Hans

Dato : 07-07-05 11:41

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> køre fast webserver, så det er min dsl jeg vil eksperimentere med, så
> jeg kan blive lidt klogere på tingene, uden at der er risiko for at

Det forstår jeg ikke helt. Der er ingen forskel om webserveren er lokal
eller public, andet end de forwardede porte i routeren og hvilken IP den
skal tilgås.

Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 18:18

> [...]

> Det forstår jeg ikke helt. Der er ingen forskel om webserveren er lokal
> eller public, andet end de forwardede porte i routeren og hvilken IP den

Jeg kan nu bedst lide at teste, når jeg ved, at det har været hele vejen ude
af huset og ind igen

På den måde får man også et bedre indtryk af hastigheden...

Jeg synes også, at der er flere her i grupperne, som udtrykker problemer,
når de tester lokalt end når man laver en rigtig test eller får andre til at
teste for sig.

Claus

Fra : Hans

Dato : 07-07-05 18:29

Claus Tersgov wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev

> Jeg kan nu bedst lide at teste, når jeg ved, at det har været hele
> vejen ude af huset og ind igen

Hmm. Der er faktisk fordele ved at holde trafikken på lokalnettet, specielt
hvis du er usikker på hvordan det skal gøres. Du kan også se stort på
domænenavne og oprette så mange du lyster, da du er fri for at rode med dns.
De skal blot oprettes i hosts.

> På den måde får man også et bedre indtryk af hastigheden...

Det har man f.eks. programmet Netlimiter til at styre. Der kan du simulere
lige nøjagtig den hastighed fra serveren som du lyster. Supplerer du så med
Tcpview på serveren har du et rigtigt godt overblik hvilken trafik og porte
der bliver brugt.

> Jeg synes også, at der er flere her i grupperne, som udtrykker
> problemer, når de tester lokalt end når man laver en rigtig test
> eller får andre til at teste for sig.

Jeg foretrækker helt klart det omvendte, så jeg er sikker på hvad der bliver
publiceret til web. At trafikken bliver flyttet ud på den anden side af
routeren er blot at forwarde de fornødne porte. Det har jo ikke noget at
gøre med indholdet på webserveren.

Hans

Fra : Niels Baggesen

Dato : 07-07-05 13:26

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Men jeg t?nkte nok, at det ikke bare var ligetil...

Det er så simpelt som jeg viste i mit tidligere indlæg. Læs apache
manualen om virtualhost og proxypass ...

/Niels

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 18:21

"Niels Baggesen" <nba@users.sourceforge.net> skrev

> Det er så simpelt som jeg viste i mit tidligere indlæg. Læs apache
> manualen om virtualhost og proxypass ...

Det gør jeg også, jeg skal lige have smækket maskinen færdig. Men hvad nu
hvis jeg ville teste med IS2 på den anden server, kan jeg også det samtidig
med at normale server kører apache?

Nogen bekendte har forslået mig IS2 i stedet for apache, så jeg må prøve at
kigge nærmere på den også.

Claus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-07-05 18:49

Claus Tersgov skrev:

> "Niels Baggesen" <nba@users.sourceforge.net> skrev

Ja, det er ret ligetil.

> Det gør jeg også, jeg skal lige have smækket maskinen færdig. Men hvad nu
> hvis jeg ville teste med IS2 på den anden server, kan jeg også det
> samtidig med at normale server kører apache?

Nej, men du kan bruge forskellige porte og lade Apache sende request fra
det ene domæne videre til IS2 på en anden port.

> Nogen bekendte har forslået mig IS2 i stedet for apache, så jeg må prøve
> at kigge nærmere på den også.

Eller må du bare installere begge og state dem skiftevis.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 07-07-05 19:24

On Thu, 7 Jul 2005 11:42:21 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:
>Fidusen var, at jeg kunne sætte en lille ekstraserver op, som jeg kunne
>eksperimentere med, så jeg kunne blive klogere, og som kunne tale at gå i
>ged ind i mellem.

Hvis det kun er en test server kan du da bare få den til at lytte på
noget andet end port 80, f.eks. 8088 I din router forwarder du så til
de korrekte interne ip adresser.

>Men jeg tænkte nok, at det ikke bare var ligetil...

Det er da lige til..

AND