Rullemenu
Fra : JonZ

Dato : 06-07-05 10:08

Hej alle

Jeg har lavet en side hvor man kan oprette en opgave, hvis man så
ikke udfylder alle de felter man skal, bliver man sendt tilbage
til siden med besked om at man skal udfylde, det man nu har
glemt.
De dataer man har udfyldt sender jeg med tilbage og sætter dem
ind via. request.querystring, nu er mit spørgsmål så, hvordan gør
jeg det med en rullemenu? Min kode ser sådan her ud.

<form method="POST"
action="opretopg.asp?dt=dato&kn="(es("kundenr"))"&fm="&(rs("firma
"))&"&nn="&(rs("navn"))&"&em="&mail&"">
   <select size="1" name="ang">
   <option selected>Ikke angivet</option>
   <option>PC</option>

Jeg har samme spørgsmål til et afskydsning felt og alternativ
knapper. Jeg har prøvet lidt forskelligt, men kan ikke lige
gennemskue det.

Ja jeg ved det 3 spørgsmål i 1 det går da virkelig ikke,
men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig alligevel

Hilsen JonZ

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 06-07-05 15:11

> [...]
> De dataer man har udfyldt sender jeg med tilbage og sætter dem
> ind via. request.querystring, nu er mit spørgsmål så, hvordan gør
[klip]
Test, om Querystring-værdien for rullemenuen er ="Ikke angivet":

If Request.QueryString("ang") = "Ikke angivet" Then
' redirect
End If

> Jeg har samme spørgsmål til et afskydsning felt og alternativ
> knapper. Jeg har prøvet lidt forskelligt, men kan ikke lige
> gennemskue det.

Samme metode, men vær dog opmærksom på at afkrydsningsfelter ikke sender
nogen værdi når de ikke er afkrydsede. Derfor:

If Request.QueryString("afkryds1") = "" Then
' redirect
End If

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : JonZ

Dato : 06-07-05 17:10

Jonas Schmeltz Aaberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Test, om Querystring-værdien for rullemenuen er ="Ikke angivet":

Det har jeg længe gjort, men selvom den indeholder data, så vælger den
alligevel den der nu står standard til at være selected

Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 06-07-05 22:18

Hej JonZ.

Din løsning afhænger lidt af hvor du henter dine data til listen....

Jeg har arbejdet lidt med noget i samme retning og er kommet frem
til følgende:

En simpel boks ser ud som følgende og brugeren har taget et valg:

<FORM>
<SELECT NAME="Model">
<OPTION VALUE="golf" SELECTED>Golf
<OPTION VALUE="polo">Polo
<OPTION VALUE="passat">Passat
</SELECT>
</FORM>

Nu har du så en værdi i "model" som du kan overføre til til din
update/eller checkside og evt bringe med tilbage i en anden
variabelstring - "model".

Her er så forslaget jeg tror giver den funktionalitet du ønsker:
Afhængigt af hvor mange valg der er i din liste bygges en række
dropdownmenuer - hvor kun én bruges - den hvor variablen er lig med
det selectede....

<% if Request.QueryString("model")="golf" then %>
[...]
<% end if %>

<% if Request.QueryString("model")="polo" then %>
<FORM>
<SELECT NAME="Model">
<OPTION VALUE="polo" SELECTED>polo
<OPTION VALUE="golf">golf
<OPTION VALUE="passat">Passat
</SELECT>
</FORM>
<% end if %>

<% if Request.QueryString("model")="passat" then %>
<FORM>
<SELECT NAME="Model">
<OPTION VALUE="passat" SELECTED>passat
<OPTION VALUE="golf">golf
<OPTION VALUE="polo">polo
</SELECT>
</FORM>
<% end if %>

Det er lidt langt - men kan naturligvis minimeres alt efter dit
behov og evner med brug af variablerne.

Alt efter hvor mange forskellige valgmulighedeer du skal bruge og
hvor de kommer fra - fra en DB - eller evt fra et array kan det
forfines.
Men - jeg tror dette er vejen frem.

Jeg har ikke brugt den endnu på en valgboks - men på f eks
radioknapper "ja/nej" dels med data hentet fra en formular - dels i
en opdateringsformular til en database.

Jeg håber det kan brigne dig videre.

Her er et klip til inspiration med radiobuttons i en formular der
henter fra en database og danner knapperne selv:

<% if artikel("S_DIR") = "Alfa" then %>
Sorter artikler alfabetisk:<BR>
<INPUT CHECKED TYPE="radio" NAME="S_DIR" VALUE="Alfa"> eller nyeste
først:
<INPUT TYPE="radio" NAME="S_DIR" VALUE="Dato"><HR>
<% end if %>

<% if artikel("S_DIR") <> "Alfa" then %>
Sorter artikler alfabetisk: <BR>
<INPUT TYPE="radio" NAME="S_DIR" VALUE="Alfa"> eller nyeste først:
<INPUT CHECKED TYPE="radio" NAME="S_DIR" VALUE="Dato"><HR>
<% end if %>

God fornøjelse mvh Kurt

Fra : JonZ

Dato : 08-07-05 09:29

kurt-overgaard-andersen wrote in

> <FORM>
> <SELECT NAME="Model">
> <OPTION VALUE="golf" SELECTED>Golf
> <OPTION VALUE="polo">Polo
> <OPTION VALUE="passat">Passat
> </SELECT>
> </FORM>

Hej Kurt

Tak for dit svar, jeg bruger faktisk den metode lige nu, men da jeg har
17 valgmuligheder i min rullemenu, og 2 rullemenuer på min side, synes
jeg det er lidt uhensigtsmæssigt, da koden bliver temelig lang, havde
håbet på der var en anden løsning. Men jeg må lede videre. Men tak
alligevel.
Hvis du eller andre har en anden løsning er den meget velkommen.

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 08-07-05 09:47

"JonZ" <jonz@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel.
> Hvis du eller andre har en anden løsning er den meget velkommen.

Her er en, der minder om Kurts løsning:

<%
strGolfSelected = ""
strPoloSelected = ""
strPassatSelected = ""

Select Case (Request.QueryString("model"))
Case "golf"
strGolfSelected = " selected"
Case "polo"
strPoloSelected = " selected"
Case "passat"
strPassatSelected = " selected"
End Select
%>
<select name="model">
<option value="golf"<%= strGolfSelected %>>Golf</option>
<option value="polo"<%= strPoloSelected %>>Polo</option>
<option value="passat"<%= strPassatSelected %>>Passat</option>
</select>

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Tomasz Otap

Dato : 08-07-05 11:06

Jonas Schmeltz Aaberg proclaimed as follows:
> Her er en, der minder om Kurts løsning:
>
> <%
> strGolfSelected = ""
> strPoloSelected = ""
> strPassatSelected = ""

Eller endnu mere kompakt, især til lange select-lister:

<select>
<%
dim options, strQuery, strSel
options = array("golf","polo","passat")
strQuery = request.querystring("model")
for each item in options
if item = strQuery then strSel = " selected" else strSel = ""
%>
<option value="<%=item%>"<%=strSel%>><%=item%></selected>
<%
next
%>
</select>

Koden kan kun bruges uden modificeringer, hvis værdien i hver option
svarer til den viste tekst - værdierne sættes i array *options*. Ellers
kan man evt. tilføje en ekstra array med tilsvarende values og løbe dem
begge igennem med f.eks. *for i = 0 to ubound(options)*.

Aequitas sequitur funera

Fra : JonZ

Dato : 11-07-05 09:56

Tomasz Otap wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
&gt;
&gt; Eller endnu mere kompakt, især til lange select-lister:
&gt;
&gt; <select>
&gt; <%
&gt; dim options, strQuery, strSel
&gt; options = array("golf","polo","passat")
&gt; strQuery = request.querystring("model")
&gt; for each item in options
&gt; if item = strQuery then strSel = " selected" else strSel = ""
&gt; %>
> <option value="<%=item%>"<%=strSel%>><%=item%></selected>
> <%
&gt; next
&gt; %>
> </select>

Tak for det allesammen.
Jeg har fået det til at virke nu, jeg kan sige jeg brugte Tomasz's metode,
da det er den der giver den mest kompakte kode.