Kontrolleret download
Fra : Peter

Dato : 06-07-05 08:47

Er der nogen, der kan hjælpe med at lave en download til et
forudbestemt sted.

Jeg vil gerne kunne downloade en database (Access) fra vores
intranet til harddisken fx c:/database - helst via et link.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter

Dato : 07-07-05 08:46

Peter wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Er der nogen, der kan hjælpe med at lave en download til et
> forudbestemt sted.
>
> Jeg vil gerne kunne downloade en database (Access) fra vores
> intranet til harddisken fx c:/database - helst via et link.

Jeg har prøvet med fso, men kan ikke helt få det til at virke...

dim fs
set
fs=Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")fs.CopyFile
"d:\Rejseplan\rejseplan.mdb","c:\inetpub\wwwroot\rejseplanrejsepl
an.mdb"
set fs=nothing

Microsoft VBScript runtime error '800a0046'
Permission denied

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-07-05 10:00

Peter <peter@nospam.dk> wrote in news:42ccddab$0$18646$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> an.mdb"
> set fs=nothing
>
> Microsoft VBScript runtime error '800a0046'

Det kan du heller ikke. Du er nødt til at lave en asp-fil, der streamer
din access-database og så kan du gemme den på din egen lokale PC. Prøv
at søge lidt i guppen via groups.google.com efter streaming og se, om du
ikke finder noget. Der er et relativt ofte opstået problem.

.... måske burde "en eller anden" lave en artikel på asp.faq.dk om netop
dette?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Tomasz Otap

Dato : 07-07-05 09:51

Peter proclaimed as follows:
> [...]
> an.mdb"
> set fs=nothing
>
> Microsoft VBScript runtime error '800a0046'

Hej Peter

Forsøger du at kopiere din database fra D-drevet på serveren til
C-drevet på selvsamme server? Det, der hvad din script vil gøre...

Hvis du vil downloade en fil fra jeres intranet til din egen harddisk,
er det ikke bare at gøre den tilgængelig direkte på intranettet og vælge
"Gem som" i browseren?

Aequitas sequitur funera

Fra : Peter

Dato : 08-07-05 08:05

> Forsøger du at kopiere din database fra D-drevet på serveren til
> C-drevet på selvsamme server? Det, der hvad din script vil gøre...

Nej, jeg forsøger at kopiere databasen fra intranettet og ned på min egen
harddisk.

> Hvis du vil downloade en fil fra jeres intranet til din egen harddisk,
> er det ikke bare at gøre den tilgængelig direkte på intranettet og vælge
> "Gem som" i browseren?

Jo, det var min første løsning, men den er åbenbart for teknisk for nogle
af brugerne...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-07-05 11:29

Peter <peter@nospam.dk> wrote in news:42ccddab$0$18646$14726298
@news.sunsite.dk:

Jeg fandt denne kode, som du - om ikke andet - kan blive lidt klogere af
at kigge på.

Dim objFSO
Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Dim objTextStream

strsti = "d:\data\database.mdb"
const fsoForReading = 1

Response.ContentType = "application/octet-stream";

If objFSO.FileExists(strSti) then
Set objTextStream = objFSO.OpenTextFile(strSti, fsoForReading)
Output = objTextStream.ReadAll
objTextStream.Close
Set objTextStream = Nothing
End If

Response.Write server.htmlencode(output)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter

Dato : 08-07-05 10:18

> [...]
> Set objTextStream = Nothing
> End If
>
> Response.Write server.htmlencode(output)

Jeg har prøvet med dette script og det virker fint, når der streames fra en
folder på en server til en anden folder på samme server. Problemet opstår,
når jeg forsøger at streame fra intranetserveren til min lokaleserver
(IIS'en).

<!--METADATA TYPE="typelib"
UUID="00000205-0000-0010-8000-00AA006D2EA4"
NAME="ADODB Type Library"
-->
<%
'Create a Stream instance
   Dim objStream
   Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")

'Open the stream
   objStream.Open
   objStream.Type = adTypeBinary
   objStream.LoadFromFile "d:\data\test.gif"

'Move the position to the end of the stream...
   objStream.SaveToFile "c:\inetpub\wwwroot\testNy.gif", adSaveCreateOverwrite

'Close the stream and set it to nothing...
   objStream.Close
   Set objStream = Nothing
%>

Giver denne fejlmeddelelse:

ADODB.Stream error '800a0bbc'

Write to file failed.

download2.asp, line 17

Fra : Tomasz Otap

Dato : 08-07-05 10:51

> [...]
>
> 'Move the position to the end of the stream...
>    objStream.SaveToFile "c:\inetpub\wwwroot\testNy.gif", adSaveCreateOverwrite

Hej Peter - fejlen skyldes sandsynligvis, at den konto, du benytter på
intranettet, ikke har rettigheder til at skrive direkte i mappen
c:\inetpub\wwwroot. Du skal give den skriverettigheder til mappen, før
du kan skrive til den - det gøres på selve serveren og det er enten din
generelle internetbruger-konto (ved anonym adgang) eller den enkelte
brugerkonto (ved kodeord-autoriseret adgang), der skal tildeles skrive-
og modificeringsrettigheder.

Aequitas sequitur funera

Fra : Peter

Dato : 08-07-05 13:45

> [...]
> generelle internetbruger-konto (ved anonym adgang) eller den enkelte
> brugerkonto (ved kodeord-autoriseret adgang), der skal tildeles skrive-

Så der skulle ikke være noget i vejen for at skrive fra én server til én anden?

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-07-05 07:04

"Peter" <peter@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Så der skulle ikke være noget i vejen for at skrive fra én server til én
anden?

Jeg tvivler på at man kan få lov til at skrive fra en webserver til en
anden. Den modtagende server burde også poppe op med et krav om login.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Tomasz Otap

Dato : 09-07-05 16:49

Johnny Winther Ronnenberg proclaimed as follows:
> "Peter" <peter@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tvivler på at man kan få lov til at skrive fra en webserver til en
> anden. Den modtagende server burde også poppe op med et krav om login.

Hvis begge serverere på samme domæne/workgroup og internetbruger-kontoet
har netværksadgang samt rettigheder til mappen på den anden server,
burde det godt lade sig gøre.

Aequitas sequitur funera

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-07-05 23:27

"Tomasz Otap" <tomasz@otap.justRemoveThis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis begge serverere på samme domæne/workgroup og internetbruger-kontoet
> har netværksadgang samt rettigheder til mappen på den anden server,
> burde det godt lade sig gøre.

Det kan du godt have ret i, det er her man skal passe på, min "protest" gik
primært på ideen med to adskilte servere.

Jeg tror nu ikke, at internetbruger kontoen som default har
skriverettigheder, men det kan sikkert sættes via AD. Men det åbner et hul
i sikkerheden, hvis man fra en hjemmeside kan skrive til disken på
intranetdelen. Hvor stort det hul er, ved jeg ikke rigtigt, men det er
formentlig større end SQL-injection.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-07-05 07:42

Tomasz Otap <tomasz@otap.justRemoveThis.dk> wrote in

> [...]
> enkelte brugerkonto (ved kodeord-autoriseret adgang), der skal
> tildeles skrive- og modificeringsrettigheder.

.... og husk så lige på, at man generelt skal være påpasselig med at give en
anonym brugerkonto skriveadgang til wwwroot.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-07-05 20:41

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> Tomasz Otap <tomasz@otap.justRemoveThis.dk> wrote in

> ... og husk så lige på, at man generelt skal være påpasselig med at give
en
> anonym brugerkonto skriveadgang til wwwroot.

Tak! , jeg følte mig lidt alene ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Peter

Dato : 12-07-05 07:49

> [...]
>
>... og husk så lige på, at man generelt skal være påpasselig med at give
> en anonym brugerkonto skriveadgang til wwwroot.

Jeg må indrømme at jeg gav op og fandt en anden løsning.
Vi lavede en cmd fil (som kopiere DB'en) og lagde den lokalt.
Works like a charm...

Tak for jeres input.