Konstant spænding på metaldele i båden som~
Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 21:43

Når strømmen er tilsluttet fra batteriet og båden er i vandet og lettere
våd, så er der konstant en spænding som giver stød (ganske svagt) hvis man
rører f.eks. ved metaldelene på gas/gear-boksen eller ved motorens
metaldele.

Det er en 50 hk. Yamaha med elstart som er tilsluttet et alm. 12v
autobatteri med en afbryder på +.

Hvad kan være årsagen til mit problem?

Afbryder jeg + er det væk.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Thomas Johansen

Dato : 06-07-05 07:23

Der er overgang et eller andet sted. (Altså fra +12 V til stel)....kan være
en bitch at finde.
Prøv evt. at koble divers el komponenter fra en efter en. Evt. prøve at
fjerne +12V på elstyarteren

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-07-05 07:48

Thomas Johansen wrote:
> [...]
> en bitch at finde.
> Prøv evt. at koble divers el komponenter fra en efter en. Evt. prøve at

Jeg tror ikke det er 12 V. Det kan man, under normale omstændigheder,
ikke mærke. Prøv blot at holde på klemmerne på et bilbatteri.

- Lars

Fra : Thomas Johansen

Dato : 06-07-05 13:47

> Jeg tror ikke det er 12 V. Det kan man, under normale omstændigheder,
> ikke mærke. Prøv blot at holde på klemmerne på et bilbatteri.

Ikke under normale forhold. Men her er der også tale om mange faktore. Bl.a.
fugt... Godt nok er det kun 12 V, men derfor kan der stadig mærkes. Under de
rigtige forudsætninger, kan jeg sagtens give dig et rap over fingerne med 5

Fra : Aage Andersen

Dato : 06-07-05 09:18

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> våd, så er der konstant en spænding som giver stød (ganske svagt) hvis man
> rører f.eks. ved metaldelene på gas/gear-boksen eller ved motorens

Har du 230 volt fra land til et ladeapparat? Det er meget usædvanligt at
kunne mærke 12 volt.

Aage

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 10:46

> [...]

> metaldele.
> Det er en 50 hk. Yamaha med elstart som er tilsluttet et alm. 12v

Har du noget som helst 230v tilsluttet båden?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 13:31

Det er en alm. styrepultsjolle. Der er ikke tilsluttet noget 230v
overhovedet.

Det eneste ledningsnet der er i båden er 12v fra et bilbatteri. Det står i
en batterikasse og har ikke kontakt med evt. vand i båden. Fra batteriet går
der stel til starteren og + til startrelæet. Der er ingen andre komponenter
udover kontrolboksen med nøglestart.

Jeg har tjekket om der skulle være løse spader på motoren som evt. hænger
løse og rører metallet og derved skaber en overgang, men jeg har intet kunne
finde.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 14:19

> [...]

går
> der stel til starteren og + til startrelæet. Der er ingen andre

Det kan godt være 12 volt, men har du ikke et multimeter, så du kan måle
spændingen?

Muligvis kunne det også være noget induktionsspænding der lækker - måske
fra et relæ, tændspole eller lignende. Der sidder jo sikkert en del
elektronik i motoren...

Normalt kan 12 volt ikke mærkes af de fleste, men nogen mennesker er bare
meget følsomme overfor den slags. Jeg er selv ekstremt følsom, og kan mærke
overgang mange steder. Prøv f.eks. at bruge fingerryggen, håndryggen eller
næsetippen/panden, så kan man tydeligt mærke strømmen.

Jeg sad engang og ventede på toget på en bænk på rungstedstation lige midt
på perronen. Det begyndte at regne, og jeg slog min paraply ud. Da jeg på et
tidspunkt stødte panden og næsen mod metalstangen fik jeg et pænt lille rap!

Det var simpelthen, fordi alle metalgenstande på perronen er direkte jordet,
og fordi det støvregnede trak min paraply tilsyneladende krybespænding fra
køreledningerne som jo er højspænding..

Umiddelbart skulle man ikke mene, at den slags kunne lade sig gøre
overhovedet, men det snurrede endda bemærkelsværdigt meget. Flyttede jeg
paraplyen så den kom længere væk fra køreledningerne, så holdt det op.

Prøv at få fat i et måleinstrument, så du kan måle dig frem. Mål mellem
vandet og de forskellige metalgenstande. Har du en gammel kobbergryde eller
anden kobberting, så sæt en ledning på den og smid den i vandet. Husk at
måle både DC og AC spænding. Så kan du derefter begynder at afmontere
diverse ledninger, så du kan spore dig ind på synderen.

I og med, at det antageligvis er DC, så kan det i værste fald medføre skader
som følge af galvanisk tærring.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-07-05 19:53

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> og fordi det støvregnede trak min paraply tilsyneladende krybespænding fra

Det er ikke krybespænding du har mærket. Vanddråberne har ikke kontakt
med hinanden. Da jeg var i søværnet blev vi introduceret for en dyse til
vand der kunne benyttes til at slukke brande i strømførende
installationer. Dette kunne lade sig gøre fordi den forstøvede vandet
super fint og vanddråberne derved ikke havde kontakt med hinanden. Det
skal dog siges at min instruktør havde ikke selv lyst til at prøve det
af, da han ikke følt sig overbevist af producentes lovprisende ord.

Jeg tror det er mere sandsynligt at der er blevet induceret en strøm i
din paraply som følge af det felt en køreledning trods har omkring sig.
Der går jo væsentlig store strømme og spændinger i dem som er istand til
at lave rimeligt kraftige felter.

> Umiddelbart skulle man ikke mene, at den slags kunne lade sig gøre
> overhovedet, men det snurrede endda bemærkelsværdigt meget. Flyttede jeg
> paraplyen så den kom længere væk fra køreledningerne, så holdt det op.

Feltet er blevet svagere og du har ikke kunnet mærke det længere.

- Lars

Fra : ThomasB

Dato : 07-07-05 10:05

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> paraply som følge af det felt en køreledning trods har omkring sig. Der
> går jo væsentlig store strømme og spændinger i dem som er istand til at

Det må være ligesom en antenne, hvor man kan måle en spænding - oder was?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 10:50

> [...]

> din paraply som følge af det felt en køreledning trods har omkring sig.
> Der går jo væsentlig store strømme og spændinger i dem som er istand til

Det tror jeg du har helt ret i, det lyder meget mere sandsynligt.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 08:49

Jeg skilte lige kontrolboksen ad, der var en + ledning der var klemt flad og
kobberlederne var blottet og klemt imellem 2 metaller.

Lyder det ikke sansynligt at det kunne være årsagen?

Der var iøvrigt efter sidste sejlads kommet krystallignende bevoksninger
hovedsagligt ved de 4 bolte der spænder blokken fast på motorbenet.
De var grålige og porøse - er det galvanisk tæring?

Nå vi må ud og teste det i det gode vejr - ferien er jo begyndt

God dag (på havet) til alle.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-07-05 12:40

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

---KLIP---
> Det er ikke krybespænding du har mærket. Vanddråberne har ikke kontakt med
> hinanden. Da jeg var i søværnet blev vi introduceret for en dyse til
---KLIP---

På Discovery (TV) kører der en serie (Myth Busters) med at par fyre, der
tester diverse myter. Bl.a. har de undersøgt, om det kan passe, at en fyr en
gang et blevet slået ihjel ved at urinere på den midterste (strømførende)
skinne i den lokale metro. De konkluderede, i tråd med ovenstående, at
strålen ikke er ledende, da den delvist består af usammenhængende dråber.
Det dokumenterede de bl.a. vha en highspeed-optagelse

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 12:29

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> måle både DC og AC spænding. Så kan du derefter begynder at afmontere
> diverse ledninger, så du kan spore dig ind på synderen.

Kobbergryden kan jeg ikke klare, men jeg må have fat i et kobberrør og så er
det igang med multimeteret.

Det er iøvrigt kun når fingrene er godt våde og "opløste" jeg syntes jeg
lægger mærke til strømmen - de er nok mest følsomme på det tidspunkt da den
"opløste" hud nok leder bedre