Jordbærtærte
Fra : Heidi

Dato : 05-07-05 20:42

Jeg har lovet min mor at lave jordbærtærte når de kommer på besøg i
næste uge, så jeg mangler den ultimative opskrift (en afprøvet en, og
ja, jeg har googlet....)

Jeg forestiller mig noget med en tærtebund, som forbages og pensles med
mørk chokolade mens den stadig er varm (skulle vist gøre at bunden ikke
bliver så smattet?) - og noget med marcipan, men skal det være i selve
tærtedejen, eller rulles ud og lægges ovenpå?
Desuden måske noget vanillecreme, og så jordbærene ovenpå, evt. med
noget gelehalløj så de bliver hvor de skal?
Hvis i har en opskrift der opfylder alt dette, så hit med den

--
Heidi

Fra : Nette

Dato : 05-07-05 21:52

"Heidi" skrev

> [...]
> noget gelehalløj så de bliver hvor de skal?
> Hvis i har en opskrift der opfylder alt dette, så hit med den

Hvis du vil bruge bagerens idé,- selvfølgelig alt efter hvilken bager du
tænker på, så kommer de ofte noget mazerinmasse i bunden af tærten inden den
bliver bagt. Ikke ret meget. Det hæver lidt og der skal jo også være plads
til cremen bagefter.
Efter afkøling,- som du selv er inde på penslet chokolade.
Laver du selv kagecremen fra bunden af, kan du evt. vende lidt flødeskum i
cremen inden du kommer den i tærten, så kommer den til at virke mere som
flødecreme og ikke kagecreme.
Geleen har jeg desværre inden opskrift på,- men kan man ikke købe lyngele i
butikkerne? Det må der være en eller anden herinde der ved noget om.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 22:18

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Geleen har jeg desværre inden opskrift på,- men kan man ikke købe lyngele
> butikkerne? Det må der være en eller anden herinde der ved noget om.

Nej, det kan man ikke.

Men man kan smelte lidt ribsgelé og hælde ud over tærten med en ske

Til klar gelé, hvis man ønsker dét, kan man bruge smeltet æblegelé.

- Sæt géleglasset(som er åbnet) i en gryde med kogende vand til geléen er
smeltet.

Tina

Fra : Max

Dato : 05-07-05 22:32

Hej

Nej, men man kan købe gelesukker som laves af Dan Dukker og kan
købes i alle supermarkeder, det er perfekt til opgaven.

Mvh Max

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 06-07-05 07:20

> [...]
> cremen inden du kommer den i tærten, så kommer den til at virke mere som

Endnu et fif til cremen: udover flødeskum vil lidt creme fraiche forbedre
cremen yderligere og få den til at minde meget om cremen i bagerens

/Kristina

Fra : Nette

Dato : 06-07-05 08:45

"Kristina Søndergaard" skrev
> Endnu et fif til cremen: udover flødeskum vil lidt creme fraiche forbedre
> cremen yderligere og få den til at minde meget om cremen i bagerens

Det har jeg godt nok aldrig oplevet.

Flere bagerier bruger en færdig pulver til flødecreme, men heldigvis ikke
alle.
Rigtig mange bagere koger selv deres creme til wienerbrød osv. Samme creme
er den, der bruges til flødecreme,- den eneste forskel er blot, at der er
tilsat flødeskum. Jeg har aldrig oplevet nogen, der har tilsat creme fraiche
og jeg synes heller ikke at den flødecreme lavet af pulver smager som om,
der er cremefraiche i den.

Nette

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 06-07-05 09:28

> [...]
fraiche
> og jeg synes heller ikke at den flødecreme lavet af pulver smager som om,

Jeg studsede også, da jeg hørte om det første gang, men efter at have smagt
det kommer jeg nu simpelthen altid flødeskum og en god klat creme fraiche i
min creme. Smagen er pragtfuld, og konsistensen bliver også rigtig lækker -
meget i stil med konsistensen i en købe-jordbærkage. Hvad de forskellige
bagere gør, ved jeg slet ikke - jeg har fået tippet af en kageglad veninde,
der elsker at eksperimentere med diverse kageopskrifter.

/Kristina

Fra : Nielsen

Dato : 06-07-05 10:40

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gelehalløj så de bliver hvor de skal?
> Hvis i har en opskrift der opfylder alt dette, så hit med den

Her er den, den ulimative:

Dej: 100 g smør, 150 g hvedemel, 1 spsk. sukker, ½ æg.
Creme: ½ pose Mondamin kagecreme koldrøres med 2½ dl mælk. 1½ dl piskefløde
piskes og vendes i cremen
Chokolade: 100 g mørn chokolade smeltes (måske over vandbad) sammen med 10 g
smør
Gelé: 200 g ribsgele varmes i en gryde til geléen er tyktflydende
Fyld: 500 jordbær (deles i halve)

Smørret smuldres i melet. De øvringe ingridienser tilsættes. Dejen samles
hurtigt og lægges i køleskabet ca. 1 time. En tærteform beklædes med dejen.
Bages ca. 15 min. ved 200 grader på midterste ribbe. Afkøles. Tærtebunden
pensles med den smeltede chokolade. Når chokoladen er stivnet fordeles
cremen i tærtebunden. Jordbær fordeles over. Ribsgeléen (varm) hældes over
jordbærrene. Tærten sættes koldt, til geléen er stivnet.

vh
Nille

Fra : Heidi

Dato : 11-07-05 08:23

Nielsen wrote:

> [...]
> med 10 g smør
> Gelé: 200 g ribsgele varmes i en gryde til geléen er tyktflydende

Lige et sidste spørgsmål til tærten - jeg regner med at lave to tærter,
har to tærteforme på henholdsvis 20 og 27 cm i diameter. Hvor mange
gange skal jeg mon gange dejen op for at det nogenlunde passer?

--
Heidi

Fra : Nielsen

Dato : 11-07-05 16:16

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message

> Lige et sidste spørgsmål til tærten - jeg regner med at lave to tærter,
> har to tærteforme på henholdsvis 20 og 27 cm i diameter. Hvor mange gange
> skal jeg mon gange dejen op for at det nogenlunde passer?

Jeg har ikke selv prøvet den endnu. Hvis det kan vente til i morgen vil jeg
spørge min kollega som jeg har fået den af?

At jeg tillod mig at kalde den "ultimativ" var fordi vedkommende som havde
den med på arbejde måtte lave adskillige kopier af opskriften. Desværre
arbejder hun ikke i min afdeling, så jeg fik den ikke smagt.

vh
Nille

Fra : Heidi

Dato : 11-07-05 18:39

Nielsen wrote:

> Jeg har ikke selv prøvet den endnu. Hvis det kan vente til i morgen
> vil jeg spørge min kollega som jeg har fået den af?

Jeg skal godt nok have lavet dejen fra morgenen af i morgen, men jeg
prøver bare med ca. dobbelt portion.

> At jeg tillod mig at kalde den "ultimativ" var fordi vedkommende som
> havde den med på arbejde måtte lave adskillige kopier af opskriften.

Det plejer vel som regel også at være et tegn på at noget er godt

Fra : Heidi

Dato : 07-07-05 17:26

Heidi wrote:

Jeg siger mange tak for inputsne, og tror nok der skal komme noget godt
ud af det

--
Heidi