Børn og kanonslag
Fra : Bess

Dato : 10-12-00 16:21

Hej NG
I medierne hører man (igen) i år om de farlige og ulovlige kanonslag og
andet "godt".
Her på vores vej ser vi allerede mange børn rende rundt og skyde disse
kanonslag og strygere af.
Det er børn der ikke er ret gamle, nogle af dem er omkring 8 - 10 år, og jeg
forstår ikke, at forældrene ikke holder mere øje med dem.
Jeg plejer ikke at blande mig i hvad andre gør, men kunne godt tænke mig at
høre jeres mening om, hvornår I ville gribe ind og hvad I ville gøre.

mvh
Bess

Fra : Brian Jensen

Dato : 10-12-00 21:44

"Bess" <bess@pc.dk> skrev:

>I medierne hører man (igen) i år om de farlige og ulovlige kanonslag og
>andet "godt".

Ja, og det er trist, for det sker jo desværre hvert år at der er
nogen der kommer galt af sted med det.

>Det er børn der ikke er ret gamle, nogle af dem er omkring 8 - 10 år, og jeg
>forstår ikke, at forældrene ikke holder mere øje med dem.

Den ældste af mine egne 2 knægte er 8 år, og vi har slet ikke
købt skyts endnu, og det bliver ikke købt før mellem jul og nytår
- det er nemmere at sige nej, når man intet skyts har i huset.

Jeg er både for og imod knaldfyrværkeri.
De store kanonslag som giver høreskader og kan rive fingre af, er
jeg modstander af, netop p.g.a risikoen.

Jeg kan huske at da jeg var barn i midten af 60'erne, kunne man
lovligt købe såkaldte 1-øres kinesere/damefis. De var svjh lidt
tykkere end en tændstik, og relativt ufarlige, idet man sagtens
kunne holde sådan en mellem fingrene når den eksploderede uden at
få større skade end et rap i fingerene.
Den slags knaldfyrværkeri mener jeg godt man kunne tillade også
til større børn (f.eks.fra 8 år)
_i_følge_med_en_ansvarlig_voksen!

>Jeg plejer ikke at blande mig i hvad andre gør, men kunne godt tænke mig at
>høre jeres mening om, hvornår I ville gribe ind og hvad I ville gøre.

Meld dem til politiet!
Nej, så enkelt er det selvfølgelig ikke, selv om man egentlig har
pligt til at gøre det.
Det handler jo om naboer, genboer gode venner osv. som man gerne
forsat skal have et godt forhold til.

Der skal imo gribes ind hurtigst muligt, inden nogen kommer til
skade - hvis nogen kommer til skade, kan det jo også gå ud over
naboskabet.

Man skal imo snakke med forældrene til de børn som har
kanonslagene. Spørg dem f.eks. om de vil have det godt med det,
hvis deres barns kanonslag var skyld i at et andet barn fik
livsvarige mén af et uheld?

Hvis disse forældre ikke mener der er nogen nævneværdig risiko,
skulle i måske foretage en demonstration:

Tag en almindelig gulerod på tykkelse med en voksenfinger, og sæt
en stryger fast på den med et stykke tape - lad børnene se hvad
der sker med en 'finger' når den er for tæt på sådan en stryger.

Bløde frugter som f.eks. et stykke af en pillet appelsin behøver
blot ligge ved siden af kanonslaget/strygeren, og kan jo så være
et 'øje'
--
Mvh Brian Jensen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-12-00 22:00

> Det er børn der ikke er ret gamle, nogle af dem er omkring 8 - 10 år, og
jeg
> forstår ikke, at forældrene ikke holder mere øje med dem.

Desværre er forældre/familie tit medvirkende til at børnene får fat i de
grimme ting. Vi havde en nabo, de skød kanonslag af året rundt sammen med
sine børne-børn på netop 8-12 år! Faktisk var han så uforsvarlig, fandt vi
ud af en dag, at han stod og skød kanonslag efter vores hund når den var
udet at lege! (Sikken' et eksempel over for sine børnebørn, hva'?!) Det
resulterede i at vi meldte ham til politiet, de fik fat i en større
beholdning knaldfyrværkeri.

Vi hørte ikke et eneste bum der inde fra siden.

Pointen i den lille historie var egentlig at demonstrere hvor uforsvarligt
voksne kan opfører sig over for børn!

> Jeg plejer ikke at blande mig i hvad andre gør, men kunne godt tænke mig
at
> høre jeres mening om, hvornår I ville gribe ind og hvad I ville gøre.

Min mening... Tjah, IMHO skal ikke engang voksne lege med de ulovlig krudt
og fyrværkerier. Det er ikke kun børn der er ude for uheld. Jeg griber ind
så snart jeg ser hvem der skyder hvor! Vi bor i et land, hvor det, med god
grund er forbudt og det er hamrende irriterende at unger af uforsvarlige
forældre (og forældrene desværre også) kaster kanonslag klokken 3 om natten
en kedelig Onsdag nat i November, så alle småbørnsfamilierne kan fise rundt
som fluer og trøste børnene samtidig med at hunden og de 2 katte fiser
fuldstændig desorrienterede rundt og naturligt nok bliver skudraj fordi
familien reagerer på lyden ved at farer ud af sengen og suse rundt til de
grædende børn! (Puste-pause!:)

Jeg har aldrig selv leget med knaldfyrværkeri og jeg har aldrig haft lyst
til det. Jeg håber jeg kan opdrage mine kære unger til det samme!:)

Rinnie Ilsøe