DDR400 står til 166MHz på Asus A7N8X-X
Fra : KB

Dato : 05-07-05 11:39

Hej
Når jeg starter computer op står der i starten (dér ved memory test mm.) at
min 512 MB DDR400 ram kører 166MHz i singel mode. Singel mode er helt fint,
men burde der ikke stå 200MHz?
Jeg har desuden en Sempron 3000+ (model 10) som jeg skal indstille External
CPU Frekvense på i BIOS. Det er her jeg har sat EXternal CPU frekvense på
166MHz for at jeg får den rigtige CPU frem i opstarten. Håber I kan give mig
lidt hjælp.

Med venlig hilsen
KB
Odense

Fra : Jakob M

Dato : 05-07-05 11:47

"KB" <kboye@bjoernemosenFJERN_DETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Når jeg starter computer op står der i starten (dér ved memory test mm.)
> at min 512 MB DDR400 ram kører 166MHz i singel mode. Singel mode er helt
> fint, men burde der ikke stå 200MHz?

At din RAM er DDR400 brtyder ikke at den automatisk kører 200Mhz, men at den
kan køre 200Mhz og alle hastigheder derunder. Hvor hurtigt den rent faktisk
kører afhænger af dit bundkorts BIOS indstillinger.

> [...]
> External CPU Frekvense på i BIOS. Det er her jeg har sat EXternal CPU
> frekvense på 166MHz for at jeg får den rigtige CPU frem i opstarten. Håber

Mao kører din RAM og FSB synkront på 166Mhz, og det er også bedst sådan. Der
er ingen ydelsesmæssigt fordel i at RAM kører 200Mhz og FSB 166 Mhz på dét
bundkort. Du kan jo prøve at hæve EXternal CPU frekvense en anelse, men så
hæver du samtidig din CPUs clockfrekvens (overclocking).

Mvh
Jakob

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-07-05 11:53

KB wrote:

> Når jeg starter computer op står der i starten (dér ved memory test mm.) at
> min 512 MB DDR400 ram kører 166MHz i singel mode. Singel mode er helt fint,
> men burde der ikke stå 200MHz?

Det er ikke sikkert automatikken sørger for det. Du kan sikkert sørge for
det, med de manuelle indstillinger.

> Jeg har desuden en Sempron 3000+ (model 10) som jeg skal indstille External
> CPU Frekvense på i BIOS. Det er her jeg har sat EXternal CPU frekvense på
> 166MHz for at jeg får den rigtige CPU frem i opstarten.

Så har du næsten selv svaret. Det kan ikke rigtig betale sig at sætte
RAM-frekvensen højere end FSB'en. At lade den køre asynkront skaber bare en
flaskehals.

Kik lidt i manualen. Du kan sikkert godt tvinge RAM'en op på 200 MHz uden
at overclockke CPU'en (med 166 MHz FSB). Test om det giver bedre ydelse.
Jeg tvivler.

--
Mvh. Lars

Fra : kenzo

Dato : 05-07-05 12:00

Det er fordi din cpu kører med en bushastighed på 333(166)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138299 hvis din cpu har kørt med
en bushastighed på 400 så har ram også stået på 200.
Det er også fordi du har nogle ram som er hurtigere end din cpu hvilket du
også kan overclocke din cpu, men da jeg ikke har haft brug for at overclocke
( det er nok rettere forstand på det ) er det nok andre som guide dig
hvis det skulle har interesse.

Fra : KB

Dato : 14-07-05 15:51

OK, jeg lader mine ram stå som de gør.