Intel 915 eller 925 ?
Fra : Thomas H.

Dato : 05-07-05 10:16

Jeg skal til at bygge ny computer, og kan sgu ikke rigtig finde ud af hvad
jeg skal vælge af bundkort!
Jeg er kommet frem til to jeg vakler mellem, nu må I helst ikke forslå
andet, for så bliver jeg forvirret igen

ASUS P5GD2 Deluxe med 915 chipsæt
ASUS P5AD2-E Deluxe med 925x chipsæt

der er kun 100 kroners forskel, men jeg kan ikke rigtig lure om 925'eren er
bedre, men der MÅ vel være nogle fordele ?
Jeg køber noget 2x512 PC4200 ram og en 3Ghz processor.

Jeg skal ikke spille, bruger den mest til videoredigering, lyd osv.

skal jeg bruge de skide 100 kroner, eller er det ligefrem dårligere?

Fra : Hans

Dato : 05-07-05 11:51

Thomas H. wrote:
> [...]
>
> Jeg skal ikke spille, bruger den mest til videoredigering, lyd osv.
>
> skal jeg bruge de skide 100 kroner, eller er det ligefrem dårligere?

Hvis du nu havde brugt 10 sekunder på at skrive 915 vs 925 på Google, så
havde du selv fundet svaret:

http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/i915-i925-chipsets.html

925 har indbygget grafik - Har du brug for det?

Hans

Fra : Thomas H.

Dato : 05-07-05 11:57

> Hvis du nu havde brugt 10 sekunder på at skrive 915 vs 925 på Google, så
> havde du selv fundet svaret:

Jeg har brugt timer!

> http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/i915-i925-chipsets.html
>
> 925 har indbygget grafik -

Nej det har da ej!

Fra : Hans

Dato : 05-07-05 12:05

Thomas H. wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt timer!

> Nej det har da ej!

Beklager - Det er 915g som har grafik, men ellers står alle forskellene i
linket. 925 har kun support for P4 mens 915 også supporterer Celeron-D. Der
er også forskelle i håndteringen af memory. Såvidt jeg kan se er 915 det
mest universelle.

Hans

Fra : Thomas H.

Dato : 05-07-05 12:39

> [...]
Der
> er også forskelle i håndteringen af memory. Såvidt jeg kan se er 915 det

Jo men 925 må vel være storebror til 915, så nogle af de ting den har,
f.eks. P.A.T., gør vel et eller andet?
I tests ser det bare ikke hurtigere ud

Fra : Jonas

Dato : 05-07-05 11:56

du skal tage et 925x af de to, specielt hvis du senere vil lege med lidt
overclocking.. Abit har nogle billige 925x boards.. vær opmærksom på, at
hverken 915/925 kan ta' dualcore cpu'er, der skal du ha et 945/955 board.

Fra : Jonas

Dato : 05-07-05 11:59

925x kan kun tage ddr2 ram fx, der kan de fleste 915 boards kun køre med
standard ddr...

Fra : Thomas H.

Dato : 05-07-05 12:39

> 925x kan kun tage ddr2 ram fx, der kan de fleste 915 boards kun køre med
> standard ddr...

Ok, men jeg køber alligevel PC2-4200 så det er ok.

Fra : Thomas H.

Dato : 05-07-05 12:39

> [...]

> hverken 915/925 kan ta' dualcore cpu'er, der skal du ha et 945/955 board.

Overcloking gider jeg ikke, og Dualcore har jeg kigget på, men jeg skal
altså til at stoppe ren prismæssigt :o|

I øvrigt kigger jeg efter et kabinet, og nogle fortæller mig at jeg skal op
på 500W strømforsyning, kan det virkelig passe??
Jeg har godt nok to SATA harddiske, men et lille billigt bundkort, burde
380-400W ikke være nok?

Fra : Jonas

Dato : 05-07-05 14:30

kommer an på hvilket grafikkort som skal i og om man overclocker. hvis det
ikke er 'top of the line' grafikkort vi taler om, så kan 400w ca gå an. Jeg
vil anbefale en 600-serie P4 at gå i, da de er 64bit.

Godt bundkort til prisen:

PSU:

Begge overstående ting er billigst hos Express Delivery, så der kan du
passende købe dem.

RAM (2x af disse):
http://www.prc-data.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=43079862

CPU:
http://www.prcdata.dk/ProduktLinkFrame.asp?id=62&produktId=46145633

Og disse RAM og CPU fra PRC-data.

Så er du godt kørende.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-07-05 14:10

On Tue, 5 Jul 2005 13:38:52 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>I øvrigt kigger jeg efter et kabinet, og nogle fortæller mig at jeg skal op
>på 500W strømforsyning, kan det virkelig passe??

Jeg har P5AD2 Premium og et cheiftec atx-2 kabinet med 415W og det
fungerer fint, her her jeg tilkoblet, 2 brændere, 3 sata-diske, 2
ide-diske, en ekstra køler, det obligatoriske tastetur + det løse.....

Fra : Thomas H.

Dato : 06-07-05 15:11

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:kulnc1tjeroqq8j8pe4hnu32da2d9a383m@4ax.com...

> Jeg har P5AD2 Premium og et cheiftec atx-2 kabinet med 415W og det
> fungerer fint, her her jeg tilkoblet, 2 brændere, 3 sata-diske, 2
> ide-diske, en ekstra køler, det obligatoriske tastetur + det løse.....

Ja det er nok desværre hvad man får ud af at spørge en provisionslønnet
sælger
Jeg køber det sgu bare, tak for hjælpen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-07-05 14:11

On Tue, 5 Jul 2005 13:38:52 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

Grafikkortet er Asus N6600.