Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beskatning af fri tlf?
Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 04-07-05 22:16

Hej.

Jeg har hjemmekontor med tilhørende fastnet tlf+fax+mobil+ADSL

Jeg betaler kr. 250,-/mdr. for herlighederne. (over skatten naturligvis)

En kollegas revisor har imidlertid fortalt ham, at han kan/skal trække de
3.000,- fra på selvangivelsen pga. et eller andet jeg ikke lige fik fat
på....

Har det noget på sig? Jeg véd godt at det er småpenge, men alligevel... de
snupper nok i forvejen

Mvh

Jasper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-05 22:45

Den 04-07-05 23.15 skrev Jasper Ahrensbach følgende:

> [...]
>
> En kollegas revisor har imidlertid fortalt ham, at han kan/skal trække de
> 3.000,- fra på selvangivelsen pga. et eller andet jeg ikke lige fik fat

Man bliver beskattet af værdien af fri telefon, men man kan samtidig
fratrække det, man betaler i telefonregning, i værdien. Har man en
ekstra telefon, med en årlig regning på 2.000 kroner, skal man således
kun angive 1.000 kroner på selvangivelsen. Den ekstra telefon kan også
være en mobiltelefon, en internetforbindelse eller en telefon i sommerhuset.

Beløbet kan ikke være negativt, så hvis den ekstra telefon koster mere
end 3.000 kroner årligt, skal man blot undlade at angive værdien af den
fri telefon. Det kan være en god ide at gemme regningerne i mindst 5 år,
hvis skattevæsenet skulle have lyst til at se dokumentation.

I dit tilfælde betaler du, så vidt jeg kan forstå, 3.000 kroner årligt
til firmaet for telefonen. Du skal i så fald ikke angive den fri
telefon. I hvert fald ikke, hvis de 250 om måneden fratrækkes det
beskattede beløb.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-07-05 00:15

> [...]
> 1.000 kroner på selvangivelsen. Den ekstra telefon kan også være en
> mobiltelefon, en internetforbindelse eller en telefon i sommerhuset.

Vil det sige, at jeg kan fratrække en ADSL forbindelse til fx. 500,- / mdr.
? og altså "kun" betale halvdelen? Det skal lige siges at jeg har opsagt alt
"privat" telefoni + Internet.

/Jasper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-05 07:14

Den 05-07-05 01.15 skrev Jasper Ahrensbach følgende:

> Vil det sige, at jeg kan fratrække en ADSL forbindelse til fx. 500,- / mdr.
> ? og altså "kun" betale halvdelen? Det skal lige siges at jeg har opsagt alt
> "privat" telefoni + Internet.

Jeg forstår ikke, hvad du mener. Hvordan kan du have en ADSL til 500
kroner pr. mdr., når du har opsagt al privat telefoni+internet?

Men hvis du har en ADSL, som du betaler for ved siden af den forbindelse
som betales af arbejdsgiveren, kan du modregne beløbet i de 3.000
kroner, som du ellers skal beskattes af for fri telefon. Men som nævnt
kan du ikke angive et negativt beløb, du kan højest komme ned på 0 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-07-05 07:31

> Men hvis du har en ADSL, som du betaler for ved siden af den forbindelse
> som betales af arbejdsgiveren, kan du modregne beløbet i de 3.000

Ok. Det var dét jeg gerne ville høre.

Mvh

Jasper

Fra : Anders Andersen

Dato : 05-07-05 21:40

Jeg er nu ikke helt sikker på at man kan modregne udgift til internet i en
fritelefon/internet.

Således at forstå hvis min arbejdsgiver betale min telefonregning og for en
64K modemforbindelse. Jeg så er utilfreds med hastigheden og etablere en
internet forbindelse igennem fx. antenneforbindelsen. Så er det nok
tvivlsomt om man kan modregne udgiften til denne i værdien af
fritelefon/internet.

mvh Erik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-05 23:06

Den 05-07-05 22.39 skrev Anders Andersen følgende:
> [...]
> internet forbindelse igennem fx. antenneforbindelsen. Så er det nok
> tvivlsomt om man kan modregne udgiften til denne i værdien af

Se, nu bliver du avanceret.

I henhold til nedenstående side, behandles en arbejdsgiverbetalt
internetforbindelse via telefonen efter reglerne for fri telefon. Det må
vel så også betyde, at en privat internetforbindelse via telefonen kan
trækkes fra i værdien af fri telefon.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=112654

Ved arbejdsgiverbetalt internet har ToldSkat besluttet sig for at være
teknologineutrale, så det er lige meget, om forbindelsen sker fx via
ADSL, almindeligt modem eller ISDN. Men om det også gælder ved reduktion
i værdien af fri telefon og en kabelforbindelse tør jeg ikke sige.

Jesper kan for øvrigt finde reglerne for fri telefon på nedenstående
link, omend der ikke nævnes de mere finurlige problemer som i det
ovenstående.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=218791&vID=0

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Anders Andersen

Dato : 06-07-05 17:13

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Efter min opfattelse er problemet at ligningsvejledningen omtaler kun, at
den frie telefon,( evt. inkl internet), kan nedsættes med egne udgifter til
telefon og ikke til internet. ( nu er det nu nok også lidt teoretisk at der
er udgifter til internet nå man har en arbejdsgiver betalt net-forbindelse)
Det skal også bemærkes at jeg i mit eksempel ikke fik internet gennem
telefonen men gennem antennestikket.

Begrebet teknologi-neutralt skal nok kun ses i forbindelsen med
skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalt (datakommunikation) internet, når
der er adgang til arbejdsgivers netværk.

Men der er en del små finurligheder i det område, for jeg tror ikke at dem
der har lavet reglerne er helt klar over de tekniske løsninger på internet
adgang, eller også er tekniken udviklet sig siden de indførte dem.

Mvh Erik

Fra : D.Hansen

Dato : 13-07-05 12:08

Erik Skrev:
> [...]
net-forbindelse)
> Det skal også bemærkes at jeg i mit eksempel ikke fik internet gennem

Det er min helt klare holdning at en privatperson kan fratrække alle privat
udgifter til telefon og datakommunikation i værdien af den frie telefon.
Dette stemmer tillige overens med Deloitte som har lavet en udemærket folder
omkring personalegoder.

<http://www.deloitte.com/dtt/article/0,1002,sid%253D61877%2526cid%253D70961,
00.html>

Se side 14 og 15 (det vigtige i denne forbindelse står side 15).

D.Hansen

Fra : D.Hansen

Dato : 13-07-05 12:10

hmmm der var en gang jeg kunne få linket til at være korrekt uden at det
knækkede som det har gjort her. Prøver lige igen, hvis det ikke lykkede kan
det være der er nogen andre der ved hvordan man gør.

Fra : PJ

Dato : 08-07-05 22:17

Det er nok blot fejlskrivning fra din side af. Du betaler ikke 250- kr om
måneden, men kun din trækprocent af de 250,- . Så ved f. eks. 60% i
trækprocent, betaler du reelt 150,- kr om måneden. Jeg har selv betalt for
den såkalde fri telefon - siden reglerne kom for mange år siden. Og det er
nok billigt sluppet for de fleste med firmatelefon.

Du kan kun fritages for at betale - ved at du kan dokumentere du aldrig
anvender telefon og internet privat - og det er svært kan jeg betro dig også
selvom jeg både har egen biltelefon og fastnet sideløbende.

--
PJ

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-07-05 10:50

In article <42ceed6a$0$21463$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, PJ wrote:
> [...]
> anvender telefon og internet privat - og det er svært kan jeg betro dig også
> selvom jeg både har egen biltelefon og fastnet sideløbende.

Men omkostninger til dette kan du jo fratrække i de 3000 kr.