Forbindelser mellem udbydere
Fra : Anders Houmark

Dato : 04-07-05 22:07

Hej..
Findes der et billede / webside der illustrerer noget lign. dette her:
http://www.iupload.net/072005/FUNET2003_nordic.gif

Synes det ville være spændende, at se hvor alle de store forbindelser går
fra og til her i Danmark.. Evt. også hvor man kan se hvor meget trafik der
ryger gennem ledningerne..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 05-07-05 00:48

On Mon, 4 Jul 2005 23:07:13 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

>Findes der et billede / webside der illustrerer noget lign. dette her:
>http://www.iupload.net/072005/FUNET2003_nordic.gif

Du skal være opmærksom på at det billede dér kun illustrerer det
finske universitetsnetværk og deres forbindelser til det Nordiske
Universitetsnetværk.

Det tilsvarende danske netværk er Forskningsnettet.
http://www.forskningsnettet.dk/backbone kan du se en meget mere
detaljeret, men måske også lidt mindre let-læst backbone-diagram.

Der bruges tilsyneladende primært Gigabit-forbindelser.

Du skal dog huske at dette på ingen måde er et samlet overblik for et
helt land - udelukkende for de pågældende forskningssnetværk.

/Jarlskov

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-07-05 08:33

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> writes:

> Du skal være opmærksom på at det billede dér kun illustrerer det
> finske universitetsnetværk og deres forbindelser til det Nordiske
> Universitetsnetværk.

Well, det indeholder også NORDUnets overordnede linier mellem
landene. Dem kan man se i flere detaljer her
http://www.nordu.net/maps/map_nordunet.png og her
http://www.nordu.net/stat-q/load-map/ndn-map,,traffic,busy

Men det er naturligvis korrekt hvad du skriver: Billedet dækker en
bestemt ISPs netværk, ikke hele Finland. Sådan en tegning ville være
uoverskuelig og selv om den kunne være sjov, er der ikke rigtig nogen,
der ville kunne bruge den til ret meget - hvis overhovedet de enkelte
udbydere ville rykke ud med oplysningerne, forstås. Det kan jo
betragtes som forretningshemmeligheder.

> Det tilsvarende danske netværk er Forskningsnettet.
> På http://www.forskningsnettet.dk/backbone kan du se en meget mere
> detaljeret, men måske også lidt mindre let-læst backbone-diagram.

Ja. Tegningen er et internt værktøj og en diagrammatisk oversigt over
forbindelserne havde højere prioritet end en indplacering på et
landkort.

> Der bruges tilsyneladende primært Gigabit-forbindelser.

Gigabit-ethernet, endda.

Forskningsnettet har i nogle år lejet sort fiber i Københavnsområdet
og lige så stille udvidet brugen fra FastEthernet til
GigabitEthernet. I efteråret opgraderede vi så den landsdækkende 622
Mbps SRP-ring til 2xGE. Det var først på tale bare at opgradere
622-ringen til 2.5G, men det viste sig at prisforskellen i
routerudstyr ligger omkring en faktor 10, så af hensyn til
skatteborgerne...

GE-løsningen kører - efter visse startproblemer - i øvrigt ganske
fortræffeligt.

Det skal indskydes, at forbindelsen mellem Ly3 og Ly4 på den øverste
tegning ikke indgår i ringens spanning-tree. fail-over styres i stedet
på layer 3 vha BGP.

I øvrigt skal jeg se at få opdateret den tegning. Forskningsnettet har
netop etableret en PoP i Ørestaden, der har overtaget 10G-linket til
Stockholm og de to GE-links til Odense.

> Du skal dog huske at dette på ingen måde er et samlet overblik for et
> helt land - udelukkende for de pågældende forskningssnetværk.

ja nemli' ja.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-07-05 15:21

Peter B. Juul wrote:

> Well, det indeholder også NORDUnets overordnede linier mellem
> landene. Dem kan man se i flere detaljer her
> http://www.nordu.net/maps/map_nordunet.png og her
> http://www.nordu.net/stat-q/load-map/ndn-map,,traffic,busy

[klip]
Tak for indlæggene til jer begge.. Det var lige omtrendt det jeg søgte :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk