Hvilket Bundkort?
Fra : Zeros

Dato : 04-07-05 19:48

Hej NG
Jeg skal have samlet en pc til min kæreste, så jeg kan have min egen i fred
:)
Jeg har en AMD 1300mhz CPU og en 512MB PC133 ramblok liggende.
Til det søger jeg et bundkort hvor det kan sættes på. Kortet skal kunne
opdateres med en større cpu senere.
Jeg er helt lost i bundkort junglen.... så hvad kan i anbefale?
Jeg køber også gerne et brugt kort, hvis der er en der har et brugbart
liggende. Evt også et grafikkort og lydkort af nyere dato har interesse.

Hilsen Martin
6230

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-07-05 23:26

Zeros wrote:
> Jeg har en AMD 1300mhz CPU

Jeg ville nok finde noget andet at give hende, ellers brokker hun sig
bare altid over at cpu-køleren larmer - den processor kan smide op til
ca. 70 Watt af sig, så der skal noget blæs til at holde den nede i
temperatur, og noget til at lave gennemtræk i kabinettet.
Der var noget knas med idle-tilstand i de relevante chipsæt til den,
så regn med at den napper mindst 50 Watt konstant, dvs. glem alt om
passiv køling.

> og en 512MB PC133 ramblok liggende.

Hvor mange "lakridser" er der på den i alt? - der bør være 16.
Hvis der kun er 8 er det 100 % sikkert high-density enkeltsidet RAM,
som næppe kan bruges med de relevante chipsæt.

> Til det søger jeg et bundkort hvor det kan sættes på. Kortet skal kunne
> opdateres med en større cpu senere.

Beklager; det er en halvdårlig kombination af hardware du vil genbruge.

> Jeg er helt lost i bundkort junglen.... så hvad kan i anbefale?

Mit råd; drop den processor, den giver bare problemer (støj/varme).

Hvis du kan finde et brugt bundkort(med tilhørende processor), som den
stang ram virker i (dvs. hvor alle 512 MiB kan bruges, og ikke kun
halvdelen), så er det nok vejen frem.
Evt. et bundkort med i815 chipsæt og Tualatin-processor.