ASRock - SP4VM8 / 478 temp problem ?
Fra : Kim

Dato : 04-07-05 19:55

Byggede en pc til min datter så hun kunne spille Sims2 på sin egen:

ASRock - SP4VM8 / 478 - vga/lyd/ddr ( alle drivere fra CD )
Intel Celeron - 2,2 GHz - Fsb 533 incl. standard Fan.
Legacy 2 * 512 Mb ddr ram 400 Mhz
Geforce FX 5200 - 128 Mb
PSU 300 Watt Codegen
Harddisk Seagate Barracuda 7200RPM 40 Gb
1 stk Papst 80mm 12dB kabinetblæser ( bag- ud).
Win XP Pro incl sp1+2

De første dage testede jeg den ved at den stod tændt
og checkede temperatur med EVEREST Professional.
Her gav den:
MB: 39 gr.C
CPU: 46 gr.C
HD: 28 gr.C
CPU RPM: 2482.

Så spillede min datter i flere timer og den sagde:
MB: 47 gr.C
CPU: 50 gr.C
HD: 37 gr.C
CPU RPM: 1497.
- Jeg kunne mærke at den blæste meget varm luft ud bag på kabinettet :(

Et par dage efter direkte efter start:
MB: 31 gr.C
CPU: 44 gr.C
HD: 22 gr.C
CPU RPM: 1418.

Kan nogen venligst hjælpe hvad man skal gøre for at CPU RPM
igen skal stige til 2482 omdrejninger ?

Evt. hvorfor hoppede den ned på 1418 rpm ?

Hvad skal max temp på dette MB, CPU og HD helst ikke overstige ?

Hjælp ønskes så min datter ikke skal spille Sims2 på min Pc igen.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 21:13

> [...]
> HD: 37 gr.C
> CPU RPM: 1497.
> - Jeg kunne mærke at den blæste meget varm luft ud bag på kabinettet :(

Hvis din MB-temp er lig din kabinet-temp er den for høj! Men ofte er disse
udlæsninger meget upræcise eller direkte forkerte. Skaf et termometer med en
sensor(Kan fås i de fleste byggemarkeder med mere til en fornuftig pris) og
smid sensoren ind i dit kabinet. Temp´en skal jo helst ikke ligge alt for
højt over stue-temp. Min ligger typisk 10 grader over. CPU-temp er ikke
noget problem. Ofte kan sådanne processorer klare op til 80-85 grader før
der opstår problemer.... Men du kan slå det op, google er din ven...

> [...]
> HD: 22 gr.C
> CPU RPM: 1418.
>
> Kan nogen venligst hjælpe hvad man skal gøre for at CPU RPM

Har du sænket volten til blæseren?

> Evt. hvorfor hoppede den ned på 1418 rpm ?

Er den evt. temp-styret..?? Hvis det vitterligt er en standardfan, er 2500
et mere korrekt omdr. tal......Kan jo være at blæseren er defekt. Lyder den
ustabil i omdr. tallet?

> Hjælp ønskes så min datter ikke skal spille Sims2 på min Pc igen.

Jammen hvad er problemet? Er den ustabil?

Fra : Kim

Dato : 06-07-05 11:12

"Ivan" <ig(snabela)tunet.danmark> skrev
Kim skrev:

> Har du sænket volten til blæseren?

Nej. hvordan kan man iøvrigt gøre det ?

Jeg mener cpu-blæseren er jo tilsltuttet direkte i MB,
på CPU Fan Connector (CPU_FAN1)
og min datter spiller bare Sims2, og jeg vil ikke, selv om
jeg kunne sænke volten eller omdrejningerne til blæseren.
Så vil den jo ikke køle CPU'en ligeså meget samt den var
jo blevet rimlig lydløs.

Jeg købte netop denne Papst 80mm 12dB kabinetblæser
til at blæse luften ud bag fra kabinettet, som også er tilsluttet MB
Chassis Fan Connector (CHA_FAN1 3 pins) Det var fordi den
gamle var begyndt at larme lidt for meget., Hele maskinen blev
derefter rimlig lydløs.

> [...]
> et mere korrekt omdr. tal......Kan jo være at blæseren er defekt. Lyder

1. Hvordan kan man se om den er temp styret ? Det står intet i den
medfølgende
manual eller her: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/P4VM8_UM.pdf

Underligt at der intet står om man kan gøre det inde i Bios, er det i Bios
man
kan temp styre den eller hvordan forsgår det ?

2. Hvordan kan høre ( eller se ) om den er ustabil i omdr. tallet?

> Jammen hvad er problemet? Er den ustabil?

1. Problemet er at jeg en aften syntes at den begyndte at blive højere i
lyden fra blæseren/e. Jeg have jo lige sat en Papst 80mm 12dB i hvor
den næsten var blevet lydløs.
Jeg satte hånden bag på kabinettet og kunne mærke at luften der kom ud
virkede mere varm end normalt. ( efter mit skøn ).
Jeg havde jo checket omdrej. og temp med med EVEREST lige efter den
var færdigsamlet og ved en sammenligning nu kunne jeg se at temp var steget
samt CPU Fan omdrej. var sunket til det halve.
Så mit problem som jeg ser det er: div. temp er steget samt CPU Fan omdrej.
er sunket til det halve.

2. Hvordan kan høre ( eller se ) om den ( er det computeren du mener ? ) er
ustabil ?

Min datter spillede Sims2 i flere timer denne dag uden problemer såsom
blå skærm, performance i spillet og lign.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 13:38

> Nej. hvordan kan man iøvrigt gøre det ?

Enten via en blæserstring (så du kan styre hastigheden variabelt) eller ved
at forbinde direkte kablerne på PSU´en. (Mål ud med et multimeter) Evt.
google for yderligere info og billeder.

> [...]
> jeg kunne sænke volten eller omdrejningerne til blæseren.
> Så vil den jo ikke køle CPU'en ligeså meget samt den var

ok....så får den 12v. Det er jo helt fint. Man gør det også kun hvis man vil
have støjniveauet længere ned.

> [...]
> Chassis Fan Connector (CHA_FAN1 3 pins) Det var fordi den
> gamle var begyndt at larme lidt for meget., Hele maskinen blev

ok....så har du jo heller ikke brug for at sænke volten til blæseren.

> 1. Hvordan kan man se om den er temp styret ? Det står intet i den
> medfølgende
> manual eller her: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/P4VM8_UM.pdf

Klart. Det er blæseren der er temp-styret. Det har (oftest) ikke noget med
bundkortet at gøre)

> Underligt at der intet står om man kan gøre det inde i Bios, er det i Bios
> man
> kan temp styre den eller hvordan forsgår det ?

Bundkortet har ikke en sådan funktion, så det er jo ikke så mærkeligt.

> 2. Hvordan kan høre ( eller se ) om den er ustabil i omdr. tallet?

Lyden. højere eller lavere(frekvens) summelyde tyder på højere eller lavere
omdrejningstal på blæseren.

> [...]

> Min datter spillede Sims2 i flere timer denne dag uden problemer såsom
> blå skærm, performance i spillet og lign.

Blå skærm, maskinen fryser, programmer går ned.....

Lader ikke til at din maskine er ustabil. Dine temperaturer er ikke FOR
høje, men måske din processorblæser er ved at står af/ustabil. hold øje med
den.

Hvis du mener at din kabinettemp er for højt, må du sørge for bedre
gennemstrømning. lille hint: 120 mm flytter meget mere luft uden at støje
mere. Alt. hvis der er plads til yderligere en 80mm blæser i kabinettet?

Fra : Kim

Dato : 08-07-05 14:46

> [...]
> Lader ikke til at din maskine er ustabil. Dine temperaturer er ikke FOR
> høje, men måske din processorblæser er ved at står af/ustabil. hold øje

Ja det vil jeg gøre.

> Hvis du mener at din kabinettemp er for højt, må du sørge for bedre
> gennemstrømning. lille hint: 120 mm flytter meget mere luft uden at støje
> mere. Alt. hvis der er plads til yderligere en 80mm blæser i kabinettet?

Jeg ved ikke om kabinettemp er for høj, blot at temp var steget samt
omdrejn. ved sunket på blæaser til CPU.

Nu vil jeg sætte kabinet-blæser direkte til PSU og se om omdrejn. til
CPU-blæser stiger igen, gør den ikke det kan det være jeg køber en
ny eller...
Jeg købte MB incl CPU d. 23/5-2005 og samlede selv det hele.
Vil jeg evt kunne kræve at få en ny blæser til CPU'en af butikken tror i ?

Jeg var nede og snakke med ham idag men han nævnede kun at jeg så
kunne købe en større North Q blæser til CPU'en, ikke om jeg fik den
gamle standard-blæser byttet...?

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 22:01

> Jeg var nede og snakke med ham idag men han nævnede kun at jeg så
> kunne købe en større North Q blæser til CPU'en, ikke om jeg fik den
> gamle standard-blæser byttet...?

Tjah.....Spørg ham hvor mange omdr. blæseren skal køre. Hvis han så siger
2500, så vipper du køleren på disken og ber ham tjekke den. Henvis til
reklamtionsretten ifølge købeloven (går ud fra den er mindre end 24 mdr.?)