Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lån til køb af bolig
Fra : Dan Andersen

Dato : 04-07-05 17:25

Vi står og overvejer at købe en grund og bygge hus. Dette kommer i alt op i
en pris på 2200000 (Vi har ca. 250000 til udbetaling).

Hvilket lån skal man kaste sig over?
Jeg har overvejer et fastforrentet 4 % (30 Års) + banklån til resten.
Dog bliver denne løsning rimelig dyr synes jeg, men er det andre "godt"
alternativer.

Nogle erfaringer med Scandiabanken? De har et BoligPrioritet til 2,8 %
(Årlige omkostninger på 3,3)

Hvis man vælger sådan et lån og renten stiger er man så på skideren hvis man
vil omlægge lånet?

Vi har brug for en del sikkerhed, men måske vil vi gerne "gamble" lidt..

Hjælp udbedes

/Dan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-07-05 23:29

In article <42c962fa$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Dan Andersen wrote:
> [...]
> Jeg har overvejer et fastforrentet 4 % (30 Års) + banklån til resten.
> Dog bliver denne løsning rimelig dyr synes jeg, men er det andre "godt"

Ja, der var en af kreditforeningerne der introducerede et flexlån med
4% renteloft for nyligt. Check lige prisen på det, herunder bidrag. Ellers
er det 4% 30 års, evt de kommende 3% der er interessante. Selvfølgelig
er der stadig også F1 flexlån, de kunne være en mulighed på kort sigt.

> [...]
> (Årlige omkostninger på 3,3)
>
> Hvis man vælger sådan et lån og renten stiger er man så på skideren hvis man

De kan vist indfries med det samme. Dog er der det problem, at såfremt
renten stiger, så falder din vurdering nok ret hurtigt, da man køber
efter den månedlige ydelse, og ikke efter kontantprisen.

Såfremt dette sker, så kan du kun belåne 80% af den nye vurdering i kredit-
forening (jeg antager du vil gå sikker), og vil derfor være nødt til at
øge den andel der hedder banklån.

> Vi har brug for en del sikkerhed, men måske vil vi gerne "gamble" lidt..
>
> Hjælp udbedes

Jeg er selv på vej over i 4% fastforrentet 20 år.

Fra : anders majland

Dato : 05-07-05 07:36

> De kan vist indfries med det samme.

De har da vist også en variant med renteloft. Men ellers så synes jeg at
sådan en boligkredit er et rigtigt godt alternativ til F1. Den store fordel
er jo at man kun betaler renter at det man reelt bruger af kreditten.

Min holdning er at det mest er et enten eller. Er man gambler og tror på
fortsat lave renter skal man holde sig til F1 eller sådan noget som
skandiabankens boligprioritet. Det er det billigste nu men renteudviklingen
vil så vise hvorlænge...

> Jeg er selv på vej over i 4% fastforrentet 20 år.

Er man ikke gambler vælger man det bedst mulige fastforrentede - vi har for
ikke så længe siden skiftet vores 6% ud med et 4% og samtidig kortet et par
år af løbetiden.. Den månedlige ydelse er stort set uændret men besparelsen
over lånets løbetid er mere end 10% af resgælden.

Men kig på kurser - det er ikke sikkert at 20 eller 30 år er de bedste
serier pt. Det kan godt være at en rest løbetid på 2f.eks 7 har en bedre
kurs....