Kort resume af lang nyhed
Fra : Nielsen

Dato : 04-07-05 13:37

Hej gruppe.

Jeg håber desperat at der er en der kan hjælpe mig.

Jeg har en Access-database, som føder en nyhedsoversigt. Nyhederne er
op til 4000 tegn, men der skal kun vises de første 200 tegn af
nyhedsteksten i nyhedsoversigten. Her kan brugeren så trykke "læs hele
nyheden" og se hele nyheden.

Jeg har set, at der er flere steder hvor dette bruges - men har ikke
lige kunne regne ud hvordan det kan gøres, så den automatisk vælger de
første 200 tegn.

Alle forslag er meget velkomne...

På forhånd tak

Morten Nielsen

Fra : Casper Bang

Dato : 04-07-05 14:24

> Jeg har set, at der er flere steder hvor dette bruges - men har ikke
> lige kunne regne ud hvordan det kan gøres, så den automatisk vælger de
> første 200 tegn.

Hvis variablen "nyhed" indeholder nyheden, bruger du bare:
response.write left(nyhed, 200)
Simple as that :)

Fra : Christian Kragh

Dato : 05-07-05 17:25

> Hvis variablen "nyhed" indeholder nyheden, bruger du bare:
> response.write left(nyhed, 200)
> Simple as that :)

Der er bare to ting som er dårlige ved denne metode...

1: Der kan komme html koder med hvis dette er accepteret i nyheden.

2: Den afkorter midt i et ord...

Løsning på problem 1:

[Kode]

Function stripHTML(strHTML)
'Strips the HTML tags from strHTML

Dim objRegExp, strOutput
Set objRegExp = New Regexp

objRegExp.IgnoreCase = True
objRegExp.Global = True
objRegExp.Pattern = "<(.|\n)+?>"

'Replace all HTML tag matches with the empty string
strOutput = objRegExp.Replace(strHTML, "")

'Replace all < and > with &lt; and &gt; '' "
strOutput = Replace(strOutput, "<", "&lt;") '' "
strOutput = Replace(strOutput, ">", "&gt;")

stripHTML = strOutput '' Return
the value of strOutput

Set objRegExp = Nothing
End Function

response.write stripHTML("teksten...<br>")

[Kode slut]

Løsning på problem 2:

[Kode]

function GetTeaser(strText,iWords)
Dim strTaster
Dim iCount
strTaster = ""
iCount = 0
While (iCount < iWords)
strWord = Left(strText,Instr(strText," "))
strTaster = strTaster & " " & strWord
strText = Right(strText,Len(strText)-Len(strWord))
iCount = iCount + 1
Wend
if strTaster <> "" Then strTaster = strTaster & "..."
GetTeaser = strTaster
End function

response.write GetTeaser("Teksten som skal afkortes. Der skrives kun de
første 10 ord fra denne streng.",10)

[Kode slut]

Du bestemmer selv hvor mange ord som skal vises.

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nielsen

Dato : 05-07-05 22:04

Spurgte om én måde... og fik hele to...

Jeg ser lige på hvilken måde, der egner sig bedst i mit tilfælde.

Men I skal have mange tak begge to.

Mange hilsner

Morten Nielsen