Deling af harddisk
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 11:39

Hej !

Jeg har en extern USB2-harddisk siddende på en server.

Denne kan jeg ikke få delt over netværk.

Jeg går i egenskaber og vælger at dele den på samme måde som de interne
diske - og den fortæller mig også fint, at den er delt.

Men når prøver at komme ind på disken fra en anden PC, så kan jeg fint se
roden på drevet - men jeg kan ikke skrive eller skifte til nogle af de
directories, som jeg fint kan se i roden.

De interne drev på serveren virker fint fra alle PC'er - men ikke den
eksterne USB2-disk.

Er der en, der har en forklaring ?

På forhånd tak !

Jan

X-postet til dk.edb,hardware.drev og dk.edb,netvaerk

Fut er sat til dk.edb.netvaerk

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 04-07-05 12:15

Jan Vestergaard wrote:
> Jeg har en extern USB2-harddisk siddende på en server.

Hvilken server? Windows?

> Men når prøver at komme ind på disken fra en anden PC, så kan jeg fint se
> roden på drevet - men jeg kan ikke skrive eller skifte til nogle af de
> directories, som jeg fint kan se i roden.

Rettighedsproblem?

> De interne drev på serveren virker fint fra alle PC'er - men ikke den
> eksterne USB2-disk.

For her er rettighederne sat korrekt?

> X-postet til dk.edb,hardware.drev og dk.edb,netvaerk

Umidlbart lyder det mere som et problem som hører til styresystemets
gruppe. Men det er bare min mening. Hardware.drev er det bestemt ikke ud
fra de oplysninger du har givet her.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 13:05

Anders Lund wrote:
> Hvilken server? Windows?

Det er en Windows XP Pro maskine - og det er der også på de andre PC'er, der
henter data fra serveren - og det går som nævnt fint fra de interne diske på
serveren - men ikke fra den eksterne USB2-disk (alle diske er 120 gb
Maxtor).

> Rettighedsproblem?

Uden tvivl - men de interne drev og det eksterne drev er ens, hvad
indstillinger angår - og de interne kan fint deles - men ikke det eksterne.

Alle drev kører NTFS hvis det gør nogen forskel.

Som nævnt finder de andre PC'er fint drevet - og man kan fint lave en DIR af
roden på den eksterne disk og se, hvad der ligger i roden - men ikke andet
;-(

> Umidlbart lyder det mere som et problem som hører til styresystemets
> gruppe. Men det er bare min mening. Hardware.drev er det bestemt ikke
> ud fra de oplysninger du har givet her.

Det er jeg ganske enig i

Så hvis der ikke dukker en brugbar løsning op her, så prøver jeg
Windows-gruppen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 04-07-05 13:25

Jan Vestergaard wrote:

> Uden tvivl - men de interne drev og det eksterne drev er ens, hvad
> indstillinger angår - og de interne kan fint deles - men ikke det eksterne.

Når du siger det hele er ens - gælder det så både NTFS rettigheder og
rettigherne på sharet?

> Som nævnt finder de andre PC'er fint drevet - og man kan fint lave en DIR af
> roden på den eksterne disk og se, hvad der ligger i roden - men ikke andet
> ;-(

Den slags begrænsning kan man ikke lave i selve sharet - så vidt jeg
ved. Hvad kommer der af fejl, når brugerne prøver at komme ind i
undermapperne?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 13:59

Anders Lund wrote:
> Når du siger det hele er ens - gælder det så både NTFS rettigheder og
> rettigherne på sharet?

Ja

> Den slags begrænsning kan man ikke lave i selve sharet - så vidt jeg
> ved. Hvad kommer der af fejl, når brugerne prøver at komme ind i
> undermapperne?

Jeg har lige prøvet fra denne bærbare.

Hvis jeg bruger et Windowsprogram som f.x. Total Commander og vil ind i en
mappe på drevet - så giver den bare et advarsels-bip - og gør ikke noget.

Hvis jeg prøver fra Norton Comander i et kommando-prompt vindue - så giver
den fejlen "Adgang nægtet (5)" og så kan jeg trykke OK - og så skifter den
faktisk til mappen - men mappen er tom, så jeg kan ikke se indholdet.

Begge dele virker som nævnt fint på de interne drev, hvor jeg "bare" sharer
roden, så har jeg fri adgang til hele drevet fra alle PC'er i mit lille
hjemme-netværk......

Hmm - der kun to mapper på det externe drev - gad vide om der er forskel,
hvis jeg sharer dem i stedet for at share roden ?

Det må jeg prøve i aften.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-05 00:00

Jan Vestergaard wrote:
> Hmm - der kun to mapper på det externe drev - gad vide om der er
> forskel, hvis jeg sharer dem i stedet for at share roden ?
> Det må jeg prøve i aften.
> Jan

Hmm - det hjalp sgu.

Nu virker det.

Underligt - det har ikke været nødvendigt på de andre drev i serveren ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-07-05 09:42

det lyder som et problem med permissions på de mapper der ligger på disken.

Nu er det jo ikke til meget hjælp når du ikke skriver hvilket OS du
kører, men prøv at spørge i en gruppe som hører til det OS du kører

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-07-05 10:21

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> du
> kører, men prøv at spørge i en gruppe som hører til det OS du kører

Det står så i de andre indlæg i tråden.

Som det også fremgår af de andre indlæg i tråden, så har jeg fundet en
løsning.

På de interne drev har de været nok at dele roden på drevet - så kan de
andre PC'er i netværket bruge hele disken.

Men på det externe USB2-drev har jeg været nød til at dele hver enkelt mappe
i roden også for at det virker

Og så virker det - så jeg gider ikke spekulere så meget mere over hvorfor
der er denne forskel....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk