Troende vs Kometer?
Fra : Thomas H.

Dato : 04-07-05 10:30

Hvordan forholder ultra kristne og troende sig egentlig til f.eks. dagens
historier om kometen der er milliarder af år gammel?
Altså de mener vel at jorden og universet er skabt af Gud hamselv, for hvad,
7-8000 år siden? Det må da være med en underlig smag i munden at sidde og
lytte og se tv om den slags, holder de sig for ørene og råber "Det passer
ikke!!" eller hvad?
Det må da især være underligt for lige netop amerikanerne, hvor der virkelig
er mange religiøse, at deres land er førende inden for den slags, og bruger
milliarder af $ på det, når de bare kan slå det op i en bog

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 04-07-05 10:54

"Thomas H." >
> Hvordan forholder ultra kristne og troende sig egentlig til f.eks. dagens
> historier om kometen der er milliarder af år gammel?

Spørgsmaalet hører vist ikke hjemme i dk.videnskab. Prøv en anden gruppe.

Aage

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-05 10:55

Scripsit "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com>

> [...]
> historier om kometen der er milliarder af år gammel?
> Altså de mener vel at jorden og universet er skabt af Gud hamselv, for hvad,

Tja, hvis du definerer "ultra kristne" som det mindretal der mener
sådan, så mener de det vel.

Andre troende som fx jeg har det fint med at universet er skabt af Gud
for 13-15 milliarder år siden og at jorden er skabt en snes milliarder
år senere.

> Det må da være med en underlig smag i munden at sidde og lytte og se
> tv om den slags, holder de sig for ørene og råber "Det passer
> ikke!!" eller hvad?

Det er fuldstændig indenfor en almægtig Guds muligheder at skabe en
komet der _ser ud_ som om den er "milliarder af år gammel".

> Det må da især være underligt for lige netop amerikanerne, hvor der virkelig
> er mange religiøse, at deres land er førende inden for den slags,

Bemærk at der er rigtig mange amerikanere. Og bare fordi de bor langt
væk, er de ikke nødvendigvis indbyrdes enige om særlig meget.

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-07-05 11:55

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87y88mgak9.fsf@sokrates.aamosevej.makholm.net...

> Andre troende som fx jeg har det fint med at universet er skabt af Gud
> for 13-15 milliarder år siden og at jorden er skabt en snes milliarder
> år senere.

Er det så en slags forudanelse om en kommende eksistens vi
nyder nu?

Mvh
Martin

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-07-05 12:03

Martin Larsen wrote:

> Er det så en slags forudanelse om en kommende eksistens vi
> nyder nu?

For mig at se ligner det en almindelig fejl. Makholm glemte
at skrive "halv" foran "snes".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-07-05 12:02

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com>
>
> Tja, hvis du definerer "ultra kristne" som det mindretal der mener
> sådan, så mener de det vel.

En tredjedel af den USAnske befolkning er såkaldt evangelisk
kristne, altså fundamentalister. (Hvilket ikke udelukker at
der også er andre slags kristne fundamentalister derovre,
f.eks. visse katolikker).

> Andre troende som fx jeg har det fint med at universet er skabt af Gud

Du er jo ikke fundamentalist. Du er et tænkende menneske.
(og jeg er helt sikkert ikke den eneste der bliver
overrasket over at høre at du er troende).

> [...]
>
> Det er fuldstændig indenfor en almægtig Guds muligheder at skabe en
> komet der _ser ud_ som om den er "milliarder af år gammel".

Det er så til gengæld korrekt.

> Bemærk at der er rigtig mange amerikanere. Og bare fordi de bor langt
> væk, er de ikke nødvendigvis indbyrdes enige om særlig meget.

En tredjedel af dem er enige om at være kristen-
fundamentalistiske på en bestemt måde. Det er et *stort*
mindretral. Faretruende tæt på et trecifret antal millioner,
faktisk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-05 12:37

Scripsit "Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid>

> En tredjedel af den USAnske befolkning er såkaldt evangelisk kristne,
> altså fundamentalister.

Den danske folkekirke er i grundloven defineret som
evangelsk-luthersk. Fire femtedele af danskerne er medlemmer. Er vi så
fundamentalister?

> Du er et tænkende menneske. (og jeg er helt sikkert ikke den eneste
> der bliver overrasket over at høre at du er troende).

Det er ikke et ord jeg normalt beskriver mig selv med - det har for
mange konnotationer af dem-og-os-kristne der skelner skarpt mellem de
frelste og det syndige ros. Fra deres synspunkt hører jeg uhjælpeligt
til i det syndige ros.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-07-05 15:16

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid>
>
> Den danske folkekirke er i grundloven defineret som
> evangelsk-luthersk. Fire femtedele af danskerne er medlemmer. Er vi så
> fundamentalister?

Den USAnske bevægelse der betegner sig selv som "evangeliske
kristne", og som altså tæller noget i stil med 80 millioner
mennesker, har synspunkter der indiskutabelt er
fundamentalistiske.

Fire femtedele af den danske befolkning er ikke med i nogen
som helst bevægelse med kristne fundamentalistiske synspynkter.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Thomas H.

Dato : 04-07-05 13:31

> Andre troende som fx jeg har det fint med at universet er skabt af Gud
> for 13-15 milliarder år siden og at jorden er skabt en snes milliarder
> år senere.

Det tror du da ikke seriøst på gør du ?
Dvs. at alle videnskabsfolk og forskere er fulde af løgn?

> Det er fuldstændig indenfor en almægtig Guds muligheder at skabe en
> komet der _ser ud_ som om den er "milliarder af år gammel".

Yeees yes....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-05 13:43

Thomas H. skrev:

> Det tror du da ikke seriøst på gør du ?
> Dvs. at alle videnskabsfolk og forskere er fulde af løgn?

Løgn. Påstår de da at det *ikke* er skabt af Gud?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Thomas H.

Dato : 04-07-05 13:46

> Løgn. Påstår de da at det *ikke* er skabt af Gud?

....det er da vel ingen seriøse forskere der gør?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-07-05 14:28

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> writes:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> ...det er da vel ingen seriøse forskere der gør?

Okke jo.

http://www.biblicalcreation.org.uk/introductory_articles/bcs104.html (forsker der tror på Gud) nævner fx Isaac Newton.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-07-05 14:24

> Det tror du da ikke seriøst på gør du ?
> Dvs. at alle videnskabsfolk og forskere er fulde af løgn?

Nøh, men hvad udløste "Big Bang"?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 04-07-05 18:44

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nøh, men hvad udløste "Big Bang"?

Gud havde fået bønner?

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 10-07-05 21:54

> Gud havde fået bønner?

*LOL*

I begyndelsen skabt Gud lyset, og han kaldte lyset for dag og mørket for
nat.

Samme aften fejrede han det gode resultat med en ordentlig portion bønner og
brunkål.

Den anden dag slog Gud en ordentlig >>Beep<< og resten står skrevet i
Biblen.

VH Pernille

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-05 14:27

Scripsit "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com>

> Det tror du da ikke seriøst på gør du ?

Joda - bortset altså fra at der gik en halvering af snesen tabt et sted.

> Dvs. at alle videnskabsfolk og forskere er fulde af løgn?

Næh. Jeg er fx normalt ikke fuld af løgn.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Rado

Dato : 04-07-05 19:05

On Mon, 4 Jul 2005 14:31:05 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

>Det tror du da ikke seriøst på gør du ?
>Dvs. at alle videnskabsfolk og forskere er fulde af løgn?

Der er da intet inden for forskningen der peger imod eksistensen af
Gud. Det er blot en konklusion nogle gør fordi den viden man har endnu
ikke er tilstrækkelig til at kunne påvise guds eksistens.

--
Rado

When you ask it is always given. The question is, are
you letting it in? - Abraham

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 05-07-05 10:03

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> Der er da intet inden for forskningen der peger imod eksistensen af
> Gud. Det er blot en konklusion nogle gør fordi den viden man har endnu
> ikke er tilstrækkelig til at kunne påvise guds eksistens.

Det mindr mig om et citat (jeg husker desværre ikke hvorfra): "Det
gode ved denne teori er, at den hverken kan bevises eller modbevises".

Hvis Gud defineres som en sentient skabning, som har skabt vores
univers, så hører Guds eksistens til denne kategori af problemer.

Torben

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-07-05 17:54

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Fire femtedele af den danske befolkning er ikke med i nogen som helst
> bevægelse med kristne fundamentalistiske synspynkter.

Nej, men de er medlem af en evangelisk-luthersk organisation, og med
dine egne ord altså fundementalistisk-lutherske.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : N. Foldager

Dato : 09-07-05 11:35

Henning Makholm:

> Det er fuldstændig indenfor en almægtig Guds muligheder at skabe en
> komet der _ser ud_ som om den er "milliarder af år gammel".

Det er klart. Ellers ville han ikke være almægtig.

Men, hvis vi nu siger som fundamentalisterne, at han skabte verden for
6-7000 år siden, hvad var da hans formål med at få alting til at pege
på et starttidspunkt, der ligger 13,7 miiliarder år tilbage?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-07-05 11:51

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:4t9vc11trb7akv1h7psgu7g6tb9huj6vj2@4ax.com...

> Men, hvis vi nu siger som fundamentalisterne, at han skabte verden for
> 6-7000 år siden, hvad var da hans formål med at få alting til at pege
> på et starttidspunkt, der ligger 13,7 miiliarder år tilbage?

Herregud, det spørgsmål er klassisk:
Gud vil prøve de troende og skille fårene fra bukkene.

Mvh
Martin

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-07-05 16:09

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> 6-7000 år siden, hvad var da hans formål med at få alting til at pege
> på et starttidspunkt, der ligger 13,7 miiliarder år tilbage?

Herrens veier er uransagelige

HM

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 04-07-05 11:23

> [...]

> lytte og se tv om den slags, holder de sig for ørene og råber "Det passer

De specielt hårdnakkede kreationister (som trods alt er et mindretal,
selv i USA) ser næppe TV kanaler eller læser aviser, hvor de risikerer
at få udfordret deres tro. Og hvis det endelig skulle ske, vil de nok
anfægte konklusionerne, og sige at det er fejlfortolkning af
måleresultaterne.

Mennesket som helhed har en særegen evne til kun at høre, det de vil
høre. Det gælder ikke kun religiøse fundamentalister. Mange
mennesker har det med at ignorere eller nedtone nyheder, som ikke
passer ind i deres politiske verdensbillede, mens de fremhæver hvad
som helst, der kan understøtte dette. Vi ser ofte eksempler på
lignende også i denne nyhedsgruppe.

Torben

Fra : Thomas H.

Dato : 04-07-05 13:31

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@app-4.diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få udfordret deres tro. Og hvis det endelig skulle ske, vil de nok
> anfægte konklusionerne, og sige at det er fejlfortolkning af

Jeg synes bare det er lidt komisk, at man i nogle stater tager Darwin ud af
lærebøger til børn, og fylder dem med religiøst ævl, og samtidig bruger
milliarder af $ på at søge efter hvordan livet er opstået.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-05 13:35

Den 04-07-05 14.31 skrev Thomas H. følgende:

> Jeg synes bare det er lidt komisk, at man i nogle stater tager Darwin ud af
> lærebøger til børn, og fylder dem med religiøst ævl, og samtidig bruger
> milliarder af $ på at søge efter hvordan livet er opstået.

Har du nogen kilder til det med lærebøgerne? Mig bekendt har
kreationisterne (indtil videre) opgivet at få fjernet Darwin fra
bøgerne. Deres kamp går i øjeblikket på at få designer-teorien ind i
bøgerne på lige fod med Darwin.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Thomas H.

Dato : 04-07-05 13:47

> [...]
> kreationisterne (indtil videre) opgivet at få fjernet Darwin fra
> bøgerne. Deres kamp går i øjeblikket på at få designer-teorien ind i

Det er da stadig sygt at banke uskyldige børn tilbage til middelalderen, de
får da et chok første gang de drager ud i verden, eller bare uden for deres
egen by.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-05 14:29

> [...]

> får da et chok første gang de drager ud i verden, eller bare uden for deres

Hvorfor fører du overhovedet den debat i dk.videnskab?

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Thomas H.

Dato : 05-07-05 06:29

> Hvorfor fører du overhovedet den debat i dk.videnskab?

Ja det var også en fejl, jeg troede faktisk at folk her, var kommet videre
en at tro på trolde, nisser, ånder, guder og andre fantasiting ...sorry.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-05 09:21

Thomas H. skrev:

> Ja det var også en fejl, jeg troede faktisk at folk her, var
> kommet videre en at tro på trolde, nisser, ånder, guder og
> andre fantasiting ...sorry.

Uanset hvad du troede, så er en debat om hvordan nogle religiøse
personer forholder sig til fakta ikke relevant her.

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-07-05 06:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Uanset hvad du troede, så er en debat om hvordan nogle religiøse
> personer forholder sig til fakta ikke relevant her.

Du kommer da selv med et indlæg til debatten længere oppe?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-05 06:57

Palle Jensen skrev:

> Du kommer da selv med et indlæg til debatten længere oppe?

Ja. Det handlede om hvad videnskabsmænd har udtalt.

Men jeg er da stolt over at du mener at et indlæg fra mig
automatisk gør en debat relevant i den gruppe jeg sender det til.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 10-07-05 22:00

> Ja det var også en fejl, jeg troede faktisk at folk her, var kommet videre
> en at tro på trolde, nisser, ånder, guder og andre fantasiting ...

Jeg tror nu oxo på det gode i mænd

VH Pernille

Fra : Malte Runz

Dato : 04-07-05 15:41

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

(snip)
> [...]
> lærebøger til børn, og fylder dem med religiøst ævl, og samtidig bruger
> milliarder af $ på at søge efter hvordan livet er opstået.

Men det siger vel meget om, hvor misvisende det kan være, når man
generaliserer omkring "Amerika" og "(de skide) amerikanere", og omkring hvad
de går rundt og laver og tænker. I USA kan du møde de absolut mest
højtråbende, hard core antireligiøse og fanatiske fortalere for en streng
adskillelse mellem stat og religion. Tryk skaber modtryk, for nu ikke at
bevæge mig alt for meget OT.

(Og Kim Ludvigsen har helt ret nedenunder.)

--
Malte Runz

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-07-05 13:18

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> writes:

> Hvordan forholder ultra kristne og troende sig egentlig til f.eks. dagens
> historier om kometen der er milliarder af år gammel?

Hvorfor tror du at "dagens historier" er den eneste rigtige sandhed?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Thomas H.

Dato : 04-07-05 13:31

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du at "dagens historier" er den eneste rigtige sandhed?

Jeg tror mere på konkret viden opnået af mange års seriøs forskning, end
nogle gamle forvaskede og oversatte vrøvlehistorier som ingen nogensinde har
kunne give mig nogen form bevis for

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-07-05 14:23

> Jeg tror mere på konkret viden opnået af mange års seriøs forskning, end
> nogle gamle forvaskede og oversatte vrøvlehistorier som ingen nogensinde har
> kunne give mig nogen form bevis for

Det _kunne_ jo være et stort fupnummer.

Hvis det bare er noget du har fået fortalt, kan det ene vel være lige
så godt som det andet når det nu handler om hvad _du_ tror mest på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-05 14:36

Scripsit Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk>

> Hvorfor tror du at "dagens historier" er den eneste rigtige sandhed?

Hvad er det for en "dags historie" overhovedet, forresten? Det har da
i mange årtier været den fremherskende teori at kometer blev dannet
sammen med resten af solsystemet for ca 4-5.000.000.000 år siden.
Det er da ikke en nyhed. Er der overhovedet nogen konkurrerende teori?

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : N. Foldager

Dato : 09-07-05 11:45

Thomas H.:

> [...]
> er mange religiøse, at deres land er førende inden for den slags, og bruger
> milliarder af $ på det, når de bare kan slå det op i en bog

Nu blev Big Bang-teorien faktisk først fremført af en katolsk præst
(Lemaitre).

I forvejen havde han som den første beskrevet sammenhængen mellem
rødforskydningen og relativitetsteorien i et udvidende univers.

Venlig hilsen

Niels Foldager