|
| Bukh lækker Diesel Fra : Peder Pedersen |
Dato : 03-07-05 23:32 |
|
Hej gruppe,
Min motorbåd har en 10Hk Bukh dieselmotor. Den har fungeret upåklageligt i
mange år og den spinder stadig.
Nu er den begyndt at blande lidt diesel i udstødningen. Især når jeg
skifter til bak kan jeg se der kommer noget ud. Nogle ideer til hvad der
kan være galt ?
Peder
| |
Lars Kristensen (03-07-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 03-07-05 23:39 |
|
Peder Pedersen wrote:
> Hej gruppe,
> Min motorbåd har en 10Hk Bukh dieselmotor. Den har fungeret upåklageligt i
> mange år og den spinder stadig.
> Nu er den begyndt at blande lidt diesel i udstødningen. Især når jeg
> skifter til bak kan jeg se der kommer noget ud. Nogle ideer til hvad der
> kan være galt ?
Det er formentlig udstødningsventilen der ikke slutter helt tæt.
- Lars
| |
Claus Tersgov (04-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 04-07-05 12:00 |
|
"Peder Pedersen" <peder@nospam.dk> skrev
> Min motorbåd har en 10Hk Bukh dieselmotor. Den har fungeret upåklageligt i
> mange år og den spinder stadig.
> Nu er den begyndt at blande lidt diesel i udstødningen. Især når jeg
> skifter til bak kan jeg se der kommer noget ud. Nogle ideer til hvad der
> kan være galt ?
Hvis der er diesel i udstødningen, så kan det næsten kun skyldes, at der er
en cylinder, som ikke tænder eller som brænder ufuldstændigt. Det kan være
en toppakning, defekt topstykke, utætte ventiler eller måske defekte dyser.
Det sidste tror jeg nu bare ikke så meget på.
Men ovesnstående burde man tydeligt kunne høre eller mærke, så er du helt
sikker på, at det er diesel og ikke almindelig motorolie?
Claus
| |
Leon Hulstroem \(422~ (04-07-2005)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 04-07-05 14:14 |
|
> Hvis der er diesel i udstødningen, så kan det næsten kun skyldes, at der
er
> en cylinder, som ikke tænder eller som brænder ufuldstændigt. Det kan være
> en toppakning, defekt topstykke, utætte ventiler eller måske defekte
dyser.
> Det sidste tror jeg nu bare ikke så meget på.
>
> Men ovesnstående burde man tydeligt kunne høre eller mærke, så er du helt
> sikker på, at det er diesel og ikke almindelig motorolie?
Ja det er ret vigtigt at vide om det er motorolie eller brændstof.
Hvis det er uforbrændt diesel så lugter der af diesel.
Hvis det er motorolie, skal man konstaterer om der kun kommer en lille smule
ved koldstart eller om det er konstant.
Hvis det er ved koldstart er det sikkert olietyvene på ventilerne.
Er der konstant så er det flere muligheder, toppakning, stempelringe, defekt
oliekølet turbo, defekt oliekøler (varmevæksler) mm..
En anden ting er at holde øje med røgen, hvis den er meget hvid og hænger i
luften så er det olie, hvis den er sort så er det brændstof.
Husk nu at der kommer en det hvid damp under alm drift, dette er kølevandet
og det kan jo ikke være anderledes, men hvis lugten pludselig bliver meget
sød, så er det ferskvand's systemet, for det er kølervæsken man kan lugte.
Se, lyt og smag.
Er der ingen ekstra ordinær lyde, røg og smag i luften men kun olieklatter
på vandet, så er det sikkert noget der er utæt ala oliekøler. Husk at
kontroler om der er kommet vand i olien eller olie i kølesystemet.
Hold øje med oliestand og drifttemperatur så det ikke går helt galt.
Mvh
Leon
| |
Bent Pedersen (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Bent Pedersen |
Dato : 06-08-05 09:26 |
|
Hvis den har kørt mange år skal den nok bare have lidt opmærksomhed i form
af dyse-service eller måske overhaling af topstykke.
Det er vel uforbrændt diesel der kommer ud, medmindre der er vand i
smøreolien?
Bent
"Peder Pedersen" <peder@nospam.dk> wrote in message
news:Xns9689576EF136pedernospamdk@62.243.74.162...
> Hej gruppe,
> Min motorbåd har en 10Hk Bukh dieselmotor. Den har fungeret upåklageligt i
> mange år og den spinder stadig.
> Nu er den begyndt at blande lidt diesel i udstødningen. Især når jeg
> skifter til bak kan jeg se der kommer noget ud. Nogle ideer til hvad der
> kan være galt ?
>
> Peder
| |
|
|