temperaturen
Fra : Rene By

Dato : 03-07-05 19:07

Hvad gør i for at holde temperaturen nede nu når sommeren er kommet
da jeg har problemer med at holde ca 24 grader og er helt oppe på næsten 30
grader da jeg jeg har en varm lejlighed
er der nogle der har nogle gode foreslag
MVH RENE

Fra : J. Jørgensen

Dato : 03-07-05 20:38

"Rene By" <reneby@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 30 grader da jeg jeg har en varm lejlighed
> er der nogle der har nogle gode foreslag

Hej Rene
Nu fortæller du ikke noget om hvilke fisk du har.

Hvis det er almindelige selskabsfisk, såsom neon, platy, barber og lignende,
så skal du ikke gøre noget andet end at slukke for lyset så meget som
muligt.
Hvis du forsøger at sænke temperaturen med iblanding af koldt vand, så
lægger du op til sygdomsproblemer.

Visse former for ciclider er mere hårdføre med hensyn til temp. sænkning.

Hilsen
Jørgen

Fra : Rene By

Dato : 03-07-05 21:00

Det er guldsøm og andre fra sydamerika så 30 grader er lidt for meget og det
med koldt vand virker jo kun midlertidligt

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 21:13

Rene By wrote:
> Det er guldsøm og andre fra sydamerika så 30 grader er lidt for meget
> og det med koldt vand virker jo kun midlertidligt
> MVH RENE

Hvis fiskene ikke ser ud til at lide overlast - så har de det fint.

Fiskene kommer fra tropiske egne og tager ikke skade af lidt varme.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 03-07-05 22:07

> Fiskene kommer fra tropiske egne og tager ikke skade af lidt varme.

Malawi cichlider kommer ligeledes fra varme himmelstrøg... men der altid en
øvre grænse (naturligvis). Du kan sagtens opleve, at fiskene,
tilsyneladende, har det fint ved 30 grader, men ved 31-32 er de døde.

Alt afhængeligt af akvariets str. kunne du jo lægge et par 4-liters
fryseposer (med is ned i akvariets om morgenen. Du skal så bare fryse
dem igen om aftenen. Nemt.

/Jasper

Fra : Rene By

Dato : 04-07-05 16:10

Jeg prøver det med frost poserne
Og så må jeg hvordan det går
Mange tak for hjælpen

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 04-07-05 22:36

> Jeg prøver det med frost poserne
> Og så må jeg hvordan det går

Du må meget gerne skrive, hvordan det gik med isen. Jeg har ikke prøvet det
personligt, da jeg ikke har problemer med varmen.

Hvor stort er dit akvarium og hvor meget is smed du ned i baljen? Og kunne
det holde temp. nede?

mvh

Jasper

Fra : Sven Lindhardt

Dato : 05-07-05 09:14

> Hvor stort er dit akvarium og hvor meget is smed du ned i baljen? Og kunne
> det holde temp. nede?

Et måske lidt primitivt overslag: Isens smeltevarme er ca. 80 gange større
end vandets varmefylde. Det betyder at 1 kg is kan sænke temperaturen af 80
l vand 1 grad Celsius.

Mvh Sven Lindhardt

Fra : Steenr

Dato : 05-07-05 12:05

"Rene By" <reneby@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver det med frost poserne
> Og så må jeg hvordan det går
> Mange tak for hjælpen
> MVH RENE

Har engang fået at vide at træk fra et vindue kunne give fiskene hvide
pletter?
Hvordan mon det så går hvis de skal svømme rundt sammen med et lille
isbjerg?
Jeg har i øvrigt samme varme-problem, men har overvejet at sætte spandpumpen
ned i en stor spand is.

vh
steen

Fra : Rene By

Dato : 05-07-05 14:50

mit akvarium er et 325 liters og jeg har prøvet med 2 fryse poser
temperaturen er faldet men der er jo heller ikke varmt idag
men nu må jeg se hvordan det går når det bliver varmt igen
MVH RENE

Fra : J. Jørgensen

Dato : 05-07-05 17:42

Hej alle i tråden.

Jeg har spændt fulgt ideen med isposer - men jeg er meget skæptisk.

Fisk fra de varme vande er ikke "indrettet" til pludseligt at møde et
isbjerg.
Hvad når de sutter på posen.
Jeg tænker her på typer som black molly og lignende arter - Er der ikke en
stor mulighed for infektion som mundfungus og lignende?

Hvad med vandtemperaturen umiddelbart under posen?
Er der nogen der har iagttaget den langsomme lagdeling i f.eks. et glas
vand. Fyld forsigtigt koldt vand oven i noget varmere vand.
Du vil her kunne følge den langsomme fordeling af vandet. Det kolde vand
forsøger at trække imod bunden - Er det nok til at få problemer med hvide
pletter - her tænker jeg på Neon og lignende.

Der er jo allerede akvarister med Neon, Mollyer og lignende, som har prøvet
problemerne med flydende flager af frosne myggelarver.

Jeg er spændt på hvilke erfaringer, man kommer frem til her i tråden.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-07-05 22:11

Man må jo gå ud fra at cirkulationspumper mm. sørger for, at fordele det
koldere vand omkring isposen. Men det er da rigtigt, at der er en vis risiko
for, at fiskene kan få forfrysninger på munden hvis de sutter/bider på
posen. Men sådan som jeg ser det, er det et forsøg værd. Der er jo heller
ikke meget ved, at temp. stiger til 32 grader på en "god" sommerdag. Man kan
naturligvis skifte vand et par gange om dagen, hvis det er et lille
akvarium. Men dette er jo heller ikke ligefrem sundt for bakteriekulturen

Mvh

Jasper

Fra : Pizzabager

Dato : 15-07-05 15:45

> [...]
> 30 grader da jeg jeg har en varm lejlighed
> er der nogle der har nogle gode foreslag

Mit er også oppe på omkring 30 grader.. men mit "lille" 128 L har en lem
foroven, den åbner jeg bare, så bliver der ikke meget varmere end luft
temp.. i tilfælde af vi får over 30 grader.. tja så ved jeg ikke helt..
håber fiskene kan klare det :)

Kasper

Fra : Rene By

Dato : 15-07-05 22:04

Jeg lader bare det køre som det plejer men slukker det ene rør
og håber at fiskene kan holde til temperaturen
MVH RENE BY