Hvor længe kan en pizza holde sig ?
Fra : Ronnie

Dato : 03-07-05 17:26

Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
kan holde sig i normal stuetemperatur ? Snakker vi 1 dag, 2 dage eller
kortere/længere tid ?

M.V.H. Ronnie

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-05 17:37

Ronnie skrev den 03-07-2005 18:26:
> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
> kan holde sig i normal stuetemperatur ? Snakker vi 1 dag, 2 dage eller
> kortere/længere tid ?

I denne sommervarme, så ville jeg smide den ud efter 4-5 timer.

Slet ikke til næste morgen/dag. 2. og 3. dag så ville jeg overveje at
skænke den til det nærmeste videnskabelige mikrobiokulære institut for
videre forskning.
4. og 5. dag. KemiNova.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Max

Dato : 03-07-05 18:03

Hej Ronnie

> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria

For mig er det til den er blevet kold.

Mvh Max

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-07-05 22:21

Max skrev:
> For mig er det til den er blevet kold.

Så må vi håbe at du ikke har for langt hjem fra pizzariaet...

-------
Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 18:12

"Ronnie" <ostejorgenskim@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
> kan holde sig i normal stuetemperatur ? Snakker vi 1 dag, 2 dage eller
> kortere/længere tid ?

Efter 4-5 timer ved stuetemperatur har bakterierne i den det så godt, at de
giver maveonde og ubehag hvis pizzaen spises. Efter længere tid i
stuetemperatur sidder du på potten de næste par dage. Også selvom pizzaen
bliver genopvarmet.

Pizza hører til de letfordærvelige fødevarer. Uanset hvor pizzaen kommer
fra, og hvor høj temperatur den har fået ved tilberedningen.
Derfor skal pizza spises kort tid efter tilberedning, eller opbevares ved
max 5 grader C. I køleskab kan den holde sig et døgns tid, hvis den vel at
mærke er blevet hurtigt nedkølet efter tilberedning.

Tina

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-05 18:40

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> max 5 grader C. I køleskab kan den holde sig et døgns tid, hvis den vel at
> mærke er blevet hurtigt nedkølet efter tilberedning.

Hvadenten man lægger i køleskab eller på køkkenbordet, kan man trygt spise
løs dagen efter og den næste mm.
Det bløde fyld tørrer og bliver trist, men sundhedsfare er helt usandsynlig
Genopvarmede sammenkogte flydende retter er noget helt andet - her kan
bakterier formere sig og blive rørt rundt i hele måltiden og formere sig
videre og mange kan få diarre, hvis man er så uheldig at en farlig
salmonella-art her forvindet sig ind i et af råstofferne til pizzaen.
Men der er næppe en dokumentation på mindste maveonde efter daggammel pizza.
Når indtørring er sket, genoplives den perfekte smagsoplevelse IKKE ved
mikrobølgeopvarmning . og det er især smag man bør bekymre sig om. Skinke er
for saltet til at huse bakterier. Fars bruges ikke.
Hvis det var lasagne, ville jeg være knap så skråsikker - selvom
bechamelsovs er mindre farligt end majonæse.

Fra : JS

Dato : 03-07-05 21:07

> [...]
> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
> kan holde sig i normal stuetemperatur ? Snakker vi 1 dag, 2 dage eller

Eftersom køder allerede er råddent og fordærvet 4 timer inden den bliver
lavet og at dte bliver lagt på pizzaen med fingre der lige har rørt ved
mønter og det inderste af toiletdøren, så skal du bare skynde dig at spise
den og krydse fingre for at du ikke får maveonde

Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-05 08:24

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Eftersom køder allerede er råddent og fordærvet 4 timer inden den bliver

Definer "råddent og fordrævet" - du mener _hængt. altså særlig lækkert._

> lavet og at dte bliver lagt på pizzaen med fingre der lige har rørt ved
> mønter og det inderste af toiletdøren, så skal du bare skynde dig at spise
> den og krydse fingre for at du ikke får maveonde

Aldrig er der udført et blindforsøg, der beviser at dine dommedagsfantasier
har noget på sig.

- det er ren skrivebordsteori - som rummer logik, men ikke bør få folk til
at smide god mad ud, hvis de da ikke elsker at smide værdier ud

Hvem tør et væddemål om at pizza med kød lagt på med beskidte fingre ikke
giver mere diarre end perfektionistisk pizza, trods opbevaring ved
temperatur, der muliggør bakterievækst. Der er jo ikke omrøring i
pizzafyldet, så væksten et døgn er ubetydelig, når skidtet kun har rørt
overfladen.
Forskerne tør HELT SIKKERT IKKE VÆDDEMÅL - deres univers ville bryde sammen.
De ville blive fyret for kætterskhed. De ville indse at de er ludere og
lejesoldater for falsk propaganda.
Men på en frisk ng som denne, bør nogen turde hvis ikke de erklærer sig
"troende snobber" der ikke vil miste livsløgn og selvbedrag.
Lad os vædde ti mod en, hvis du ellers ikke tør.
Den spisende forsøgsperson må ikke vide om han får det ene eller det andet -
og derfor er jeg sikker vinder.

Jeg har netop vundet væddemål om at der ikke kan smages forskel på Aldi og
Anton Berg marcipanbrød (hvilket jeg kan, men når forsøgspersonen ikke netop
havde smagt "det foretrukne" gættedes hver gang forkert om hvad blindprøven
var, så forskellen er UBETYDELIG

(JEg xposter til jura-ng hvor en person tilbød mig væddemål men flygtede i
panisk rædsel, de sandhedens time nærmede sig.
Er der jura om banker som opmænd, der deponerer væddemålsindsats og tolker
tilsende papir, så de afgør hvem skal have den samlede indsats sendt? )

Fra : Rune Wold

Dato : 05-07-05 01:01

Bo Warming wrote:

[klip]

> Er der jura om banker som opmænd, der deponerer væddemålsindsats og
> tolker tilsende papir, så de afgør hvem skal have den samlede indsats
> sendt?

Ja da, de fleste større banker tilbyder denne service for et mindre
gebyr. Bare spørg din egen bank.

/Rune Wold

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-05 12:07

Rune Wold explained on 05-07-2005 :
> banker ... mindre gebyr

Kan det nu også passe ? ;)

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-07-05 22:19

Ronnie skrev:
> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
> kan holde sig...

Når vi spiser pizza, fryser vi eventuelle rester ned senest 1 time efter at
pizzaen er kommet ud af ovnen hvis den kommer fra pizzariaet og senest
efter 2 timer hvis jeg selv har stået for den.

Afprøvet mindst 50 gange og har aldrig givet anledning til problemer. Når
pizzaen skal bruges igen, optøs/opvarmes den i mikrobølgeovnen og får
derefter 5 minutter i ovnen, så bunden bliver sprød.

-------
Tomas

Fra : henrik sørensen

Dato : 03-07-05 23:52

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9688ED36A6580tomascdenmark@127.0.0.1...

Jeg køber af og til en pizza fra "den lokale". Spiser havdelen, sætter
resten i køleskabet (hurtigt) og guffer resten dagen efter. Jeg har aldrig
haft problemer med maven. Og mit lokale pizzeria hører bestemt ikke til
blandt de reneste...
Men ingen problemer alligevel. Jeg opvarmer selvfølgelig pizzaen dagen
efter.
M.v.h.
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 02:02

"henrik sørensen" <åijfgs@gfksdfg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blandt de reneste...
> Men ingen problemer alligevel. Jeg opvarmer selvfølgelig pizzaen dagen

Spørgsmålet lød på, hvor længe en pizza kunne holde sig _i stuetemperatur_

Der er ingen problemer i hurtigt at nedkøle en pizza og spise den dagen
efter, hvad enten den bliver opvarmet eller spist kold. Men det går ikke an
at opbevare den ved stuetemperatur til dagen efter og så spise den,
opvarmning eller ej.

Tina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 04-07-05 22:03

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> an
> at opbevare den ved stuetemperatur til dagen efter og så spise den,

Der bliver også konstant advaret mod kolde pastasalater der har stået i
eftermiddagssolen ved grilfesten, det er nok til at den gæst der kommer et
par timer senere end de øvrige kan nå at forgifte sig på salaten.
mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 22:20

> [...]
> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
> kan holde sig i normal stuetemperatur ? Snakker vi 1 dag, 2 dage eller

jeg spiser altid op

Fra : DeBoss

Dato : 06-07-05 21:48

> Hejsa. Jeg ville bare lige høre hvor lang tid en pizza fra et pizzaria
> kan holde sig i normal stuetemperatur ? Snakker vi 1 dag, 2 dage eller
> kortere/længere tid ?

Jeg var meget spændt på at læse svar til dette spg..
Naturligvis blev der svaret til alle sider.. Og man bliver ikke så klog så
man håbede.

Min personlige erfaring er at Pizzeresten oftest kommer i køleskabet når vi
har slået mave, men det er da også sket at den er kommet ud i køkkenet og så
er blevet glemt, og først kommet i køleskab ved midnatstid.. Altså ca 5-6
timer efter køb...
Jeg har her ingen problem med at spise den dagen efter.. Eller 2 dage
efter...

Det er også sket at den først kom på køl om morgenen, og jeg har stadig ikke
siddet på potten, men jeg er mere skeptisk over at spise den *GGG*

PS: et godt tip ved opvarmning.. 1-1½ min i micro (så den er GODT varm) og
så lige på brødristeren ca 2 måske 2½ minut, så bliver bunden lækker igen,
og pizzaen er NÆSTEN lige så god.. næsten...

Mvh Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 07-07-05 07:25

"DeBoss" <Dennis@REGNORMbitnisse.dk> wrote in message
> [...]
> ca 5-6 timer efter køb...
> Jeg har her ingen problem med at spise den dagen efter.. Eller 2 dage

ENIG, alt andet er overhysterisk

Jeg tror ikke på at nogen er blevet syg af gammel pizza , nogensinde. Måske
i Italien hvor jeg i 1967 spiste pizzaer der var næsten grød/gele (lækkert
ostefyld) og vor tids sprøde skorper var ikke norm i rettens hjemland
dengang.(det er USA-mode og hører fastfood-tidsalderen til)
Restauranter skar firkanter ud af firkantede bradepander og hvis der var
skorpe overhovedet, så fulgte det ikke med midterstykkerne.
Fastfood betyder stor overflade og kan der så overhovedet komme
madforgiftning?. Det tørrer jo?
Hvis de italienske tresserizzaer kunne give forgiftning, skyldtes det især
tilberedningen, ikke opbevaringen.

> PS: et godt tip ved opvarmning.. 1-1½ min i micro (så den er GODT varm)
> og så lige på brødristeren ca 2 måske 2½ minut, så bliver bunden lækker
> igen, og pizzaen er NÆSTEN lige så god.. næsten...

Kan en varmluft microwave ovn klare det i en forretningsgang?

NB 1-1½ min gør ikke pizzaresten GODT varm,
hvis den er _stor_
- ved en almindelig ovn kan sådanne regler gives, men med mikrobølger
afhænger krævet tid af massen af vand, i det der skal varmes.

Jeg har altid min mikrobølgeovn stående på MAXIMAL varmeafgivelse - kan der
nogensinde være grund til andet?