Hajer ved badestranden i Florida
Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-05 14:01

Jeg har ikke set nogen forsøge at forklare hajangrebene
ved badestranden i Florida. Men mon ikke årsagen skal
søges i overfiskning: hajen kan ikke finde sin normale kost,
men finder til gengæld masser af kød ved stranden.

Mvh
Martin

Fra : Holst

Dato : 03-07-05 14:06

Martin Larsen wrote:

> [...]
> søges i overfiskning: hajen kan ikke finde sin normale kost,
> men finder til gengæld masser af kød ved stranden.

Jeg tror skam slet ikke, at det er så komplekst, som du gør det til.

Hajangreb er jo ikke noget nyt. Det har fundet sted i masser år, ja,
sikkert årtusinder. At der inden for kort tid har været flere hajangreb
ved Florida skyldes nok nærmere, at en enkelt haj måske har fået smag
for menneske.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-07-05 14:50

"Martin Larsen" wrote

> [...]
> søges i overfiskning: hajen kan ikke finde sin normale kost,
> men finder til gengæld masser af kød ved stranden.

Fra 2000 til 2003 har der været gennemsnitligt ca 30 uprovokerede angreb per
år
Sidste år var der 12 - ca 2.4% var fatale
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/statistics/Trends2.htm
Floridas kyster er kendt for at være "hjemsøgt" af tyrehajer, der kan være
temmelig aggresive

Jeg undrer mig mere over at man ikke har etableret hajnet som man har haft
andre steder i mange år

- Peter

Fra : Søren Mors

Dato : 03-07-05 18:48

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Larsen" wrote

> Fra 2000 til 2003 har der været gennemsnitligt ca 30 uprovokerede angreb per
> år
> Sidste år var der 12 - ca 2.4% var fatale

Så der var 0,3 fatalt hajangreb, døde offeret kun lidt

Undskyld, jeg kunne ikke dy mig.

Søren Mors

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-05 19:07

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:42c82471$0$21465$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Så der var 0,3 fatalt hajangreb, døde offeret kun lidt
>
> Undskyld, jeg kunne ikke dy mig.
>
> Søren Mors

Det er måske lidt formildende at du er en mors

Mvh
Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 03-07-05 19:01

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> søges i overfiskning: hajen kan ikke finde sin normale kost,
> men finder til gengæld masser af kød ved stranden.

Tror ikke der er anden forklaring, end at mennesket bevæger sig ud i
dens habitat og...tja...så vil nogle angreb naturligt nok finde sted.

Nogle hajarter yngler i sommermånederne i brakvand, altså i kystnære
områder hvor floder løber ud i havet, så måske er det en del af
forklaringen....Bull shark (ved ikke hvad den hedder på dansk) er én af
arterne der yngler i brakvand, og ihvertfald ét af angrebene var fra en
bull shark....

I parentés bemærket skal det siges, at der i Florida årligt dræbes flere
ved lynnedslag end ved hajangreb...

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-05 19:52

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse news:1gz52e4.t5oao6ev7qlkN%permandREMOVETHIS@cool.dk...

> [...]
> forklaringen....Bull shark (ved ikke hvad den hedder på dansk) er én af
> arterne der yngler i brakvand, og ihvertfald ét af angrebene var fra en

Ja, da jeg så kortet her:
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/Gallery/Descript/bullshark/bullshark.htm
blev jeg ret overrasket over at tyrehajen (som den hedder på dansk)
findes langt oppe i Amazonas, Missisipi, Ganges mv.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-05 06:11

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote in message

> [...]
> bull shark....
>
> I parentés bemærket skal det siges, at der i Florida årligt dræbes flere

En irrelevant parantes - a la at der dræbes flere i kro end i krig.

Krig og hajer kan der gøres noget VED.
I sidstnævnte tilfælde: pas på.

Vedr hajers angivelige vækst i angreb på mennesker, er der nok tale om at
moden skifter - ligesom når visse bavianflokke slår sig på jagt og det
kopieres af naboflokke, men droppes når plantemad gir mere afkom. Men
jagttradition synes at øge forsvarsberedskab mod fjender. Skaber strategisk
sans - hos aber, ihvertfald.

Vor fiskning ændrer næppe på hajers spisning - når der fiskes i bund på
torsk eller sild, bliver der jo mere af andre fiskearter, og hajer er ret
altædende. Flaskehalsen for havets proteinproduktion er sollys-omdannelsen i
plankton - den kan fiskerne ikke ændre ved.

Hvis fulde surfere har vovet sig ud hvor de ædes, så har blod i vandet givet
tusindvis af hajer "blod på tanden" eller rettere tænderne, som hajer har
mange af
Oftest er det tilfældigt hvad journalister skriver om, og måske hajangreb
altid ligger ret konstant

Hvis fiskeri betød noget, kunne det være at forbud mod visse tun-net giver
flere tun dvs at tun spiser de store fisk som hajer åd, og så må hajer
skifte diæt - at mennesket skulle kunne sige noget bevisligt om disse
komplicerede forhold er usandsynligt.
Medier vil have een festlig forklaring på alt - det er den sikre vej til
vås.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-07-05 22:47

Martin Larsen wrote:

> [...]
> søges i overfiskning: hajen kan ikke finde sin normale kost,
> men finder til gengæld masser af kød ved stranden.

Hej Martin

Ifølge biologerne kan hajer ikke lide menneskekød, fordi der er for lidt
fedt i.

Biologernes forklaring på menneskeangreb på dybt vand, er at mennesker
på "brædder" nedefra ligner sæler som hajer rigtigt godt kan lide.

-

Essay Sample on "Various Facts About Sharks":
http://www.essaysample.com/essay/003542.html
Citat: "...
Therefore, the Great White should be considered a mantaster not a maneater
We are mostly muscle where the pinniped body has a great deal of fat. It
is theorized that the shark somehow senses this and abandons us as a
potential meal because our bodies are not as energy-rich as the
pinnipeds. Of course, this is often enough to kill us - or at least,
really screw up our day!
The most mysterious aspect about the Great White is it's life span. No
one in history has recorded the life span of one individual shark.
..."

mvh/Glenn

Fra : Ulrik Smed

Dato : 03-07-05 23:06

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> mennesker
> på "brædder" nedefra ligner sæler som hajer rigtigt godt kan

Ha! De amerikanere er sq så smeldfede at de risikerer at blive forvekslet
med en sæl, selv uden brædt!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-07-05 23:07

Martin Larsen wrote:

> [...]
> søges i overfiskning: hajen kan ikke finde sin normale kost,
> men finder til gengæld masser af kød ved stranden.

Hej Martin

Her er endnu noget info:

Sharks And How They Live, © 1995 Oceanic Research Group, Inc.:
http://www.oceanicresearch.org/sharkspt.html
Citat: "...
Starlight is plenty of light for a shark.
Unfortunately, humans on surfboards have an uncanny resemblance to a
seal as seen from underneath. And, the added fact that a human on a
surfboard is by no means as graceful as a healthy seal, makes the shark
think it has found a very easy meal.
Although sometimes we tend to think of sharks as cold-booded killers who
are completely indiscriminate about what they eat, this doesn't seem to
be the case. In general, sharks are afraid of people and will not
approach divers.
It's a shame that this beautiful and elegant creature is so
misunderstood by so many people.
Sharks are not bloodthirsty maneaters,
..."

mvh/Glenn