Grill og brændende olie
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-07-05 19:36

Når jeg griller pensler jeg det som skal gilles med olie - eller det har
ligget i en lage med olie.

Det går (modsat hvad flere mener) ganske godt, og der går ikke ild i olien.

Men så en dag, hvor jeg ville gøre det ekstra godt, så gik der ild i hver
eneste dråbe, som dryppede ned!

Det undrede mig jo godt først, men jeg fandt hurtigt ud af at det skyldtes
at jeg brugte olivenolie. Den brænder lystigt!

Til daglig bruger jeg typisk en billig rapsolie, og den ser ikke ud til at
ville brænde.

Så er det jeg spørger: Hvorfor brænder den ene madolie når den anden ikke
gør?

-------
Tomas

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 03-07-05 09:46

[klip]
> Så er det jeg spørger: Hvorfor brænder den ene madolie når den anden
> ikke gør?

Jeg kunne forestille mig at der er mere vand i den billige olie. Olie er
lettere end vand, så prøv at måle massefylden.

Tomas Pedersen.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-07-05 22:12

Tomas Pedersen skrev:
> Jeg kunne forestille mig at der er mere vand i den billige olie. Olie er
> lettere end vand, så prøv at måle massefylden.

Har du prøvet at varme "noget" med et stort vandindhold op til et godt
stykke over 100 grader Celsius? Når man gør det, så lægger man mærke til
vandindholdet!!!

Min erfaring med rapsolie (eller solsikkeolie/vindruekerneolie/olivenolie)
siger mig at ikke at der er meget vand i disse olier modsat f.eks.
margarine eller smør.

-------
Tomas

Fra : Hauge

Dato : 03-07-05 10:59

Hej
Tomas Christiansen wrote:
> Til daglig bruger jeg typisk en billig rapsolie, og den ser ikke ud
> til at ville brænde.

Det er jo nok derfor man også bruger rapsolie i en friture.

> Så er det jeg spørger: Hvorfor brænder den ene madolie når den anden
> ikke gør?

De forskellige olietyper brænder ved forskellige temperaturer.

/Hauge

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-07-05 22:14

Hauge skrev:
> Det er jo nok derfor man også bruger rapsolie i en friture.

Jeg tror nu nok mest det går på smagen. Visse olier harskner ret hurtigt,
når det bliver varmet op (eller ændrer smag på anden måde), og det er ikke
ønskværdigt.

> De forskellige olietyper brænder ved forskellige temperaturer.

Det kan være at forklaringen er så enkel. På den anden side, bliver en
grill jo temmelig varm, og man skulle kunne få en bil til at køre på
rapsolie, sååå... ?

-------
Tomas

Fra : Max

Dato : 03-07-05 22:50

Hej Tomas

> Det kan være at forklaringen er så enkel. På den anden side, bliver en
> grill jo temmelig varm, og man skulle kunne få en bil til at køre på
> rapsolie, sååå... ?

Det hænger helt sikkert sammen med de forskellige oliers flamme- og
brændpunkt. F.eks. rapsolie har et brændpunkt over 220 grader og kræver
at det bliver forstøvet under højt tryk for at kunne bruges som brændstof
i en bil, men da bilmotore fungere på den måde er det ikke det store
problem at få dem til at køre på det, lidt mere problematisk er det hvis
man vil brænde det af i et oliefyr.

Mvh Max

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 06-07-05 19:19

> [...]
at
> ville brænde.
>
> Så er det jeg spørger: Hvorfor brænder den ene madolie når den anden

Det er som tidligere nævnt på grund lavere brændpunktet, at olivenolie
brænder før rapsolie. Faktisk er en af de bedste olier til madlavning ved
høje temperaturer sesamolie, da det har et højt brændpunkt. Raspolie er
også
at fortrække frem olivenolie.

Mvh.
Mette

Fra : Hauge

Dato : 06-07-05 21:06

Hejsa
Mette Nylander Sørup wrote:
> Raspolie er også
> at fortrække frem olivenolie.

Og så har rapsolie også den fordel, at det ikke ødelægger smagen på det mad
man laver.

/Hauge

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-07-05 12:38

[Hauge | Wed, 6 Jul 2005 22:05:58 +0200]

>Og så har rapsolie også den fordel, at det ikke ødelægger smagen på det mad
>man laver.

Jeg er modsat uenig. Jeg har desværre flere gang oplevet at selvom en god
rapsolie kan smage lækkert i salat, mayonnaise o.l., at rapsolie også kan
give en aldeles modbydelig smag ved stegning ved høj varme.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-07-05 22:14

Mette Nylander Sørup skrev:
> Det er som tidligere nævnt på grund lavere brændpunktet, at olivenolie
> brænder før rapsolie.

Findes der mon en oversigt ét eller andet sted over diverser madoliers
brændpunkter? Max var inde på en temperatur 220 grader celsius.

-------
Tomas

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-07-05 21:15

On Fri, 08 Jul 2005 13:37:43 +0200
Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote:

> [...]
> en god rapsolie kan smage lækkert i salat, mayonnaise o.l., at
> rapsolie også kan give en aldeles modbydelig smag ved stegning ved

jeg finder generelt smag og lugt af rapsolie klam og friture agtig.
Steger man i det så lugter det af grillbar og smagen er også påvirket
heraf. Jeg har prøvet med både billige, dyre, økologiske og "gode"
rapsolier men resultatet er altid det samme.

Olivenolie er klart bedre efter min mening - eller ved varm stegning så
vindruekerneolie eller jordnøddeolie.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |