Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Regulering af variable rente
Fra : Jonas Poulsen

Dato : 02-07-05 15:33

Hejsan
For ca. 2 år siden optog jeg et andelsboliglån på ca. 500.000 med
variabel rente i mellem-stor dansk bank. Renten blev sat til 6.34 ÅOP.

Den kontinuerlige sækning af renten (sådan har jeg opfattet det igen
medierne) er ikke kommet mig til gode, idet min rente stadig er de
originale 6.34.

Er I ikke enige i, at man i sådan en situation bør stille et ultimatum
til banken om at renten skal sættes ned?

Overvejer kraftigt at skifte til Skaniabanken, idet renten her ligger
på 3.95 ÅOP. Dette kræver dog, at man for lavet nogle tinglysninger og
kun låner op til 80% af andelens værdi - ialt en udgift på omkring
10000 kr. Dette tror jeg dog godt kan betale sig økonomisk set
overordnet over hele afbetalingsperioden.

Har andre erfaringer med lignende sager?

Mvh. Jonas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-05 17:54

Den 02-07-05 16.32 skrev Jonas Poulsen følgende:

> [...]
> variabel rente i mellem-stor dansk bank. Renten blev sat til 6.34 ÅOP.
>
> Overvejer kraftigt at skifte til Skaniabanken, idet renten her ligger

Er det ikke to forskellige typer lån, du sammenligner? Det første et
almindeligt boliglån, og det andet et boliglån med sikkerhed i andelen -
det var ikke muligt, da du optog dit lån.

Inden du beslutter dig, så spørg lige din nuværende bank, om de kan
tilbyde dig noget endnu bedre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : alexbo

Dato : 02-07-05 18:03

"Jonas Poulsen" skrev

> Den kontinuerlige sækning af renten (sådan har jeg opfattet det igen
> medierne) er ikke kommet mig til gode, idet min rente stadig er de
> originale 6.34.

Det er nok fordi der ikke har været en sådan sænkning, der påvirkede dit
lån.
Nationalbankens udlånsrente har været konstant de sidste 2 år.

> Er I ikke enige i, at man i sådan en situation bør stille et ultimatum
> til banken om at renten skal sættes ned?
Nej.

> Overvejer kraftigt at skifte til Skaniabanken, idet renten her ligger
> på 3.95 ÅOP.
Det var en overvejelse værd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-07-05 18:20

In article <c84914ed.0507020632.14cf81a0@posting.google.com>, Jonas Poulsen wrote:
> Hejsan
> For ca. 2 år siden optog jeg et andelsboliglån på ca. 500.000 med
> variabel rente i mellem-stor dansk bank. Renten blev sat til 6.34 ÅOP.

Lyder højt, jeg betaler nominelt 6% i Danske Bank på en almindelig
kassekredit uden sikkerhed. Det er 6,136% p.a.

> Den kontinuerlige sækning af renten (sådan har jeg opfattet det igen
> medierne) er ikke kommet mig til gode, idet min rente stadig er de
> originale 6.34.

Hvilken rente følger dit lån ? der er flere rentesatser man kan følge.

> Er I ikke enige i, at man i sådan en situation bør stille et ultimatum
> til banken om at renten skal sættes ned?

Kun hvis du er villig til at flytte bank. Fortæl dem hvad du vil
betale, og sig at du eller flytter.

> [...]
> 10000 kr. Dette tror jeg dog godt kan betale sig økonomisk set
> overordnet over hele afbetalingsperioden.

Så får de sikkerhed i den ejendom. Det kan de nuværende bank vel også,
og så tilbyde samme pris.

Fra : René

Dato : 02-07-05 23:48

Den stempelafgift til staten, som du betalte da du optog dit nuværende lån
kan højst sandsynligt overføres til dit nye lån, så jeg tror ikke at
omkostningerne løber op i 10.000 kr..

Jeg er i øvrigt selv kunde i Skandiabanken, det er en udmærket bank, som jeg
godt kan anbefale.

mvh René

Jonas Poulsen <time_error@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c84914ed.0507020632.14cf81a0@posting.google.com...