Omregning af rente (måned / år)
Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 18:15

Hej NG,
jeg skal til at sende en rykker til en kunde, og i den forbindelse vil jeg
pålægge kunden renter og gebyr.
Meeen, i Summasumarum skal man angive renten p.a., og jeg kender den kun pr.
md.!
Hvordan regner man det om ? Jeg tager pt. 2% pr. påbegyndt md.
Mvh.
BangBang

Fra : Nico de Jong

Dato : 01-07-05 18:29

"BangBang" <none"nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
pr.
> md.!
> Hvordan regner man det om ? Jeg tager pt. 2% pr. påbegyndt md.

Renten er som du siger 2%, så for hver måned skal det skyldige beløb
ganges
med 1,02
Hvis vi sætter beløbet til 100 kr, bliver det til 126,82, med andre ord en
rente på 27%
Der kan ikke engang kontokortordninger a la VEKO og Lyngby Storcenter være
med, så vidt jeg husker.

Nico

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-07-05 19:17

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
> rente på 27%
> Der kan ikke engang kontokortordninger a la VEKO og Lyngby Storcenter være

Ved du da hvad de tager i rente når der er tale om rykkere?
BangBang driver sikkert ikke udlånsvirksomhed, så efter min mening er det da
kun fair at han tager en ordentlig rente pr. md når folk ikke betaler
rettidigt.

Mvh
Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-07-05 20:36

In news:42cec32f$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Peter Anskjær <peter@fjern_nskjaer_mig.dk> Typed:

> BangBang driver sikkert ikke udlånsvirksomhed, så efter min mening er
> det da kun fair at han tager en ordentlig rente pr. md når folk ikke
> betaler rettidigt.

Det kan du så mene..

Men jeg er ikke sikker på at det er lovligt at kræve mere end diskontoen +
7% / år = mora renten.
diskontoen er ca. 2% det giver:
2% + 7% = 9%
9% * (30 dage) / (365 dage på et år) = 0,74% pr. måned

Med andre ord, når diverse forhandlere råVer op om 2% pr. påbegyndt måned
eller lign. befinder de sig IMNSHO på gyngende grund.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-07-05 21:31

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42ced590$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Med andre ord, når diverse forhandlere råVer op om 2% pr. påbegyndt måned
> eller lign. befinder de sig IMNSHO på gyngende grund.

Jeg er ikke klar over lovgivningen på dette område. Jeg studsede mest af alt
over Nico de Jongs sammenligning af rykkerrenter og kontorenter. Men
derudover kan jeg til dels godt følge din pointe, en betaler kan blive
fanget af ågerrenter, men på den anden side har sælger jo heller ikke bedt
om ikke at få betalt regningen rettidigt

Derudover kan jeg ikke helt følge din udregning, jeg vil mere mene det er:
1,09^(1/12) = 0,72% pr. måned.
Men din måde er selvfølgeligt lettere og rimeligt tæt på det virkelige
resultat.

Mvh
Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-07-05 07:22

In news:42cee267$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]

> betaler kan blive fanget af ågerrenter, men på den anden side har
> sælger jo heller ikke bedt om ikke at få betalt regningen rettidigt

Enig, men husk "øje for øje og tand for tand" vil efterlade os alle blinde
og tandløse..

> Derudover kan jeg ikke helt følge din udregning, jeg vil mere mene
> det er: 1,09^(1/12) = 0,72% pr. måned.

Jeg kan ikke se hvad det er du gør - hvordan du når frem til resultatet..

> Men din måde er selvfølgeligt lettere og rimeligt tæt på det virkelige
> resultat.

Lad os sige at det er et sted mellem 0,7 og 0,75% pr. måned..

Fra : Peter Anskjær

Dato : 09-07-05 08:27

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42cf6cf5$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:42cee267$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> Peter Anskjær <peter@fjern_nskjaer_mig.dk> Typed:

> Jeg kan ikke se hvad det er du gør - hvordan du når frem til resultatet..

Jeg regner modsat, tager den 12. rod af 1,09 for at gå fra årlig til
månedlig rente på samme måde som man vil opløfte 1,02 i 12 for at gå fra
månedlig til årlig rente.

> Lad os sige at det er et sted mellem 0,7 og 0,75% pr. måned..

Det kan vi da sige, men når man nu skal holde sig under eller på 9% og dit
resultat reelt giver en rente på 9,25%, såå

Mvh
Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-07-05 10:32

In news:42cf7c58$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
> [...]

> Jeg regner modsat, tager den 12. rod af 1,09 for at gå fra årlig til
> månedlig rente på samme måde som man vil opløfte 1,02 i 12 for at gå

Right

> Det kan vi da sige, men når man nu skal holde sig under eller på 9%
> og dit resultat reelt giver en rente på 9,25%, såå

Jo jo, men til en start er diskontoen jo også _ca._ 2% så allerede her
knækker filmen hvis man vil være nøjeregnende

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-07-05 09:07

> Derudover kan jeg ikke helt følge din udregning, jeg vil mere mene det er:
> 1,09^(1/12) = 0,72% pr. måned.
> Men din måde er selvfølgeligt lettere og rimeligt tæt på det virkelige
> resultat.

Michaels metode går kun nogenlunde godt fordi renten er så lav og bidraget
fra "renters rente" derfor ikke er stort. Peters metode er den rigtige.

hilsen
Uffe

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-07-05 15:31

In news:42d228c6$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Uffe Kousgaard <oh@no.no> Typed:

> Michaels metode går kun nogenlunde godt fordi renten er så lav og
> bidraget fra "renters rente" derfor ikke er stort. Peters metode er
> den rigtige.

Det vil jeg ikke bestride.
Det springende punkt i debatten må være om man uden at være ågerkarl kan
opkræve højere rykker rente end diskontoen + 7% pr. år - omregnet til måneds
basis..

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-07-05 21:01

Petersen_Michael wrote:

> Det springende punkt i debatten må være om man uden at være ågerkarl kan
> opkræve højere rykker rente end diskontoen + 7% pr. år - omregnet til måneds
> basis..

Mellem erhvervsdrivende kan man godt aftale en højere rente.

Man kan altså ikke pludselig finde på, at man vil have 2% pr. måned, men
det kan godt aftales på forhånd.

Desuden kan man pålægge rykkergebyr på højest 100 kr. Man kan kræve
gebyr for op til 3 rykkere, hvis de afsendes med mindst 10 dages mellemrum.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-07-05 17:01

In news:42d2cedb$0$18645$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> Typed:

> Mellem erhvervsdrivende kan man godt aftale en højere rente.

Ja, B2B kan jo aftale alt hvad de kan blive enige om

> Man kan altså ikke pludselig finde på, at man vil have 2% pr. måned,
> men det kan godt aftales på forhånd.

klart.

> Desuden kan man pålægge rykkergebyr på højest 100 kr. Man kan kræve
> gebyr for op til 3 rykkere, hvis de afsendes med mindst 10 dages
> mellemrum.

Jeps.