kartoffelpanik :-)
Fra : Kenneth Bojsen

Dato : 01-07-05 16:18

Hejsa,

Jeg skal lave "fin" middag til et vennepar i morgen. Hele menuen er på
plads, men jeg regner med at jeg vil blære mig med at lave kartoflerne på en
speciel måde. Problemet er at jeg har glemt hvad det hedder (har lige
ligget med den ondeste forkølelse i en uge, det har taget hårdt på
hukommelsen)

Det er disse fine kartoffel "kage" tårne ting, man altid får på
restauranter. Nogle gange er det med revede kartofler, og andre med
kartoffelstykker, samlet med noget æggeværk. (Eller andet)

Jeg har haft indtil flere gode opskrifter, men jeg kan *intet* finde.

Jeg håber at en eller anden venlig sjæl herinde kan pege mig i retning af
noget godt, og sætte det sidste pift på min middag imorgen.

På forhånd tusind millioner gange tak!

Med venlig hilsen
Kenneth
PS: Jeg skal til fest lige om snart, så jeg kan først svare på evt. indlæg
imorgen formiddag, men skriv endelig

Fra : jenny og søren

Dato : 01-07-05 16:39

> [...]
>
> Jeg håber at en eller anden venlig sjæl herinde kan pege mig i retning af
> noget godt, og sætte det sidste pift på min middag imorgen.

Hej Kenneth

Er det mon ikke pommes rosti du tænker på ?? (de revne kartofler kan vel
godt formes i en "tårn form" og bages eller hur)
men se selv her
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/frugt-gront/groentsager/rodfrugter/diverse-kartofler.php

mvh

Søren Brix Nielsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-07-05 17:34

"Kenneth Bojsen" <22@ff.dk> skrev i en meddelelse

> Det er disse fine kartoffel "kage" tårne ting, man altid får på
> restauranter. Nogle gange er det med revede kartofler, og andre med
> kartoffelstykker, samlet med noget æggeværk. (Eller andet)

Kartoffeltimbale?

Hilsen Inger

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-07-05 15:01

> [...]

> restauranter. Nogle gange er det med revede kartofler, og andre med
> kartoffelstykker, samlet med noget æggeværk. (Eller andet)

Lyder som pommes anna. Det laves ved at skære så fine skiver af kartofler,
som muligt og lægge dem i en form i overlappende lag, i det hvert lag smøres
med smeltet smør og krydres let med salt og peber. Til sidst lægges det i
presse med folie og vægt ovenpå og bages i ca. 20 minutter. Derefter fjernes
folie og vægt og den bages 20-30 minutter mere, til den er gylden og sprød.
Resultatet er en sprød, men samtidig blød og let kartofelret. Meget lækkert.

Mvh
Kevin Edelvang