Tiscali/tele2 magen til gang lort
Fra : Tiscali

Dato : 01-07-05 15:25

Efter genstart af min SOHO 77 router i morges har min forbindelse været
kørende, men særdeles ustabil.

swampthing.dk -> 62.79.12.248

Skulle opgraderes fra 256/256 til 512/512.

Indad kører alt som det skal, jeg modtager email og jeg ser download rate på
>50K dog meget lange svartider når jeg skal mod www.tiscali.dk og
www.tele2.dk.

Udadtil er min server sådan set ubrugeligt, jeg arbejder dagligt hos CSC og
har ikke været i stand til at nå serveren hele dagen, betydende at mine
email kunder er uden adgang til deres email.

Så prøver jeg at checke driftstatus sider hos Tiscali og Tele2, men der står
intet.

Jeg prøver at ringe til mit VIP service nummer hos Tiscali, men det
åbentbart lukket.

Jeg sender email til Tele2 support, men modtager ikke noget svar.

Super fint med ADSL, men support er vidst et fremmedord.

Mvh
Torben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-07-05 15:45

"Tiscali" <t@t.com> crashed Echelon writing

> Udadtil er min server sådan set ubrugeligt, jeg arbejder dagligt hos
> CSC og har ikke været i stand til at nå serveren hele dagen, betydende
> at mine email kunder er uden adgang til deres email.

Hvis din linje er oppe og køre, kunne fejlen jo tyde på at ligge i routeren
eller på din egen server.

Dog tjek loggen i routeren og se om det er den der hoster over det større
upload, der er måske for megen dæmpning på dit kobber.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-07-05 16:29

Hej Tiscali, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]

> Udadtil er min server sådan set ubrugeligt, jeg arbejder dagligt
> hos CSC og har ikke været i stand til at nå serveren hele dagen,

Jeg ved ikke, om det er faldet på plads, siden du postede indlægget,
men jeg har ingen problemer med at fange sitet, navigere omkring o.l.
(fra min WOL ADSL/Tiscali BB+/Tele2 'hvad *de* nu kalder den).

Om den oplysning så er til nogen hjælp mht. at indkredse problemet, ved
jeg ikke. Men jeg ville lige smide den.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 01-07-05 18:31

"Tiscali" <t@t.com> wrote in message
> Efter genstart af min SOHO 77 router i morges har min forbindelse været
> kørende, men særdeles ustabil.

> swampthing.dk -> 62.79.12.248

Jeg kommer fint i forbindelse med din server/hjemmeside.

> Indad kører alt som det skal, jeg modtager email og jeg ser download rate
> på
> www.tele2.dk.

Har fine svartider til dig herfra

64 bytes from 62.79.12.248: icmp_seq=0 ttl=248 time=35.114 msec
64 bytes from 62.79.12.248: icmp_seq=1 ttl=248 time=26.481 msec
64 bytes from 62.79.12.248: icmp_seq=2 ttl=248 time=28.452 msec
64 bytes from 62.79.12.248: icmp_seq=3 ttl=248 time=26.941 msec
64 bytes from 62.79.12.248: icmp_seq=4 ttl=248 time=29.011 msec

> Udadtil er min server sådan set ubrugeligt, jeg arbejder dagligt hos CSC
> og har ikke været i stand til at nå serveren hele dagen, betydende at mine
> email kunder er uden adgang til deres email.

Jeg har hul igennem til din post

Trying 62.79.12.248...
Connected to 62.79.12.248.
Escape character is '^]'.
220 localhost ESMTP Exim 3.35 #1 Fri, 01 Jul 2005 19:26:04 +0200

Trying 62.79.12.248...
Connected to 62.79.12.248.
Escape character is '^]'.
+OK POP3 Ready <8787.1120238779@localhost>

> Så prøver jeg at checke driftstatus sider hos Tiscali og Tele2, men der
> står intet.

Der er har og har været en åben driftbesked siden igår der løber frem til
mandag på alle ADSL kunder hos det gamle Tiscali

http://www.tiscali.dk/help/status.php

"2005-06-30 Start kl. 10:55 Slut kl. 2005-07-04 23:59

Berørt: Tiscali kunder i hele landet.

På grund af systemomlægning, i forbindelse med opgradering til højre
hastigheder.
Vil der i de kommende dage kortvarigt, kunne opleves nedsat fremkommelighed,
eller afbrudte forbindelser.

Vi beklager den sene udmelding, samt de gener dette medfører."

> Jeg prøver at ringe til mit VIP service nummer hos Tiscali, men det
> åbentbart lukket.

Hvad nummer ringer du til ? de skulle meget gerne kunne kontaktes.

> Jeg sender email til Tele2 support, men modtager ikke noget svar.

Hvilken e-mail adresse har du benyttet ?

/Henrik - T2

Fra : Tiscali

Dato : 02-07-05 10:03

"Henrik Bo Hansen" <hbh@spam.x> wrote in message

> [...]
>
> Hvad nummer ringer du til ? de skulle meget gerne kunne kontaktes.

> Hvilken e-mail adresse har du benyttet ?

Min forbindelse ser ud til at have det meget bedre nu.

Jeg skrev ellers til salgerhverv@tele2.com

Jeg forsøgte fredag at ringe til Tiscali VIP support på 88 80 80 84, men
blev mødt af en duttende tone, som om nummeret ikke mere var aktiv.

Mvh
Torben

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 03-07-05 17:53

> Min forbindelse ser ud til at have det meget bedre nu.

Det lyder godt,

> Jeg skrev ellers til salgerhverv@tele2.com

Som navnet siger så er det til Tele2s salgsafdeling, de kan ikke umiddelbart
hjælpe dig, men kan kun sende den videre til den rette afdeling.

> Jeg forsøgte fredag at ringe til Tiscali VIP support på 88 80 80 84, men
> blev mødt af en duttende tone, som om nummeret ikke mere var aktiv.

Tak for info det vil jeg tjekke op på og se om der skulel være et problem.

/Henrik - T2

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 04-07-05 08:40

> Tak for info det vil jeg tjekke op på og se om der skulel være et problem.

Jeg har nu undersøgt det, og der har ikke været problemer med dette
nummer, det har virket som det skulle fredag, samt hele weekenden.
Så fra vores side har der ikke været problemer med at kontakte os.

/Henrik - T2

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 02-07-05 18:56

> [...]
> har ikke været i stand til at nå serveren hele dagen, betydende at mine
> email kunder er uden adgang til deres email.

Dine email-kunder? Undskyld, men driver du mailhotel på en simpel
ADSL-linie?

Sådan nogle ADSL-linier har altså ikke en oppetid på 24/7/365 (og det har
udbyderne heller aldrig lovet). Så hvis det er dét, du gør, så har du selv
valgt at udbyde et mailhotel, som kan være utilgængeligt for dine kunder i
kortere eller længere tid.

I stedet for bare at begynde at skrive om "magen til gang lort", skulle du
måske evt. overveje en "rigtig" fastlinie med garanteret oppetid og det hele
i stedet for. Og ja, prisen er en helt anden - men kvalitet koster jo, og
det må du jo så indregne i den pris, dine email-kunder skal betale.

Mvh. Ulrik.

Fra : Tiscali

Dato : 03-07-05 22:11

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> wrote in message
> [...]
> i stedet for. Og ja, prisen er en helt anden - men kvalitet koster jo, og
> det må du jo så indregne i den pris, dine email-kunder skal betale.

Ja, jeg driver webhotel og mailhotel for et par venner, ikke noget jeg
tjener nogen penge på, men en ADSL linie er en Internet forbindelse og noget
sådan bør være stabil i den periode jeg betaler for at det skal være
kørende.

Det betyder ikke 100% oppetid, det er jo så godt som umuligt, men nedetid på
flere dage kan ikke accepteres uden en meget god grund og refusion.

Den ADSL forbindelse jeg har hos Tiscali (nu Tele2) er en
erhvervsforbindelse (bredbånd plus + ekstra support), og jeg håber da ikke
Tiscali sælger noget til firmaer der ikke er rimelig stabilt.

Mvh
Torben

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 04-07-05 00:36

> [...]
>
> Det betyder ikke 100% oppetid, det er jo så godt som umuligt, men nedetid

> flere dage kan ikke accepteres uden en meget god grund og refusion.

Men ikke desto mindre kan det jo forekomme. Selv hvis udbyderne lover
refusion, betyder det jo ikke, at de har lovet, at den slags nedetider
aldrig forekommer. Så jeg vil stadigvæk sige, at du med en ADSL selv har
valgt at lave et mail-/webhotel, som kan blive ramt af nedetid på
forbindelsen. Men når dine kunder/venner ikke betaler noget for det, så kan
de vel også godt leve med, at det kan gå galt en gang i mellem?

Det skal så også siges, at når jeg overhovedet skrev mit indlæg, så var det
fordi, jeg forstod "kunder" som nogen, der betaler for hosting hos dig. Jeg
vil nok sige, at hvis man driver betalings-hosting på en simpel ADSL-linie,
så er man selv ude om det, hvis det går galt, og der bliver ballade. ;) Men
det var der jo så ikke tale om her.

> Den ADSL forbindelse jeg har hos Tiscali (nu Tele2) er en
> erhvervsforbindelse (bredbånd plus + ekstra support), og jeg håber da ikke
> Tiscali sælger noget til firmaer der ikke er rimelig stabilt.

Min personlige erfaring er, at Tiscalis forbindelser frem til overtagelsen
pr. 1. juli har været temmelig stabile - med og uden erhverv (om de er det
efter overtagelsen, kan vi selvfølgelig af gode grunde ikke vide endnu).
At du har erhvervssupport er dog ikke i sig selv en garanti for, at linien
ikke går ned - det betyder bare hurtigere ekspedition, når der skal
fejlrettes på din specifikke linie (hvad der jo ikke skulle i dette
tilfælde). Teknisk set er produktet det samme som uden erhvervssupport.

Mvh. Ulrik.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 04-07-05 12:02

> [...]
> fejlrettes på din specifikke linie (hvad der jo ikke skulle i dette
> tilfælde). Teknisk set er produktet det samme som uden erhvervssupport.

Men det er jo også fordi at tiscali/tele2 ikke ønsker at have
erhvervskunder, de gør jo en seriøs indsats for at slippe af med dem, lukker
port 25 fx...

De virker generelt ikke specielt seriøse når man henvender sig til dem som
erhvervskunde..

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 04-07-05 12:50

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in message

> [...]
> lukker port 25 fx...
>
> De virker generelt ikke specielt seriøse når man henvender sig til dem som

Da vi kan bruge mail-relay.tele2.dk ser jeg ikke det store problem i at de
har lukket port 25, jeg modtager mail til swampthing.dk uden problemer.
Mvh
Torben

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 04-07-05 15:03

Torben Schou Jensen skrev...

> Da vi kan bruge mail-relay.tele2.dk ser jeg ikke det store problem i at de
> har lukket port 25, jeg modtager mail til swampthing.dk uden problemer.

Jeg kan telnette din mailserver herfra, så porten er ikke lukket:
>telnet swampthing.dk 25
>220 localhost ESMTP Exim 3.35 #1 Mon, 04 Jul 2005 15:52:39 +0200

(Der går dog noget tid, før velkomstteksten kommer, men det er nok ikke
portens skyld).

Personligt synes jeg dog, at det _er_ et problem, hvis porten bliver lukket.
Det eneste, jeg vil få ud af det, er at der er TO mailservere (mail-relay og
min egen), der skal virke, før jeg modtager post.

Og man kan jo ikke forvente, at mail-relay _aldrig_ går ned. Alle udbydere
oplever nu og da problemer med post, f.eks. kø-problemer eller endda post,
der forsvinder. Det er der - sådan set - ikke så meget at sige til, for
mailserverne er en gratis tillægsydelse, som man ikke er tvunget til at
bruge, de er take-it-or-leave-it. Medmindre man altså netop ER tvunget til
at bruge dem - så er det et problem.

For at sige det, som det er: Jeg har selv hos flere forskellige udbydere
oplevet ovennævnte problemer med post, der forsinkes eller forsvinder etc.
Selvfølgelig ikke hver dag, men det er jo møgirriterende, når det sker, og
efter jeg gik over til selv at hoste mine domæner, har der ikke været flere
problemer. Ikke fordi jeg er bedre til mailservere end alskens sysadminer
hos diverse udbydere ;), men vel sikkert bare fordi min mailserver ikke også
skal håndtere tusindvis (?) af andre menneskers post. Så jeg er bestemt ikke
interesseret i at komme tilbage til noget, hvor man skal køre igennem
udbyderens servere. Uanset hvem udbyderen er.

Inde hvor jeg arbejder, har vi også Tiscali ADSL, i dette tilfælde med
erhvervssupport og hele butikken og med egen IP-range. Her ser vi et lidt
andet problem, hvis porten lukkes: Folk i huset har sommetider behov for at
udveksle ret store mails (måske 50 Mb ad gangen) med diverse steder ude i
verden, så det har vi konfigureret vores mailserver til at kunne. Hvad
mail-relay.tele2.dk kan, ved jeg ikke, men udbyderne har det som regel med
at sætte en max-grænse på størrelsen af en email til måske 20 eller 10
Mbytes, og det duer jo ikke for os - udbyderen skal ikke bestemme, hvor
store mails, vi kan sende og modtage. Så vi kan blive tvunget til at finde
en anden løsning (netforbindelse), hvis porten bliver lukket.

Men lad os nu se, hvad der sker. Foreløbig er det med lukning af port 25
vist kun rygter, ikke?

Mvh. Ulrik.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-07-05 15:30

Ulrik Brinck wrote:
> Torben Schou Jensen skrev...

> Jeg kan telnette din mailserver herfra, så porten er ikke lukket:

Jeg kan ihvertefald bekræfte at Tele2 kunder er blokeret på port 25 -
dog kun ind/ud til andre net - imellem Tele2 kunder var der ingen
blokering. De har så nok ikke blokeret Tiscali endnu, da jeg også kan
telenettet til den (TDC Pro access).

> Personligt synes jeg dog, at det _er_ et problem, hvis porten bliver lukket.
> Det eneste, jeg vil få ud af det, er at der er TO mailservere (mail-relay og
> min egen), der skal virke, før jeg modtager post.

Jeg synes også det VAR er problem da jeg var kunde hos Tele2. Da prisen
på TDC Pro blev lavere end Tele2 skiftede jeg.

> [...]
> bruge, de er take-it-or-leave-it. Medmindre man altså netop ER tvunget til

Enig enig - så vær glad for at din port 25 stadig er åben

Jørn

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-07-05 18:46

Ulrik Brinck skrev:

> Jeg kan telnette din mailserver herfra, så porten er ikke lukket:

Ja, de har ikke lukket for Tiscalikunder endnu. De har heller ikke meddelt
hvornår de gør det. De venter nok på at flest er på ferie?

> Og man kan jo ikke forvente, at mail-relay _aldrig_ går ned. Alle udbydere
> oplever nu og da problemer med post, f.eks. kø-problemer eller endda post,
> der forsvinder.

Ja, Tiscalis mailserver var ikke god. Og jeg har lagt mærke til at
postsystemet også optræder på http://driftstatus.tele2adsl.dk/.

Derudover er det sikkert heller ikke hurtigt selv når den virker. Jeg
skriver nogen gange med folk, hvor det er vigtigt at en mail kommer frem på
i alt fald under et minut.

Jeg har heller ikke specielt lyst til at lade Tele2 gemme mine mails som en
del af "kampen mod terror".

Jeg bruger også min mailserver til at relaye fra maskiner med login og
TLS-kryptering. Det vil heller ikke virke med Tele2.

> [...]
> mail-relay.tele2.dk kan, ved jeg ikke, men udbyderne har det som regel med
> at sætte en max-grænse på størrelsen af en email til måske 20 eller 10

brodtgaard$ telnet mail-relay.tele2.dk 25
Trying 130.227.212.4...
Connected to mail-relay.tele2.dk.
Escape character is '^]'.
220 fitch6.uni2.net ESMTP Postfix
ehlo foo.bar
250-fitch6.uni2.net
250-PIPELINING
250-SIZE 100000000
250-VRFY
250-ETRN
250 8BITMIME

Det ser jo faktisk ikke så dårligt ud.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 04-07-05 13:34

Flemming Lynggaard skrev...

> Men det er jo også fordi at tiscali/tele2 ikke ønsker at have
> erhvervskunder, de gør jo en seriøs indsats for at slippe af med dem,
lukker
> port 25 fx...

Jo, nu snakkede jeg jo om, hvordan det har set ud indtil overtagelsen pr 1.
juli. Det med port 25 er jo en Tele2-ting og ikke en Tiscali-ting (hvis det
da overhovedet passer, at de vil lukke den? Jeg har selv indtil nu kun hørt
det på rygteform i nyhedsgrupper m.m., og foreløbig lever porten da endnu
her hos mig selv).

Mvh. Ulrik.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-07-05 18:54

Ulrik Brinck skrev:

> [...]
> hørt det på rygteform i nyhedsgrupper m.m., og foreløbig lever porten da

Det lidt mere end rygter:
http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_adsl_spoergsmaalogsvar_teknik&t2page=privat_internet_adsl_spoergsmaalogsvar_teknik

==
Er alle porte åbne?
Nej, port 25 er lukket. Vi tilbyder, at du gratis kan benytte
mail-relay.tele2.dk som sekundær mailserver og dermed alligevel få din egen
mailserver. Den skal i praksis sættes på som MX record med lavere
prioritet, til udgående post benyttes smtp.tele2.dk
==

I vilkårene for Tele2 og nu også Tiscalikunder står:
http://resources.tele2.dk/privat/vilkaar_popup/vilkaar_privat_adsl.html
==
5.7 Tele2 kan blokere eller begrænse enhver internetport, der kan bruges til
at få kontrol over en computer og derved kan sende spam eller andre
skadelige aktiviteter. Tele2 er berettiget til at ændre listen over
blokerede og begrænsede internetporte i henhold til disse vilkår. Tele2 vil
informere om blokerede eller begrænsede porte på www.tele2.dk.
==

Og det lyder altså rigtig skidt.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 04-07-05 22:28

Niels Elgaard Larsen skrev...

>Det lidt mere end rygter:

> Er alle porte åbne?
> Nej, port 25 er lukket.
> (...)

> 5.7 Tele2 kan blokere eller begrænse enhver internetport, der kan bruges
til
> (...)

Jeg havde nu godt læst de to, og det er vel også dem, der har sat rygterne i
gang. Og det kan også være, at du har ret. :/
Men der står jo faktisk ikke, at de _vil_ gøre det, kun at de _kan_ gøre det
samt at de allerede har gjort det . Og foreløbig har Tele2 jo kun skrevet
til os Tiscali-kunder, at vi får nye hastigheder og/eller priser, og at vi
får nye vilkår. De har ikke skrevet noget til os vedr. lukning af porte
(hvilket de strengt taget heller ikke skal, men de fleste udbydere ville jo
nok informere deres kunder forud for sådan en ændring).

Mht. betingelserne om, at Tele2 kan blokere eller begrænse enhver port, som
o.s.v., så er det ikke noget nyt - det stod reelt også i de gamle
Tiscali-vilkår:
>13. Kvalitets- og serviceniveau
> (...)
>Det kan i særlige tilfælde være nødvendigt af sikkerhedsmæssige grunde at
begrænse
>eller indskrænke de udbudte produkters anvendelsesmuligheder.
http://www.tiscali.dk/help/adslplus/terms/article.jsp?content=105124

Så den mulighed er ikke en følge af ændring af vilkårene - muligheden har
været der hele tiden. Hvis Tele2 virkelig ville spærre alle kunders port 25
uden nåde , så kunne de have gjort det fra den første dag efter opkøbet -
de havde ikke behøvet vente til de nye vilkårs ikrafttræden.

Så er der den anden med, "Nej, port 25 er lukket. Vi tilbyder at du gratis
kan benytte mail-relay o.s.v.". Den er straks mere konkret, men det er jo en
tekst, der har stået der hele tiden og stammer fra de gamle Tele2-ADSL'er -
og indtil nu har det jo ikke været gældende for de nyes (de gamle
Tiscali-ADSL'ers) vedkommende, selv om det jfr. ovenstående sagtens kunne
have været det.

Jeg kunne da forestille mig, at når der endnu ikke er sket noget og der
heller ikke er kommet nogen konkret udmelding fra Tele2 vedr. gamle
Tiscali-ADSL'er, så er det enten fordi:
1) De har ikke besluttet sig endnu, eller
2) De arbejder på en løsning, hvor den enkelte ADSL-kunde kan få porten
åbnet.

Ad. 2) - Når der for de gamle Tele2-ADSL'ers vedkommende var lukket
konsekvent for alle, så gætter jeg på, at det var fordi, det ikke kunne være
anderledes. Hvilket vel til dels understøttes af det, som Jørn Hundebøll
skrev om, at spærringen åbenbart slet ikke ligger ude ved de enkelte
ADSL-linier, men tilsyneladende helt ovre i den modsatte ende, ved
forbindelsen mellem Tele2's net og omverdenen. Måske kunne de slet ikke
spærre på de enkelte ADSL'er, når de lejede dem af TDC, og når spærringen så
i stedet ligger ved indgangen til hele Tele2's net, så er det nok nødt til
at være "alle eller ingen".

Det nye er, at Tele2 nu har købt en infrastruktur, hvor de selv sidder på
det hele, helt frem til kobberet, så nu _kan_ de lave noget, der giver
mulighed for individuelle løsninger. Og de er sikkert godt klar over, at de
med købet af netop Tiscali har fået sig en hel del af "den slags kunder".

Kald mig bare optimist , men det er jo i al fald en kendsgerning, at det,
at der hele tiden har stået, at port 25 er lukket, ikke indtil nu har været
ensbetydende med, at den faktisk er det.

Mvh. Ulrik.

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-07-05 10:35

Niels Elgaard Larsen wrote:
>==
> 5.7 Tele2 kan blokere eller begrænse enhver internetport, der kan bruges til
> at få kontrol over en computer ...

Du mener port 25 hører under d.o. ?

--
Don't waste space

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-07-05 20:22

Flemming Lynggaard wrote:

> [...]
> lukker port 25 fx...
> De virker generelt ikke specielt seriøse når man henvender sig til dem som

Jov, det er helt klart seriøst at henvende sig til erhvervskunder med en
ADSL der er lukket på port 25. Så slipper de mindre firmaer uden en
didikeret edb afdeling for at bekømere sig så meget om deres maskiner
kommer til at virke som SPAM relay.

Som privatkunde med egen server, og tilstrækeligt forstand til at min
mailserver er lukket hvor den skal være lukket, vil jeg godt have at port
25 er åben.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser på
http://milli.dk/index.php/CC_ADSL_priser