Skal man vælge Windows 64 bit?
Fra : Tonny

Dato : 01-07-05 11:09

Hej,

Jeg skal til at opgradere min computer med følgende stumper:

AOpen Aeolus 6800 DVD256 PCI-E
AMD Athlon 64 3500+ S939
Asus A8N-SLI Deluxe
2 x Raptor 73GB harddiske

Jeg har købt en Windows XP 64bit med en mus, men er i tvivl om jeg skal
installere med 64bit versionen eller bruge 32bit versionen (jeg ønsker
ikke at benytte en bootmanager).

Computeren bliver primært brugt med diverse browsere, MS-office,
battlefield 2, World of warcraft m.m.

Er der nogle jer der ser nogen grund til ikke at benytte winxp64?

PFT,

Tonny

Fra : Hans

Dato : 01-07-05 11:28

Tonny wrote:
> [...]
> battlefield 2, World of warcraft m.m.
>
> Er der nogle jer der ser nogen grund til ikke at benytte winxp64?

Hvis alle dine perifere enheder er understøttet med 64-bit drivere, så er
der ingen grund til at lade være, men ellers er det generelt nok for tidligt
at satse 100% på 64-bit udgaven, da den endnu ikke er tilstrækkeligt
understøttet med 3. parts drivere.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-07-05 12:16

Tonny <nomail@nomail.dk> crashed Echelon writing

> Er der nogle jer der ser nogen grund til ikke at benytte winxp64?

Næh, kun hvis de drivere du skal bruge endnu ikke er frigivet til 64bit.

--
Bjarke Andersen

Fra : JK

Dato : 01-07-05 11:37

On Fri, 01 Jul 2005 12:08:41 +0200, Tonny <nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
>battlefield 2, World of warcraft m.m.
>
>Er der nogle jer der ser nogen grund til ikke at benytte winxp64?

Der er en alvorlig hindring:

- der er ikke kommet ordentlig antivirus til X64.

Mit sædvanlige kører ialfald ikke (McAfee).

Ellers ingen hindringer.

mvh

John

Fra : Tonny

Dato : 01-07-05 14:00

> - der er ikke kommet ordentlig antivirus til X64.
>
> Mit sædvanlige kører ialfald ikke (McAfee).

Det ser ud til at http://www.avast.com/eng/x64.html har et antivirus
program der virker. Jeg kender det ikke da jeg også normalt bruger McAfee.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-07-05 09:01

"Tonny" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser ud til at http://www.avast.com/eng/x64.html har et antivirus
> program der virker. Jeg kender det ikke da jeg også normalt bruger McAfee.

Jeg har kørt med med Avast i et par år, og jeg synes at det virker fint - i
sær for et gratis antivirusprogram. Det opdatere mange gange om ugen. Jeg
ville sige hver dag eller sommetider to gange på en dag, men jeg holdet ikke
styr på det.

mvh Frank

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-05 15:03

JK skrev:

> Der er en alvorlig hindring:
>
> - der er ikke kommet ordentlig antivirus til X64.

Det er nu et af de mindste problemer, efter min mening, men det
er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag.

> Ellers ingen hindringer.

Det bliver temmeligt sikkert ret svært at finde drivere til al
hardwaren. Specielt til eksterne enheder som scannere, printere,
special-mus og tastaturer, kortlæsere osv., men også interne
enheder som f.eks. lydkort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 01-07-05 13:20

"Tonny" <nomail@nomail.dk> wrote in message

> [...]
> battlefield 2, World of warcraft m.m.
>
> Er der nogle jer der ser nogen grund til ikke at benytte winxp64?

Hmmmm i de sidste tests jeg så af WinXP 64 bit klarede den sig rigtigt godt
i diverse normale applikationer (4 - 15 % bedre).
Men i spil var det helt tåbeligt dårligt, imellem 4 og 51 % dårligere
ydelse.

Men jeg ved ikke om det har ændret sig siden, altså om det bare var et
driver problem på det tidspunkt.
Jeg har ikke kunne finde nogle nyere reviews og benchmarks.

/Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-07-05 13:29

"Thomas O. Thomsen" <chip@fscl.nospam.(dk)> crashed Echelon writing

> [...]
> driver problem på det tidspunkt.
> Jeg har ikke kunne finde nogle nyere reviews og benchmarks.

Kommer an på hvad de har testet med, de fleste anvender jo Nvidia kort i
tests og Nvidia skrev stadig for 3 uger siden af deres 64bit stadigvæk
skulle betragtes som evaluation version.

Dog skal siges i release notes for driveren fra 22 juni, skrives der intet
om dette længere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-05 15:03

Tonny skrev:

> Jeg har købt en Windows XP 64bit med en mus, men er i tvivl om
> jeg skal installere med 64bit versionen eller bruge 32bit
> versionen (jeg ønsker ikke at benytte en bootmanager).

Hvorfor ikke?
I overgangsfasen ville det ellers være ret nemt at dele et drev
op i to partitioner, eller bruge to fysiske harddiske, hvor du så
først installerer WinXP x86 på den ene og WinXP x64 på den anden.

Så får du helt automagisk en bootmenu og har det bedste fra begge
verdener. Når du så engang har x64-drivere til al hardwaren, kan
du vælge at skippe WinXP x86.

Sådan har jeg valgt at gøre det i hvert tilfælde og gjorde i
øvrigt det samme, da jeg skiftede fra Win98 til Win2000 og senere
da jeg gik fra Win2000 til WinXP. Pt. har jeg WinXP Pro SP2 på mit
C-drev og WinXP Pro x64 på mit D-drev. C og D er den samme fysiske
harddisk, som er delt op i to partitioner.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tonny

Dato : 04-07-05 09:43

Tonny wrote:

> Er der nogle jer der ser nogen grund til ikke at benytte winxp64?

Nu har jeg installeret 64 bit versionen og det ser ud til at spille fint
sammen med min hardware. Både battlefield og WoW virker fint i 1600x1050
opløsning

Jeg har installeret McAfee i version 8 og det virker fint.

Tak for svarene,

Tonny

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-05 11:49

Tonny skrev:

> Jeg har installeret McAfee i version 8 og det virker fint.

Hvis den ikke er fuld x64-kompatibel, så kan jeg ikke anbefale dig
at fortsætte med den. Antivirussoftware, som ikke er skrevet specielt
til det styresystem, du slipper det løs på, kan lave mere skade end
gavn.

--
Hilsen
Madsen