Ny cpu, evt. mobo?
Fra : phayrynx

Dato : 01-07-05 09:19

Hejsa
Jeg har en Athlon XP 1800+ med et DFI AD70-sc, 768 mb 3200 DDR RAM og
Radeon 9600XT grafikkort.
Den er blevet lidt sløv ved 3d-spil. Spiller en smule, men er ikke
entusiant. Skærmen understøtter max 1024x768.
Er ikke meget for at udskifte grafikkortet, men vil jeg kunne vinde
noget ved at skifte til en anden CPU?. FSB er max 266Mhz på mobo, så
jeg vil max kunne få en Athlon XP 3000+ så vidt jeg kan se.
Måske er det bedre at skifte mobo + cpu til 939 standarden + Athlon 64
for en lille sjat extra penge. Vil jeg da kunne bruge min gamle RAM +
strømforsyning (300W)?

Mvh Sune

Fra : Brian Lund

Dato : 01-07-05 09:31

> [...]
> noget ved at skifte til en anden CPU?. FSB er max 266Mhz på mobo, så
> jeg vil max kunne få en Athlon XP 3000+ så vidt jeg kan se.

Hvilket bundkort, og har du set på producentens hjemmeside? ;)
Men max er ret sikkert en 2600+

> Måske er det bedre at skifte mobo + cpu til 939 standarden + Athlon 64
> for en lille sjat extra penge. Vil jeg da kunne bruge min gamle RAM +
> strømforsyning (300W)?

Uanset om du kun skifter CPUen, eller både CPU bundkort er der ikke vildt
meget at vinde, jo jeg tror nok du vil kunne vinde 10-15% måske... Men det
er jo heller ikke alverden!
Men løsningen med A64 giver nok klart det bedste resultat, pga. den højere
FSB.

Brian

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-07-05 14:05

phayrynx wrote:
> [...]
> Måske er det bedre at skifte mobo + cpu til 939 standarden + Athlon 64
> for en lille sjat extra penge. Vil jeg da kunne bruge min gamle RAM +

Du vil få mere ud af at skifte til et hurtigere grafikkort, end at
udskifte noget andet.
Prøv evt. først en nyinstallation af Windows - det har det med at
blive langsommmere, jo ældre installationen er.

Fra : Dr. J

Dato : 01-07-05 15:30

(Skriver fra anden computer)
Ikke meget hjælp at hente fra hjemmesiden. Produktet udgået.

Jeg troede faktisk der var mere at hente ved cpu-opgradering:
http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/cpu_charts-15.html#directx_9

Grafikkortet burde vel heller ikke være så sløvt. Kan ex. kun spille
Half-life 2 i 800x600, og det er ikke specielt glidende.

Reinstallerede Win XP for ca 2 mdr siden uden den store effekt.

Tak for svarene.
Mvh Sune