Hvilket bundkort til denne processor?
Fra : Belial

Dato : 30-06-05 17:33

Jeg har kig på en ny Athlon XP 2400+ model 8 processor, og tror ikke at mit
nuværende ECS k7s5a bundkort understøtter det (nogen der ved det?). Jeg skal
derfor formentlig finde et nyt bundkort, som passer til. Hvordan ved jeg
hvilket bundkort, der passer til, og er der måske nogen, som kan anbefale et
til helst under 500 kr.?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-06-05 18:21

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på en ny Athlon XP 2400+ model 8 processor, og tror ikke at
> mit

Hejsa

Må jeg spørge om hvor du set en Athlon XP 2400+ cpu henne ?

M.v.h.

Thomas Hansen

Fra : Belial

Dato : 30-06-05 18:25

> Må jeg spørge om hvor du set en Athlon XP 2400+ cpu henne ?

Hejsa. Ja jeg fandt den via Edbpriser og det direkte link er:
http://www.x-perterne.dk/index.php?menu=vareinfo&valg=1306 . Iflg.
anmeldelserne lader det til at være en rigtig fed processor.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-06-05 19:10

> Hejsa. Ja jeg fandt den via Edbpriser og det direkte link er:
> http://www.x-perterne.dk/index.php?menu=vareinfo&valg=1306 . Iflg.
> anmeldelserne lader det til at være en rigtig fed processor.

Hej

Jeg leder selv efter sådan en cpu og har godt set den hos X-perterne, men de
har den ikke på lager, jeg har tilmeldt mig deres lager-agent for flere
måneder siden samt kontaktet dem pr E-mail 3 gange for at høre om det er en
de får på lager igen uden af de gider at svare tilbage. Jeg tror desværre
den bliver svær at skaffe da den ikke bliver lavet mere, så jeg tror jeg vil
se om jeg kan finde en brugt.

Hilsen

Thomas

Fra : Belial

Dato : 30-06-05 19:58

> [...]
> desværre den bliver svær at skaffe da den ikke bliver lavet mere, så jeg
> tror jeg vil se om jeg kan finde en brugt.

Magert! Så holder jeg mig langt fra dem! Tak for info.

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 30-06-05 19:16

Hmm jeg ville nok vælge noget i retning af:
ASUS A7N8X-E Deluxe eller tilsvarende bundkort med nForce2 chipset.

Jeg har selv et A7N8X Deluxe + en 2400+ CPU siddende i en maskine det
fungere fint.

/Thomas

PS:
Hvis der er nogen der skulle være intresserede er bundkort. plus cpu. plus
køler til salg pga. forestående opgradering.(Ikke den rigtige tråd til den
slags ved det).

Fra : Belial

Dato : 30-06-05 19:41

> Hmm jeg ville nok vælge noget i retning af:
> ASUS A7N8X-E Deluxe eller tilsvarende bundkort med nForce2 chipset.
>
> Jeg har selv et A7N8X Deluxe + en 2400+ CPU siddende i en maskine det
> fungere fint.

Har du nogen idé om den ville køre fedt med et Radeon 9800 Pro grafikkort?
Påregner nemlig også at købe sådan en fætter. Jeg tænker på siden det hedder
nForce2 chipset, om det har noget med GeForce at gøre, og at det kører bedst
med sådan et grafikkort?

Fra : FedeDorit

Dato : 30-06-05 19:57

> [...]
> Påregner nemlig også at købe sådan en fætter. Jeg tænker på siden det
> hedder nForce2 chipset, om det har noget med GeForce at gøre, og at det

Du kan sagtens bruge Radeon kort på et bundkort med Nforce2.Et
Nforce2bundkort ville være godt til den cpu,da du ville kunne udnytte FSB´en
fuldt ud.Dog skal du også have DDR-ram (minimum PC2700) for at det rigtigt
spiller.
Jeg har en en XP2600+ på et Abit NF7-S V2.0 og jeg er meget tilfreds.

Fra : Belial

Dato : 30-06-05 20:01

> [...]
> rigtigt spiller.
> Jeg har en en XP2600+ på et Abit NF7-S V2.0 og jeg er meget tilfreds.

Vil det sige at mine nuværende DDR-ram PC2100 ikke ville være så fede at
bruge?

Ved du om man også vil kunne sætte en AMD Sempron i det bundkort du har?

Fra : FedeDorit

Dato : 01-07-05 12:03

> Vil det sige at mine nuværende DDR-ram PC2100 ikke ville være så fede at
> bruge?

Efter at have nærlæst dit indlæg igen ,kunne jeg se at det var en
XP2400+ som kører 266 mhz der var tale om hos X-perterne.dk

Så skulle der ikke være noget i vejen for at bruge dine PC2100 ram så vidt
jeg husker !!

> Ved du om man også vil kunne sætte en AMD Sempron i det bundkort du har?

Efter det her fra Abit´s side skulle det kunne med den rigtige bios v27.

http://www.abit.com.tw/cpu_support/amd-sempron462.htm
MEN køber du sådan en så SKAL du have minimum PC2700 ram i da den kører FSB
333 mhz ligesom min XP2600+

Fra : Brian Lund

Dato : 01-07-05 07:19

> [...]
> hvilket bundkort, der passer til, og er der måske nogen, som kan anbefale

Der har været lidt oppe at vende i tråden nu...

Kan folk da heller ikke selv undersøge noget længere? ;)
På ECS hjemmeside står der at K7S5A understøtter op til 2600+ med FSB133...
Dvs. at den fint sluger dén 2400+!

RAM, den 2400+ kører altså FSB133, dvs. at den skal bruge PC2100 DDR RAM!
FSB*DDR*8 bits = 133*2*8 ~= 2100!

Men hvis du køber et nyt bundkort kan du lige så godt vælge en anden, og
bedre CPU, men så vil jeg også anbefale at købe bedre RAM, du kan så lige så
godt købe PC3200 da det ikke kan betale sig prismæssigt at købe noget der er
langsommere!

Nyt billigt, men godt bundkort kunne f.eks. være: Asus A7N8X-X (400 kr)
CPU: Athlon XP 2600+ model 10 (barton) (~600 kr)
Eller CPU: Athlon XP-M 2400+ (~600 kr) men så overclocke den, det er den
nemlig god til! :)
RAM: Kingston 512 MB PC3200 (~325 kr) - du kan så købe 2 stk hvis pengene er
der ;)

Brian

Fra : Belial

Dato : 01-07-05 23:00

> [...]
> nemlig god til! :)
> RAM: Kingston 512 MB PC3200 (~325 kr) - du kan så købe 2 stk hvis pengene

Tak for det super coole svar! Det var noget jeg kunne bruge til noget! Det
er svært for sådan en som mig, som ikke har meget forstand på det, at vide
hvilke slags bundkort, processorer og RAM der kan høre sammen, så dette var
meget brugbart for mig. Ved nogen i øvrigt om der er en slags manual et sted
så man kan finde ud af hvilke typer af de forskellige ting der passer
sammen?

Tak til Brian og tak til alle andre der svarede.