Hente field name fra databasen
Fra : laursen

Dato : 30-06-05 11:38

Når man henter oplysninger fra databasen kan man så få sine
field names med som overskrifter?
Mvh. MVL

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-06-05 12:50

laursen skrev:

> Når man henter oplysninger fra databasen kan man så få sine
> field names med som overskrifter?

Ja. Name findes som attribut til et felt - fx giver rs.Fields(0).Name
navnet på det første felt i postsættet.

Man kan bruge det til at lave en automatiseret tabeludskrivning af et
postsæt. Nedenstående kode laver en tabel med en kolonne til hvert felt
og feltnavnene stående i første række.

<%
' Opret postsættet her (set rs = Conn.Execute(sql))

' Udskriv feltnavnene
   For i = 0 to rs.Fields.Count - 1
%>
<th><%= rs(i).name %></th>
<% Next %>
<%
   Do While Not rs.EOF
%>
<% For i = 0 to rs.Fields.Count -1 %>
<% Next %>
<%
   rs.movenext
   Loop
%>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Epstein

Dato : 30-06-05 13:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>
> Man kan bruge det til at lave en automatiseret tabeludskrivning af et
> postsæt. Nedenstående kode laver en tabel med en kolonne til hvert felt

Hvilket er en rigtig god ting, hvis man eksempelvis skal lave et Excel
ark af sin Access database.

MVH
Christian E

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-06-05 13:46

Christian Epstein skrev:

> Hvilket er en rigtig god ting, hvis man eksempelvis skal lave et Excel
> ark af sin Access database.

- eller hvis man gerne vil have en enkel måde at vise data på. Jeg
bruger teknikken i en vissql.asp-side hvor jeg bare skal rette en
sql-variabel for at ændre siden. Det er meget praktisk hvis man lige vil
se en bestemt forespørgsel og ikke har direkte adgang til databasen.

Hvis man accepterer sql-input via en form, bør man dog sikre at
uvedkommende ikke kan få adgang til siden. Jeg placerer normalt den
slags filer i et administrationsområde hvor man skal logge ind for at få
adgang.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : laursen

Dato : 19-07-05 10:05

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> <%
&gt; ' Opret postsættet her (set rs = Conn.Execute(sql))
&gt;
&gt; ' Udskriv feltnavnene
&gt;    For i = 0 to rs.Fields.Count - 1
&gt; %>
> <th><%= rs(i).name %></th>
> <% Next %>
> <%
&gt;    Do While Not rs.EOF
&gt; %>
> <% For i = 0 to rs.Fields.Count -1 %>
> <% Next %>
> <%
&gt;    rs.movenext
&gt;    Loop
&gt; %>

> Jeg har svært ved, at få dine koder til, at fungere sammen med det
jeg har i forvejen, der ser sådan ud:
<%