Bundkort til lille htpc
Fra : Jens U. K.

Dato : 30-06-05 11:24

Hejsan

Jeg skal lige høre hvad der findes af "små" bundkortstandarder, jeg kender
umiddelbart følgende navne -
ITX
MicroATX

findes der andre?
og er der nogen begrænsninger i dem - dvs. kan de køre med hvilken som
helst cpu-fabrikat og -hastighed?

Hvad med strømforsyninger til dem? kan de også findes i "lille" fysisk
størrelse?

Til slut kunne jeg godt tænke mig nogen anbefalinger/links til små "pæne"
kabinetter og evt. andre ting man skal overveje med sådan en htpc.
Jeg har kigget lidt på nogen htpc-hjemmesider, men der er ikke så mange
der beskæftiger sig med at lave den "lille"...

/Jens Ulrik

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 30-06-05 13:29

Du må meget gerne give specifikke krav til hvilke formål du skal bruge PC'en
til!

Men ITX standarden er jo et bundkort på kun 12x12cm eller sådan der omkring,
det er næste kun muligt at få med VIA processor. Enkelte findes til P4 men
der er kun 1 PCI port på disse bundkort, så ikke egnet hvis man vil have
godt billede, god lyd og tv-kort!
Ellers er der de dyre HTPC kabinetter der koster 2000+kr de er som regel
store og kan tage fullsize ATX!
Men et alternativ er f.eks Antec Aria hvor der er plads til et mikro ATX så
man normalt har 3 PCI og 1 AGP port, så der er opgraderings muligheder.
Denne løsning er også meget lydløs!

Fra : Jens U. K.

Dato : 30-06-05 15:09

Jeg kopierer lige det jeg selv skrev øverst og svarer lige nedenunder det
du skriver.

"Jeppe Nielsen" <jn1010h0_NO_SPAM@hotmail.com> wrote in message
> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Du må meget gerne give specifikke krav til hvilke formål du skal bruge
> PC'en til!

Mjah det vil jeg så prøve.
Jeg skal jo bl.a. bruge boksen til at se digitalt kabel-tv på.
Udgangspunktet er at jeg skal have (de er pt. på vej med posten) et DVB-C
tunerkort + et CI-kort i - dvs. 2 PCI-slots går til disse to kort.
Da den skal bruges til digitalt tv skal grafikkortet have digital udgang -
DVI eller HDMI. Optimalt ville det være hvis ægte HDTV-format er
understøttet (men det er vist ikke noget problem).
En DVD-afspiller (og optager) skal der også i - evt. kan den udskiftes med
en BlueRay-afspiller senere.
Lydkortet skal også have digital udgang - DTS eller noget Dolby Digital
5.1 agtigt - jeg har en forstærker der kan tage imod det.
Jeg har en ide om at den skal kunne bruges som videooptager.
Processormæssigt burde?! det ikke være så hårdt da DVB-signalet jo
allerede er MPEG2?! Afspilningsmæssigt er jeg dog i tvivl om hvor meget
det kræver...
Det kunne da også være fikst om den kunne have kortlæser til CF- og
SD-kort, så man let kan få smidt digitalbilleder over.
Man har jo også et miniDV-kamera og så kunne det da også være rart om man
kunne grabbe hjemmevideo over et firewirestik. Om egentlig videoredigering
skal udføres på boksen kommer nok an på om den kan klare det uden at blive
for "stor".
Det er et krav at den er lydløs - så hvis der skal blæsere i skal de køre
_meget_ langsomt...
Formentlig skal den også have forbindelse til en lokal server hvorfra der
evt. kan udownloades medie-filer og streames video fra... således at
der ikke behøves at ligge _mange_ store harddiske i den lille pc. Det skal
nok være en kablet forbindelse med 1Gbit hvis jeg skal gøre mig
forhåbninger om at kunne få en ok kvalitet? Det kræver jo nok også sit af
serverens harddiske, hvis de skal følge med - måske er det her den største
flaskehals er.
Derudover skal den bruges til websurf og email - men det kræver jo ikke
noget særligt...
Et egentlig display på selve boksen er måske interessant - således at man
"let" kan bruge den som stereoanlæg uden at skulle tænde for
"fremviseren".
En USB-port er også nødvendige til et trådløst tastatur og mus.
Forhåbentlig kan det lade sig gøre at koble noget IR-remote sammen med
den, så her skal der muligvis også bruges en USB-port.
Jeg har en stor LaCie ekstern harddisk, som kan køre både med
usb2(highspeed) og firewire400/800. Jeg kunne godt forestille mig at jeg
tog den frem når jeg ville grabbe hjemmevideo og her kan den så ikke bruge
firewire400 stikket for det bruge dv-kameraet jo så. Så skulle der være
enten en USB-port i overskud til disken eller der skulle være et
firewire800-stik...

> [...]
> til P4 men der er kun 1 PCI port på disse bundkort, så ikke egnet hvis
> man vil have godt billede, god lyd og tv-kort!

Hmm. OK. Så ITX er nok ikke sagen så - medmindre jeg skærper mine krav?

> Ellers er der de dyre HTPC kabinetter der koster 2000+kr de er som regel
> store og kan tage fullsize ATX!

Ja, jeg ved ikke rigtig - måske gørelsen kan godtgøre størrelsen...

> Men et alternativ er f.eks Antec Aria hvor der er plads til et mikro ATX
> så man normalt har 3 PCI og 1 AGP port, så der er opgraderings
> muligheder. Denne løsning er også meget lydløs!

Det lyder jo så spændene nok, for umiddelbart skal jeg jo nok bruge to
gange PCI (tunerkort + CIkort) og en gang AGP (digitalt grafikkort) -
forudsat at resten er på MB'et...

Dvs. det lyder som om at jeg skal gå efter løsninger med MicroATX?!

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 01-07-05 11:20

Jeg sender lige en krydspost til d.e.hardware, da det jo nok hører til
der.
FUT er også sat til d.e.hardware
/Jens Ulrik

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 01-07-05 21:16

Det ideele kabinet vil nok være et magen til det her til en ægte HTPC.

Men et Antec Aria med med et bundkort der kan tage Athlon 64 Mobile, et ikke
for hurtigt grafikkort, så der ikke bliver lavet meget varme og
efterfølgende støj og som har en køler som kun fylder 1 slot. Et godt
lydkort for onboard lydkort et sjældent virkeligt gode, og så de 2 andre
kort du skal have i! en hardisk og en DVD-brænder så er du godt kørende!