Gas lugt eller ej
Fra : postREMOVE@torben-sa~

Dato : 29-06-05 22:32

Hej,

Jeg har en autocamper med tysk gas flaske - alt helt nyt. Idag tændte
jeg for gassen for at prøve køleskabet et par timer. Da jeg igen
åbnede rummet for at lukke for gassen lugtede der lidt af gas lige da
jeg åbnede det lille gas rum - er det normal?

Mvh.
Torben

Fra : Sten Bo

Dato : 10-07-05 16:13

<postREMOVE@torben-sauer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbnede rummet for at lukke for gassen lugtede der lidt af gas lige da
> jeg åbnede det lille gas rum - er det normal?

Hej Torben

Er du sur dansk forhandler ? Nå, men i alle tilfælde

Nej. Der er netop tilsat sporstof til gassen for at slå alarm når der er
noget galt.

Du kan lave en lynhurtig minitest ved at spraye stærkt "sulfo"sæbevand ud
over regulator, slangesamlinger og rørsamlinger hvor der kan være utæt.
Utætheder ses måske så som bobler i sæbevandet, præcis som når man leder
efter hul i cykelslangen.

Men.... Med en ny vogn bør du vende tilbage til forhandleren der skal lave
en gastest, trykprøve over tid hvor trykket selvfølgelig ikke må falde,
hvorefter fejlen kan indkredses.

Jeg mener, at du under alle omstændigheder bør kontakte et værksted med
gasteknikker, så anlægget kan ses forsvarligt efter. Koster kun få kr. og er
en billig forsikring for alle omkring dig.

Bemærk at gasbestemelserne siger, at private IKKE må bruge værktøj på
gasanlæg.
www.sik.dk

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 10-07-05 16:25

> <postREMOVE@torben-sauer.dk> skrev i en meddelelse

Der er vist ikke i dag større forskel på bestemmelserne om et dansk og tysk
gasanlæg.
Tror jeg da.

Det vigtigste - det som vi tit hører om, er den tidligere forskel på
regulatortrykket hvor tyskerne kørte med 50 millibar og vi med 30 - af stor
betydning for rigtig blanding af gas luftforholdet så der skulle nye dysser
i apararterne før de kunne køre med vores regulatorer.

Det er dog harmoniseret for nogle år siden, sådan at nyere vogne opfylder
fælles krav. En dansk registret vogn SKAL køre med 30 millibar, sådan som
jeg læser bestemmelserne. Men det kan da godt være at der er ældre tyske
vogne med 50 millibar tilbage hos dem.

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 10-07-05 16:39

> [...]
> åbnede rummet for at lukke for gassen lugtede der lidt af gas lige da
> jeg åbnede det lille gas rum - er det normal?

Man kan få en lille utætheds melder til at sætte i anlægget tæt ved flasken.

Den indeholder et glas med en væske hvor det med alle apparater slukket IKKE
må boble.

Kik på http://kortlink.dk/camper/w2m eller på
http://www.kjoeller.com/dk/gasdele.htm

Men gasdele skal stadig monteres af en teknikker. Måske ganske billigt når
du alligevel skal ha trykprøvet anlægget.

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 10-07-05 16:47

,

> Kik på http://kortlink.dk/camper/w2m eller på

øv her er den i anden udgave
http://www.camper.dk/commerce/Com_category_products.asp?p_cat_id='341'&cat_id=6&menuguid=2&p_cat_NAME=Gastestere

og ellers er der denne

http://shop.aabycamp.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=423

men du fik vist set fyren under alle omstændigheder.

hilsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 08:08

> [...]

> åbnede rummet for at lukke for gassen lugtede der lidt af gas lige da
> jeg åbnede det lille gas rum - er det normal?

Absolut ikke. Check gummiringen på regulatoren - eller endnu bedre: Skift
den!

--
Per, Esbjerg