Nyt mobo - men hvilket?
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 29-06-05 19:32

Hejsa
Jeg er ved at sammensætte en PC og faldt over dette motherboard:
MSI RS480M2-IL
Er det noget I kender og har erfaring med?
Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 29-06-05 19:46

Bo Jørgensen wrote:
> Hejsa
> Jeg er ved at sammensætte en PC og faldt over dette motherboard:
> MSI RS480M2-IL
> Er det noget I kender og har erfaring med?

Ingen negative kommentarer, men jeg er heller ikke interesseret i OC,
hvilket der ikke er nogen mulighed for i bundkortets bios. Det kører
fremragende.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 29-06-05 20:18

> Ingen negative kommentarer, men jeg er heller ikke interesseret i OC,
> hvilket der ikke er nogen mulighed for i bundkortets bios. Det kører
> fremragende.

Lyder godt - hvad har du "bundet" på bundkortet, - kabinet, CPU, RAM ?

/Bo

Fra : Hans

Dato : 29-06-05 20:43

Bo Jørgensen wrote:

> Lyder godt - hvad har du "bundet" på bundkortet, - kabinet, CPU, RAM ?

CPU'en er en Athlon 64 3200+ med Venice kerne.

Resten kommer her:

Kabinet:

Køler:

Blæsere til CPU + Chassis:

Ram:

Harddisk:

Hvis du vælger et andet kabinet, er det vigtigt at PSU'en er ATX 2.0
specificeret, da bundkortet ellers ikke kører stabilt. Enten en ATX 2.0 PSU
eller en 20-24-Pins ATX adapter.

Der er en rigtig god blæserstyring i bios, hvor du kan vælge hastighed og
temperatur med 3 knækpunkter for CPU- og kabinetblæser uafhængigt af
hinanden, og bundkortet understøttes også af SpeedFan programmet.

Kortet har i øvrigt et rigtigt godt grafikkort med et meget sparpt billede,
selv ved høje opløsninger. Hastigheden er ikke overvældende, men ret hurtig
når vi taler om et on-board grafikkort. Hvis du skulle få lyst til mere fart
på grafikken, så er der jo åben for alle muligheder med PCI-Express slottet.

Kan varmt anbefales.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 29-06-05 22:02

> Kabinet:
>
> Køler:
>
> Blæsere til CPU + Chassis:
>
> Ram:
>
> Harddisk:

Tak for et meget uddybende svar - hvad med støj, er det til at holde ud?

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 29-06-05 22:16

Bo Jørgensen wrote:

> Tak for et meget uddybende svar - hvad med støj, er det til at holde
> ud?

Med de knækpunkter jeg har valgt i bios, kører blæserne 450, 900 og 1200
rpm. ved 33, 38 og 43 grader, og både ved 450 og 900 rpm. er maskinen tæt på
at være lydløs. Ved 1200 rpm. høres blæserne som en svag susen. Jeg har dog
senere udskiftet AOpens PSU med en Chill Innovation 400Watt Rev. 2, da den
er endnu mere støjsvag end AOpens. Lige i øjeblikket er min rumtemperatur 27
grader og med ovennævte køleprofil er CPU'en 31 når jeg sidder og skriver
dette indlæg.

Jeg vil opfordre dig til at vælge CPU'en med Venice kerne, selv om den måske
er lidt dyrere, men fordelen ved denne kerne er, at AMD har løst problemet
med nedsat ramhastighed og 4 dobbeltsidige moduler, noget som med Winchester
kernen betød at ramhastigheden faldt fra 400 til 333MHz, hvis der var
monteret mere end 2 dobbeltsidige moduler.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 30-06-05 11:39

> [...]
> kernen betød at ramhastigheden faldt fra 400 til 333MHz, hvis der var
> monteret mere end 2 dobbeltsidige moduler.

Super - tak for hjælpen - nu ved jeg hvad jeg skal købe/bygge i min
sommerferie. Håber det er i orden hvis jeg vender tilbage med nye spørgsmål
når selve byggeriet er i gang.

Hilsen Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 28-07-05 09:49

>>> Harddisk:
>>> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=52039

Hej Hans

Jeg har nu de fleste stumper men mangler bare en harddisk. Kan jeg bruge en
af mine "gamle" diske (ATA) eller vil det være dumt at spare her?

Hilsen Bo

Fra : Hans

Dato : 28-07-05 12:01

Bo Jørgensen wrote:

> Hej Hans
>
> Jeg har nu de fleste stumper men mangler bare en harddisk. Kan jeg
> bruge en af mine "gamle" diske (ATA) eller vil det være dumt at spare
> her?
Hvis det er en 7200 rpm ATA-100 disk, og du rent umiddelbart ikke har behov
for mere plads, så er der intet i vejen for at genbruge den i dit nye
system, men du vil helt klart opleve en stor forskel den dag du skifter til
en Raptor.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 29-07-05 12:20

>>> Køler:

Hvilken CPU blæser vil du anbefale? Jeg har købt en Papst 4412F/2GLL, men
det er vel til kabinettet (ret stor)?

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 29-07-05 12:24

Bo Jørgensen wrote:

> Hvilken CPU blæser vil du anbefale? Jeg har købt en Papst 4412F/2GLL,
> men det er vel til kabinettet (ret stor)?

Nej - Den passer på køleren ovenfor.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 22:50

> Nej - Den passer på køleren ovenfor.

Du har ret, det passer fint sammen. Jeg fik køleren med posten i går og
samlede stumperne i dag, køleren var lidt tricky.
Men, men, men - da jeg tændte for strømmen skete der intet- Jeg har tjekket
alle stik - alt ser ok ud.

Hvad kan være galt? Kan strømforsyningen være kaput - hvordan tjekker jeg
det. Kan noget være samlet forkert?

Ærgerligt!!

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 06-08-05 00:57

Bo Jørgensen wrote:

> Du har ret, det passer fint sammen. Jeg fik køleren med posten i går
> og samlede stumperne i dag, køleren var lidt tricky.

Hvis du har prøvet at trykke klipsene på plads med køleren vandret, kan jeg
godt forestille mig en god portion grimme gloser. Tricket er at vippe den
bagover og sætte de bagerste klips på plads, derefter vippe den ned på
plads, og med en almindelig skruetrækker trykke de forreste klips ned på
plads. Det sidste man bør gøre er, at rokke køleren lidt til hver side nogle
gange for at trykke eventuelle mikroskopiske luftlommer i kølepastaen i
stykker. Det sker alligevel i løbet af nogle dage, men det er en god idé at
gøre det lige efter montagen af køleren.

> [...]
> tjekket alle stik - alt ser ok ud.
>
> Hvad kan være galt? Kan strømforsyningen være kaput - hvordan tjekker

Du er så lige havnet i den næstværste situation man kan opleve med nyindkøbt
hardware. Den værste er når man skal vifte røgen væk, men her er du
heldigvis ikke. Jeg ved ikke om du har købt al hardwaren på de links jeg gav
dig, men det vil jeg antage indtil jeg hører andet. Jeg går ud fra at når du
skriver at der intet sker så er alt dødt, ingenting kører, hverken harddisk
eller blæsere, og du har selvfølgelig tændt på afbryderen bag på PSU'en.

Here goes:

Er kabinettets PSU forsynet med et 24-bens ATX 2.0 strømstik, og der dermed
ikke er ben i overskud på bundkortets stik?

Har du monteret det lille 4-bens strømstik som sidder bagved køleprofilen?

Har du dobbelttjekket at du har forbundet stikkene til kabinettets knapper
og lysdioder rigtigt? Det er dog ligegyldigt hvilken vej stikket til
powerswitchen vender. Der er heller ikke stik til kabinettets højttaler på
bundkortet da det har sin egen beeper.

Hvis du kan sige ja til ovenstående gør du så følgende:

Fjern alle stik fra PSU'en til bundkort, harddisk, floppydrev og hvad der
ellers er tilsluttet til den, men lad strømstikket sidde til f.eks. et
optisk drev, så PSU'en bliver belastet da du ellers kan risikere at den ikke
starter op. Vær også sikker på at afbryderen bagpå er slukket.

På det store 24-bens ATX strømstik finder du den grønne ledning (der er kun
den samme). Den grønne ledningsterminal skal nu permanent kortsluttes til én
af de sorte ledningsterminaler lige ved siden af, og det er ligemeget til
hvilken side du vælger. Det gøres lettest ved at bøje en passende metaltråd
i u-form og indsætte den på stikkets forside. Jeg plejer at bruge
komponentafklip, men hvis du ikke pusler med elektronik i det daglige må du
finde noget andet.

PSU'en skal nu starte op når du har forbundet den til lysnettet og tændt på
vippeafbryderen bagpå, og du skal også kunne høre noget aktivitet fra det
tilsluttede drev, eventuelt åbn og luk drevet for at være sikker, og kører
blæseren er PSU'en formodentlig i orden. Sluk igen og fjern kortslutningen
fra ATX stikket, da du ellers glemmer det i forbifarten.

Det næste du skal prøve er noget mere besværligt, da du skal have bundkortet
ud af kabinettet. Det skal gøres for at finde ud af om der er noget som
kortslutter bundkortet i kabinettet. Med bundkortet liggende frit på et bord
tilslutter du PSU'en til de to ATX strømstik, og forbinder stikket fra
kabinettes powerswitch. Efter at have tændt for PSU'en trykker du på
kabinettets powerswitch og ser om cpublæseren starter. Gør den det har du
fundet fejlen, og du skal så gennemgå placeringen af afstandsstagene i
kabinettet, og kontrollere at der ikke sidder et stag hvor der mangler et
hul i bundkortet.

Er der stadig intet liv bliver det noget mere besværligt, da du så skal
afmontere både ram, køler og cpu. Dette gøres efter du har afmonteret alle
stik fra PSU'en og ventet nogle minutter. Pas på når du afmonterer køleren
da der godt kan være så meget vacuum mellem køler og cpu, at du hiver cpu'en
op af soklen. Du skal derfor dreje køleren lidt til hver side efter du har
fjernet de forreste klips, og forsigtigt vippe køleren bagover.

Så tilslutter du igen stikkene til PSU'en og kabinettets powerswitch og et
optisk drev. Tilslut eventuelt også stikket til cpublæseren og stil den ved
siden af. Tænd for PSU'en og se hvad der sker. Hvis det nu starter, så
afbryd igen, tag stikket til lysnettet ud af PSU'en og vent nogle minutter.
Herefter monterer du ramkredsene og prøver igen. Hvis det så stadigvæk kører
er sansynligheden for en defekt cpu tilstede, eller også er du havnet i den
helt uacceptable situation, at du har fået leveret et bundkort med en for
gammel bios som ikke understøtter Athlon 64's Venice kerne. Det burde ikke
kunne ske da Venice har været ret længe på markedet efterhånden, og hvis du
har købt bundkortet hos Shg ved jeg med sikkerhed, at de har haft udsolgt
siden vi første gang skrev om dette, og derfor bør nye leverancer fra MSI
være fuldt opdaterede.

I første omgang, lad mig høre hvor langt du når i min beskivelse og meld
tilbage. Så tager vi den derfra.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 07:53

> [...]
> nogle gange for at trykke eventuelle mikroskopiske luftlommer i
> kølepastaen i stykker. Det sker alligevel i løbet af nogle dage, men det

Endnu engang tak for dit meget detaljerede svar - jeg skal desværre til 70
års fødselsdag i dag, så jeg når ikke at tjekke dine forslag. Men en ting
kan jeg da se at jeg har glemt - KØLEPASTA - det må jeg skaffe på mandag.

Vender tilbage i morgen søndag

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 06-08-05 09:13

Bo Jørgensen wrote:

> [...]
> til 70 års fødselsdag i dag, så jeg når ikke at tjekke dine forslag.
> Men en ting kan jeg da se at jeg har glemt - KØLEPASTA - det må jeg

Du behøver nu ikke at vente til på mandag med kølepasta, da der meget gerne
skulle være en lille sprøjte med pasta nede i bunden af æsken til køleren.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 20:28

> plads. Det sidste man bør gøre er, at rokke køleren lidt til hver side
> nogle gange for at trykke eventuelle mikroskopiske luftlommer i
> kølepastaen i

kølepasta lagt på, var lidt i tvivl om mængden ........

> Har du monteret det lille 4-bens strømstik som sidder bagved køleprofilen?

Ja

> [...]
> og lysdioder rigtigt? Det er dog ligegyldigt hvilken vej stikket til
> powerswitchen vender. Der er heller ikke stik til kabinettets højttaler på

Ja, men er lidt i tcivl om hvad vej de skal vende - (teksten ud mod
kabinettet?)

> PSU'en skal nu starte op når du har forbundet den til lysnettet og tændt
> på vippeafbryderen bagpå, og du skal også kunne høre noget aktivitet fra
> det

Starter fint op - drevet kan kører ud og ind

> [...]
> har du fundet fejlen, og du skal så gennemgå placeringen af
> afstandsstagene i kabinettet, og kontrollere at der ikke sidder et stag

Blæseren starter (hvad vej skal den vende, tekst op el. ned?) og cdrom-drev
fungerer

Tjekker afstandsstagerne..................

http://bo.yaboo.dk/fejlfinding/index.htm - billeder af forløbet - mere til
eget brug, men måske kan du se et eller andet

Mvh. Bo

Fra : Jan Hougaard

Dato : 07-08-05 20:49

> http://bo.yaboo.dk/fejlfinding/index.htm - billeder af forløbet

Hvis jeg skal komme med et gæt, har du monteret rammen forkert.

Skal de ikke sidde i sokkel 1 + 3?
Prøv lige at tjække manualen.

Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 22:35

> Skal de ikke sidde i sokkel 1 + 3?
> Prøv lige at tjække manualen.

Hej Jan

Det med RAM`en må jeg tjekke senere eller i morgen - jeg har fået gang i
computeren, er ved at formatere harddisken.

Hilsen Bo

Fra : Hans

Dato : 08-08-05 02:51

Bo Jørgensen wrote:

> Hej Jan
>
> Det med RAM`en må jeg tjekke senere eller i morgen - jeg har fået
> gang i computeren, er ved at formatere harddisken.

Jeg tjekkede lige en ekstra gang i manualen, og hvis bundkortet ellers
starter op uden problemer og viser den rigtige rammængde, så lad modulerne
sidde hvor de er. Det er åbenbart ligegyldigt om de sidder i de blå eller
sorte sokler, bare de sidder i samme farve sokkel. Ellers kører bundkortet
nemlig ikke dual-channel.

Hans

Fra : Hans

Dato : 07-08-05 23:53

Bo Jørgensen wrote:

> kølepasta lagt på, var lidt i tvivl om mængden ........

Der skal bruges et meget tyndt lag.

> Ja, men er lidt i tcivl om hvad vej de skal vende - (teksten ud mod
> kabinettet?)

Power og reset kan du vende vilkårligt, og hvis du vender stikkene til
kabinettets lysdioder forkert lyser de bare ikke.

> Starter fint op - drevet kan kører ud og ind

Hov! Hvornår begyndte den at starte? Hvad havde du gjort udover at bruge
kølepasta?

> Blæseren starter (hvad vej skal den vende, tekst op el. ned?) og
> cdrom-drev fungerer

Teksten skal vende opad på cpukøleren.

> Tjekker afstandsstagerne..................
>
> http://bo.yaboo.dk/fejlfinding/index.htm - billeder af forløbet -
> mere til eget brug, men måske kan du se et eller andet

De billeder hvor bundkortet er monteret i kabinettet, er jeg lidt i tvivl om
det bagerste montagehul lige ud for PCI-E slottet. Der mangler i hvertfald
en skrue, men den kan selvfølgelig mangle under forsøget på at få det til at
virke.

Så kan jeg se at rammodulerne sidder forkert. De skal begge sidde ved siden
af hinanden i de blå sokler.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 13:14

> Hov! Hvornår begyndte den at starte? Hvad havde du gjort udover at bruge
> kølepasta?

- jeg hev jo alle stik af som du beskrev og satte kun cd drev på - det
hjalp. Jeg tror at enten har jeg moslet et stik forkert på eller også har
det noget at gøre med de monteringsskruer som mb skal skrues ned i, det har
jeg ikke gjort endnu. Den er formateret og XP er installeret. Nu er jeg ved
at installere de forskellige drivere. Det ser ud til at alt kører som det
skal.

MEN - harddisken larmer da vildt meget når den arbejder - kan det passe (en
dyr sag!)?

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 08-08-05 14:46

Bo Jørgensen wrote:

> [...]
> i, det har jeg ikke gjort endnu. Den er formateret og XP er
> installeret. Nu er jeg ved at installere de forskellige drivere. Det

Fint nok. Håber den stadigvæk gør det når du har fået den samlet helt.

> MEN - harddisken larmer da vildt meget når den arbejder - kan det
> passe (en dyr sag!)?

Larmer vildt meget er nok lidt i overkanten, men ja - Den kan høres når den
søger, noget som ofte kendetegner hurtige harddiske. Jeg har mine Raptors
isoleret fra kabinettet så jeg hører dem overhovedet ikke.

Der findes nogle effektive støjdæmpningskit som du kan se her:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=270194

Begge løsninger kræver at du har et 5-1/4" drevslot ledigt.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 16:33

Hvordan ændre jeg MSI baggrunden ved opstart?

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 12-08-05 16:42

Bo Jørgensen wrote:
> Hvordan ændre jeg MSI baggrunden ved opstart?

Det gør du i bios under boot settings.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 19:05

> Det gør du i bios under boot settings.

Super, er der andre ting jeg bør ændre for at få et optimalt system?

/Bo

Fra : Hans

Dato : 13-08-05 00:42

Bo Jørgensen wrote:

> Super, er der andre ting jeg bør ændre for at få et optimalt system?

Blæserstyringen er deaktiveret som standard, og du finder den under PC
Health status i bios.

Aktiver styringen og sæt de tre temperaturer til f.eks. 35, 40 og 45 grader.

Under Advanced chipset features finder du punktet LDT & PCI Bus Control.

Sæt LDT Bus Frequency til 1000 MHz.

For at forkorte boot af XP kan det anbefales at sætte alle ikke brugte
IDE-kanaler til "Intet" i enhedshåndteringen.

Ellers er der ikke rigtig noget at pille i, og du skal specielt være varsom
med at røre ved ram-timingen, da du ellers kan risikere at bundkortet ikke
vil starte op. Det er et gedemarked at nulstille bios hvis det sker, da det
ikke er nok at bruge jumperen til reset, da man skal fjerne batteriet og
vente mindst ½ time før bundkortet er helt nulstillet.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-05 13:57

> [...]
> det sker, da det ikke er nok at bruge jumperen til reset, da man skal
> fjerne batteriet og vente mindst ½ time før bundkortet er helt nulstillet.

(hjemvendt fra Bornholmertur.............)
Tak Hans og andre, nu ser det ud til at jeg har et stabilt og hurtigt
system - dejligt.

Mvh. Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 26-08-05 06:43

> [...]
> det sker, da det ikke er nok at bruge jumperen til reset, da man skal
> fjerne batteriet og vente mindst ½ time før bundkortet er helt nulstillet.

Nu har jeg brugt systemet et par uge og er stort set tilfreds. En gang er
den stoppet (frosset), forhåbentlig en enlig svale. Det eneste problem er at
når jeg arbejder i Word virker den alt for langsom og jeg skal ofte vente på
at der sker noget. Når jeg scroller op/ned i teksten stopper den et øjeblik
og fortsætter derefter. Hvad mon det skyldes?

Mvh. Bo

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-08-05 00:50

On Fri, 12 Aug 2005 20:04:35 +0200, "Bo Jørgensen" <bo_snabela_pc.dk>
wrote:

>Super, er der andre ting jeg bør ændre for at få et optimalt system?

Jeg kan anbefale:
http://www.rojakpot.com/show.aspx?fileID=18

Fra : JK

Dato : 30-06-05 07:45

On Wed, 29 Jun 2005 20:31:33 +0200, "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote:

>Hejsa
>Jeg er ved at sammensætte en PC og faldt over dette motherboard:
>MSI RS480M2-IL
>Er det noget I kender og har erfaring med?

Ja, fremragende bundkort. Dets radeon chipset er også omtrent lige så
hurtigt som nforce4 og nforce3. Viser forskellige anmeldelser.

Men der er intet OC på det bundkort. Men jeg kender intet micro-atx
s939 bundkort, der kan oc (med lås af pci og agp).

Jeg bruger et minimalt kabinet, antec ouverture.

Isat er desuden en winchester 3500+, 2x512 Mb ram, een IDE harddisk
(kan også sata), et pci express grafikkort (low profile), samt en
dvd-brænder, nec 3540a.

http://www.ocworkbench.com/2004/msi/ms-7093/g1.htm

mvh

John