To netforbindelser een maskine hvordan?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-05 07:55

Hejsa

Jeg har lige nu min server w2k pro som kører mail og web på min adsl. Men nu
har jeg bestilt en 6/6mbit linje via bolignet, og indtil videre skal de to
linjer kører sammen. Den ene forbindelse skal køre web og min adsl skal køre
mail. Dette er desværre nødvendigt indtil jeg får sat to seperate maskiner
op.

Hvad skal man være ekstra opmærksom på, når jeg sætter to
netkort/forbindelser i maskinen?

Er der en forholdsvis nem måde, hvor jeg kan få de to forbindelser til at
backe hinanden op ved nedbrud? (jeg bruger gratisdns)

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på i dette sceneario?

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-06-05 08:07

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> har jeg bestilt en 6/6mbit linje via bolignet, og indtil videre skal de to

Mon ikke du skulle spørge i en Windows gruppe for at få
mere at vide om, hvordan det skal konfigureres.

> Den ene forbindelse skal køre web og min adsl skal køre
> mail.

Hvorfor vil du køre det på hver sin linie? I øvrigt
troede jeg bolignet kørte bagved en NAT boks, i så fald
kan den forbindelse jo ikke bruges til ret meget.

> Dette er desværre nødvendigt indtil jeg får sat to seperate maskiner
> op.
>
> Hvad skal man være ekstra opmærksom på, når jeg sætter to
> netkort/forbindelser i maskinen?

Ja, routning kan være ret tricky.

> Er der en forholdsvis nem måde, hvor jeg kan få de to forbindelser til at
> backe hinanden op ved nedbrud? (jeg bruger gratisdns)

Med mail er det nemt nok. Bare lav to mx records
med forskellig prioritet som peger på hvert sit navn.
Så skal du bare have navnene til at pege på dine to
IP adresser.

Hos nogle udbydere er man tvunget til at have en
primær mailserver, der ikke virker, og så bruge
udbyderens mailserver som sekundær mailserver. Er det
sådan en udbyder du har, kommer det nok aldrig til at
virke.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-05 09:17

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev

> Hvorfor vil du køre det på hver sin linie? I øvrigt
> troede jeg bolignet kørte bagved en NAT boks, i så fald
> kan den forbindelse jo ikke bruges til ret meget.

Fordi min mail er vigtig, og fordi jeg kender stabiliteten på den anden
udbyder
Der er helt sikkert udfald hist og her, mens min CC kører klippestabilt.

På bolignettet har jeg min egen router, og der er fra deres side åbent for
alt, så der skulle ikke være nogen problemer. De siger i hvert fald, at jeg
kan kører alle former for servere. Om de har NAT eller ej, det ved jeg ikke
præcist, men det tror jeg ikke, fordi man kan desværre se alle de andres
maskiner. De kører med PPPOEP og automatisk DHCP tildeling. Hvordan det rent
teknisk er sat sammen, det aner jeg ikke.

> [...]
> udbyderens mailserver som sekundær mailserver. Er det
> sådan en udbyder du har, kommer det nok aldrig til at

Det aner jeg heller ikke noget om....
Jeg bruger CC til min mailserver, og det kører fint på port 25. CC har jo
åbent for alt.

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-06-05 15:34

Claus Tersgov wrote:

> Om de har NAT eller ej, det ved jeg ikke
> præcist, men det tror jeg ikke, fordi man kan desværre se alle de andres
> maskiner.

Hvis man sidder sammen bagved en NAT boks kan man
naturligvis se hinanden. Prøv at finde ud af, hvad IP
adresse din maskine selv mener den har, og prøv en af
de sider, der kan fortælle dig, hvilken IP adresse den
ser. Prøv også at køre en traceroute.

> De kører med PPPOEP og automatisk DHCP tildeling.

Har PPP ikke sin egen protokol for tildeling af IP
adresser? Det kan selvfølgeligt være, at man har en
router, der kører PPPOE på ydersiden og almindeligt
IP over ethernet med DHCP på indersiden. Det er mig
bekendt ret udbredt på ADSL forbindelser. Men i så
fald burde du jo ikke kunne se de andre maskiner. Og
at bruge fem IP adresser på hver bruger, som er
nødvendigt hvis man skal have sin egen router og
offentlige IP adresser over det hele, bliver ofte
set som spild.

> Hvordan det rent
> teknisk er sat sammen, det aner jeg ikke.

Men det vil nok være en god idé at finde ud af det.
Det vil nok være nemmere at få strikket en løsning
sammen, der kommer til at virke, hvis du ved, hvordan
hver enkel netforbindelse fungerer for sig selv.

> Jeg bruger CC til min mailserver, og det kører fint på port 25. CC har jo
> åbent for alt.

OK. Hvordan ser det ud lige nu? Har du en router til
hver netforbindelse?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-07-05 06:32

On Wed, 29 Jun 2005 16:34:07 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Har PPP ikke sin egen protokol for tildeling af IP
>adresser?

Jo, og den skal man bruge for at komme på nettet.
Men PPP kræver et brugernavn og adgangskode.

Den adresse man får tildelt med DHCP kan kun bruges til at gå på
udbyderens hjemmeside og bestille et sådant brugernavn/adgangskode -
den giver ikke adgang til Internettet.

/Jarlskov

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-05 06:53

> [...]

> router, der kører PPPOE på ydersiden og almindeligt
> IP over ethernet med DHCP på indersiden. Det er mig

Jeg skulle måske have skrevet, at jeg tror, de kører med PPPoeP. Det gør de
i hvert fald på de små linjer til kr 49,- men om det også sker på de store
linjer med fast IP, er jeg egentlig ikke sikker på. Jeg troede bare at det
var sådan på alle linjer...

> Men det vil nok være en god idé at finde ud af det.
> Det vil nok være nemmere at få strikket en løsning
> sammen, der kommer til at virke, hvis du ved, hvordan
> hver enkel netforbindelse fungerer for sig selv.

Forhåbentlig får jeg koderne i dag eller på mandag, så ved jeg straks meget
mere. Linjen er bestilt og bekræftet/oprettet.

> OK. Hvordan ser det ud lige nu? Har du en router til
> hver netforbindelse?

Ja, min dsl har en medfølgende telefonirouter, (aetra starvoice) og den
anden en billig Topcom. Jeg ved godt, at den sikkert er noget bras, men det
er desværre det jeg må nøjes med lidt endnu..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-05 18:11

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> linjer med fast IP, er jeg egentlig ikke sikker på. Jeg troede bare at det

Og det var det også..

Min linje kører via PPPoP og jeg har naturligvis fast IP Alt er åbent. Nu
skal jeg så bare finde ud af, hvordan jeg bedt kombinerer det hele, evt
sætter nogle ekstra maskiner op....

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-07-05 22:25

Claus Tersgov wrote:

> Min linje kører via PPPoP og jeg har naturligvis fast IP Alt er åbent. Nu
> skal jeg så bare finde ud af, hvordan jeg bedt kombinerer det hele, evt
> sætter nogle ekstra maskiner op....

Er det rigtigt forstået, at du har en router på hver
forbindelse? Er det så sådan, at din maskine kører
med en privat IP adresse og routerne laver NAT og
portforwarding?

At sætte to maskiner op vil selvfølgelig spare dig
for besværet med at skulle konfigurere en maskine
til at kunne bruge begge forbindelser.

Har du fået testet hvordan resultatet bliver, hvis
du blot sætter to netkort i samme maskine og
forbinder den til begge netværk?

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 03-07-05 22:26

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> andres maskiner. De kører med PPPOEP og automatisk DHCP tildeling. Hvordan
> det rent teknisk er sat sammen, det aner jeg ikke.

Hej Claus

Lad mig starte med at skrive EDB SIKKERHED
-------------

Du skriver at du kan se alle de andres computere.
Spørgsmål 1. Kan naboen se din computer fra sin computer ?

Spørgsmål 2. Kan han se filerne på din computer ?

Husk at slukke din computer om natten !!!! - så er den tid at naboen
kan se dine filer kortere !!!!

På Albertslund Ungdomsboliger har de et stort netværk så man fra alle
værelserne kan komme på internettet via det fælles netværk.

For at ikke alle brugerne kan se hinandens computere har de lavet
en vejledning med mange guldkorn om EDB SIKKERHED.

Er du Claus interresseret i at jeg sender dig vejledningen som en e-mail ?

Mvh. Jørgen

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-07-05 08:32

> Husk at slukke din computer om natten !!!! - så er den tid at naboen
> kan se dine filer kortere !!!!

Det er da et tåbeligt forslag. Man skal da hellere løse problemet
istedet for.

> [...]
>
> For at ikke alle brugerne kan se hinandens computere har de lavet
> en vejledning med mange guldkorn om EDB SIKKERHED.

Måske skulle de i stedet sætte deres netværk korrekt op...

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-07-05 06:29

On 04 Jul 2005 07:32:22 GMT, Martin Schultz
<news2005@adsltips.invalid> wrote:

>Måske skulle de i stedet sætte deres netværk korrekt op...

For passende værdier af "korrekt".
I nogle boligforeninger har beboerne en forventning om at det er
muligt at overføre filer mellem hinandens computere (og de kender ikke
andre måder at gøre det på end windows fildeling).

"Korrekt" opsætning er direkte afhængig af den lokale
sikkerhedspolitik og det er i dette tilfælde boligforeningen der
definerer sin egen sikkerhedspolitik - f.eks. om Windows fildeling
skal være muligt.

/Jarlskov

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-05 06:56

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev

> [...]
> sikkerhedspolitik og det er i dette tilfælde boligforeningen der
> definerer sin egen sikkerhedspolitik - f.eks. om Windows fildeling

Jeg tror ikke, at det har være en faktor, man har brugt meget tid på i
etableringen af Husumnettet. Det er mit indtryk, at man simpelthen har gjort
det billigst muligt, i og med, at man tilsyneladende ikke engang har brugt
switche, som kunne kontrolleres.

Men nettets struktur har intet med broadcom at gøre, de er udelukkende
trafikleverandør og har absolut intet haft at gøre med at lave det tekniske.

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-07-05 09:08

Jørgen Kristensen wrote:

> [...]

Det har jeg aldrig skrevet.

> [...]
> -------------
>
> Du skriver at du kan se alle de andres computere.
> Spørgsmål 1. Kan naboen se din computer fra sin computer ?

Jeg tror vi ville komme et stort skridt tættere
på et sikkert internet, hvis vi kunne få udrydet
den der skrøne om at man kan installere en magisk
firewall, der gør en computer usynlig.

> Spørgsmål 2. Kan han se filerne på din computer ?

På en Windows maskine, hvor der ikke er gjort en
omhyggelig indsats med opsætningen kan man se mere
end godt er.

Men hvis først man har styr på sikkerheden af ens
maskine, så er det helt i orden at hele verden kan
se den er der.

> Husk at slukke din computer om natten !!!! - så er den tid at naboen
> kan se dine filer kortere !!!!

Der bliver jævnligt lavet eksperimenter for at se
hvor længe en Windows standardopsætning overlever
på internettet. Hver gang bliver tiden kortere.
Det seneste jeg læste var så vidt jeg husker 6 min.

Så hjælper det altså ikke ret meget at slukke den
om natten. Hvor mange sekunder har du tænkt dig at
have en maskine tændt per dag? Hvor mange dage skal
du så bruge den før du når op på 6 min?

Der findes glimrende vejledninger i opsætning af
Windows. Du kan f.eks. gå ind på
http://sikkerhed-faq.dk/videre og se på linkene om
deaktivering af tjenester i Windows. Der er meget
andet godt på siden.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 11:25

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev

> Det har jeg aldrig skrevet.

Det er der i sandhed heller ingen, der nogensinde har påstået. Hvis du ikke
har styr på den måde, man citerer på samt brugen af citatklammer, så kan du
læse mere her: www.usenet.dk

> Der bliver jævnligt lavet eksperimenter for at se
> hvor længe en Windows standardopsætning overlever
> på internettet. Hver gang bliver tiden kortere.
> Det seneste jeg læste var så vidt jeg husker 6 min.

Jeg satte en maskine op på bolignettet som var pivåben med deling af alle
diske. Der lagde jeg så en masse filer med mp3 ext. samt nogle virus
inficerede exe filer som jeg kaldte noget med porno password, kode til
sexsiderne osv

Selv om det var om natten, så tog det kun 25 minutter, så var der allerede
en torsk i nettet, som var i fuld gang med at downloade......

Jeg har mange kunder i området, som er tilsluttet bolignettet, og jeg har i
særdeleshed mange ældre kunder, som kun lige kan sende mail osv, og det er
uhyggeligt at se, hvor mange af deres maskiner der som standard er
pivåbne...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 11:28

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Det er der i sandhed heller ingen, der nogensinde har påstået. Hvis du
ikke

Undskyld til Kasper, det fik jeg helt galt i halsen..
Jeg læste det som om at du henvendte dig til mig, og jeg havde ikke set den
fejl, Jørgen havde lavet

Beklager...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 11:16

"Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev

> Lad mig starte med at skrive EDB SIKKERHED
> Er du Claus interresseret i at jeg sender dig vejledningen som en e-mail ?

Mange tak for tilbudet, men jeg har tilstrækkelig styr på sikkerheden i
windows, så det er ikke nødvendigt. Jeg bruger bl.a. NAT router, som
sorterer det mest åbentlyser fra.

Claus

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-07-05 06:36

On Wed, 29 Jun 2005 08:54:39 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Den ene forbindelse skal køre web og min adsl skal køre
>mail. Dette er desværre nødvendigt indtil jeg får sat to seperate maskiner
>op.

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Den eneste løsning jeg lige kan
komme på er at køre flere virtuelle maskiner på samme hardware...
eller to seperate maskiner.

>Hvad skal man være ekstra opmærksom på, når jeg sætter to
>netkort/forbindelser i maskinen?

Din default gateway.
Den bestemmer hvilken internetforbindelse du bruger.

>Er der en forholdsvis nem måde, hvor jeg kan få de to forbindelser til at
>backe hinanden op ved nedbrud? (jeg bruger gratisdns)

Skift default gateway på din maskine, hvis din primære linje er nede.

/Jarlskov